کد خبر: ۳۴۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
علائم بیماری پاراآنفلوآنزای انسانی (HPIV) هم 2 تا 6 روز پس از عفونت به شکل تب، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گلودرد ظاهر می‌شود. گوش‌درد، بی‌حوصلگی و کاهش اشتها هم از دیگر علائم است.
شفاآنلاین:سلامت>ویروس‌های پاراآنفلوآنزای انسانی دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که منجر به‌بروز عفونت در ناحیه تنفسی فوقانی یا تحتانی بدن فرد می‌شوند و فصل پاییز شایع‌ترین فصل شیوع آنهاست. این ویروس‌ها ممکن است همه افراد را درگیر کنند، اما اغلب منجر به بروز بیماری‌های تنفسی فوقانی و تحتانی در نوزادان، کودکان، سالمندان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف می‌شوند. علائم بیماری پاراآنفلوآنزای انسانی (HPIV) هم 2 تا 6 روز پس از عفونت به شکل تب، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گلودرد ظاهر می‌شود. گوش‌درد، بی‌حوصلگی و کاهش اشتها هم از دیگر علائم است.
به گزارش شفا آنلاین:در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت از افراد در برابر عفونت ناشی از HPIV وجود ندارد. با این حال محققان در تلاش برای تولید واکسن هستند. البته اکثر افراد مبتلا به HPIV خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند. با این حال برای تسکین علائم می‌توان از استامینوفن و سایر دارو‌های بدون نسخه برای درد و تب استفاده کرد. در این مواقع از آنتی‌بیوتیک‌ها هم استفاده نکنید؛ چون برای درمان HPIV مؤثر نیستند. با اقدامات روزمره مثل شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون به‌مدت حداقل ۲۰ثانیه یا استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها، پرهیز از دست زدن به چشم، بینی و دهان و اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار می‌توان انتقال را تا حد زیادی کاهش داد.
نکته جالب اینکه تغذیه با شیر مادر از نوزادان در برابر HPIV در چند‌ماه اول زندگی محافظت می‌کند؛ به این دلیل که بدن مادر ممکن است آنتی بادی مبارزه با عفونت را داشته باشد.
برای محافظت از خود یا دیگران درصورت ابتلا به بیماری سرماخوردگی یا مشکل تنفسی ناشی از HPIV می‌توانید این اقدامات را انجام دهید.

1. اگر بیمار هستید در خانه بمانید و تماس نزدیک با دیگران نداشته باشید.
2. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید.
3. مایعات فراوان بنوشید.
4. اشیا و سطوح را تمیز نگه دارید و ضد‌عفونی کنید.
5. برای کمک به بهبود گلودرد و سرفه از دستگاه بخور اتاق استفاده کنید یا به‌صورت مرتب دوش آب گرم بگیرید.

 نکته: در کودکان ۲سال و بالاتر  برای محافظت در برابر HPIV از ماسک تنفسی استفاده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: