کد خبر: ۳۴۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 13
نرخ بهره پایه و مبنا که به معنای نرخ سودی است که بانک مرکزی به سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد خود پرداخت می‌کند، از ۳.۷۵ به ۳.۵ درصد کاهش یافت.

شفاآنلاین:عمومی>بانک مرکزی اروپا (ECB) در پایان نشست سپتامبر خود از کاهش بیشتر نرخ بهره خبر داد؛ دومین کاهش از ژوئن گذشته که با ادامه کاهش نرخ تورم در منطقه یورو مورد انتظار کارشناسان و فعالان بازارهای مالی بود.کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، بعد از ظهر پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر این بانک در فرانکفورت آلمان برگزار شد، با اشاره به تصمیم شورای حکام بانک مرکزی اروپا گفت: «رویکرد ما در قبال نرخ بهره وابسته به داده‌هاست، ما مجموعه‌ای از شاخص‌ها را بررسی و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌کنیم. بنابراین به طی مسیر خاصی برای نرخ بهره متعهد نیستیم.»

در همین حال، شورای حکام بانک مرکزی اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با کاهش ۲۵ واحد درصدی نرخ بهره پایه موافقت کرده است. در این بیانیه تصریح شده که این تصمیم بر پایه چشم‌انداز موجود در خصوص نرخ تورم در منطقه یورو اتخاذ شده است.

به گزارش شفا آنلاین:، نرخ بهره پایه و مبنا که به معنای نرخ سودی است که بانک مرکزی به سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد خود پرداخت می‌کند، از ۳.۷۵ به ۳.۵ درصد کاهش یافت. این نرخ تا پیش از بروز تبعات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین منفی ۰.۵ درصد بود.

نرخ بهره وام‌های پرداختی بانک مرکزی به بانک‌ها نیز بسته به دوره زمانی استقراض بانک‌ها با ۶۰ واحد درصد کاهش به ۳.۶۵ و ۳.۹۰ درصد رسید

کاهش تورم در منطقه یورو

طبق داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ماه اوت به ۲.۲ درصد کاهش یافت که کندترین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها از ژوئیه ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

پیشتر بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود که نرخ هدفگذاری شده برای تورم منطقه یورو ۲ درصد است و با تحقق این هدف در ادامه اجرای سیاست پولی انقباضی خود که با افزایش نرخ بهره دنبال می‌شد، تجدیدنظر خواهد کرد.

همزمان با کاهش معنادار نرخ تورم در منطقه یورو، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز ۰.۲ درصد گزارش شده که نشان از عبور آرام منطقه یورو از رکود اقتصادی دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: