کد خبر: ۳۴۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
امیرمهدی صالحی مقدم
مرخصی عبارت است از حقی که برای کارگر در ترک کار برای روزهای غیر تعطیل در نظر گرفته شده است
شفاآنلاین:عمومی>مرخصی‌ها از نظر قانون کار اشکال مختلفی دارد که در این مجال به آن‌ها خواهیم پرداخت.
مرخصی استحقاقی: میزان این مرخصی استحقاقی دو روز و نیم در ماه و مجموعا ۲۶ روز در سال است با تعطیلات ۳۰ روز در سال است. البته شخص می‌تواند ۹ روز را به صورت ذخیره نگه دارد وبرای سال بعد استفاده کند یا پول آن را در انتهای سال یا هر شش ماه از کارفرما می‌گیرد و اگه بیشتر از ۹ روز باشد، قابل استفاده نخواهد بود. مرخصی استحقاقی مشاغل سخت هم ۳ روز در هفته است.
مرخصی بین تعطیلی: گاهی برای مثال بعد از تعطیلی جمعه یکشنبه و دوشنبه هم تعطیل رسمی اعلام می‌شود و شاغل تمایل دارد که شنبه را هم از تعطیلی کاری استفاده کند، در صورت انجام این کار علاوه بر روز شنبه، وی روز‌های یکشنبه و دوشنبه هم که تعطیل رسمی بوده، جزء مرخصی استحقای فرد محسوب شده و از ان کسر می‌گردد. البته اگر مدیر اداری سخت‌گیری کند اگر نه تنها یک روز مرخصی رد می‌شود.
مرخصی ساعتی: بخشی از مرخصی استحقاقی است و ساعتی از آن کسر می‌شود و در کارگاه‌ها و شرکت‌های مختلف متفاوت است در برخی شرکت‌ها دو ساعت و برخی دیگر تا ۵ ساعت و حتی ۶ ساعت در روز هم مجاز به مرخص ساعتی است. مرخصی بدون حقوق: این نوع مرخصی در قانون برای اموری مثل سفر‌های طولانی، گرفتاری‌های خانوادگی و غیره پیش‌بینی شده و البته باید با موافقت کتبی کارفرما همراه باشد و شاغل می‌تواند تا دو سال مرخصی بگیرد و در صورت نیاز و موافقت کارفرما تا دو سال دیگر هم قابل تمدید است. در این مرخصی هیچ گونه حقوق و مزایایی به شخص تعلق نمی‌گیرد و طبق توافق شخص می‌تواند پس از پایان مدت تعطیلی کاری به سر کار خود برگردد. مرخصی حج واجب: به مدت یک ماه و فقط برای یکبار قابل استفاده است و فرد باید حداقل ۳۰ روز مرخصی استحقاقی ذخیره داشته باشد و اگر نداشته باشد مرخصی حج وی بدون حقوق محاسبه می‌شود و برای این یک ماه حقوقی به شخص تعلق نمی‌گیرد. مرخصی ازدواج: قانون برای حمایت عاطفی از اشخاص آسیب دیده یا افرادی که ازدواج می‌کنند ضمن انکه در هنگام ازدواج به عنوان هدیه برای بیمه شده مبلغی را در نظر می‌گیرد سه روز مرخصی هم برای این اشخاص در نظر گرفته است. این سه روز تعطیلی کاری برای ازدواج خود شخص و یا فوت بستگان درجه یک تعلق می‌گیرد. طبق قانون شخص از همه حقوق و مزایای قانونی خود برخوردار بوده و جزء روز‌های کاری وی محسوب می‌شود. ضمن دریافت حقوق خود به صورت کامل سایر مزایای قانونی هم در پایان سال مثل عیدی، سنوات و غیره هم برای این سه روز محاسبه و پرداخت می‌شود.
مرخصی استعلاجی در زمان بیماری و مرخصی زایمان نیز از دیگر نوع موخصی‌های قانونی هستند./ حقوقدان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: