کد خبر: ۳۴۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 11
محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نسل جدیدی از دارو‌های نوین در درمان سرطان شدند.
شفاآنلاین:سلامت>نوید گودرزی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده داروهای سرطانی گفت: این شرکت فعالیت خود را با تولید یک نانو ذره پروتئینی در حوزه سرطان آغاز کرد و همزمان در جهت توسعه یک محصول پیوسته رهش در حوزه ترک اعتیاد در بستر میکروسفر‌های پلیمری برنامه ریزی کرد. با گذشت زمان و موفقیت در تامین فرآورده‌های پیشرفته دارویی و ایجاد بستری مناسب جهت دسترسی هرچه راحت‌تر بیماران به دارو‌های باکیفیت، انگیزه موسسین جهت حرکت رو به جلو بیشتر شد.

به گزارش شفا آنلاین:وی ادامه داد: امروز ۱۳ سال از تاسیس نانو دارو می‌گذرد، بیش از ۲۰۰ نفر نیروی در حال اشتغال دارد و در این تلاش ۱۳ ساله با پایبندی به استاندارد‌های اجرایی و انطباق با قوانین بین‌المللی داروسازی به دستاورد‌های قابل توجهی دست یافته است.

 به گفته وی، این شرکت در چند حوزه درمانی اصلی از جمله تولید دارو‌های هدفمند درمان سرطان، فرآورده‌های تزریقی بیماری‌های ارتوپدی، دارو‌های نوین ترک اعتیاد و دارو درمانی بیماری‌های نادر فعالیت دارد و با در اختیار داشتن پلتفرم‌های فناوری‌های نوین دارویی و سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه، توانسته الگوی کارآمدی را در تولید محصولات باکیفیت و دانش محور، با پتانسیل صادرات بالا و پایدار ایجاد کند. نانو ذرات پروتئینی، میکروسفر‌های پلیمری، دارو‌های کانژوگه (متصل شده) به آنتی بادی و in-situ forming gel‌ها از جمله این پلتفرم‌ها هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه نانودارو با بیان اینکه توسعه و بومی سازی این تکنولوژی ها، این شرکت را در تولید هر چه سریع‌تر دارو‌های جدید بر پایه این تکنولوژی‌ها توانمند کرده است، تصریح کرد: به عنوان مثال داروی تدروکس، دومین داروی این شرکت بر پایه تکنولوژی کنژوگه آنتی بادی - دارو است که با فاصله کوتاهی بعد از سازنده اصلی، در اختیار بیماران قرار گرفته است. داروی تدروکس نسل جدیدی از دارو‌های نوین در درمان سرطان است که با دارورسانی هدفمند به بافت سرطانی، ضمن افزایش قابل توجه بقای بیماران و کاهش نرخ پیشرفت بیماری، عوارض جانبی ناشی از درمان را کاهش می‌دهد.

 وی ادامه داد: حاصل آنچه که در قالب این فناوری‌ها به دست آمد، فارغ از تامین نیاز داخلی، به چرخه ارزآوری کشور کمک کرد. کشور‌هایی از جمله روسیه، اکوادور، سوریه، ترکیه و عراق از جمله مقاصد صادراتی این شرکت بوده‌است.

به گفته او، این شرکت، همچنین ارزآوری سالانه بیش از ۳ میلیون دلار و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در درمان بیماری‌های صعب العلاج را در کارنامه خود دارد و در این راستا، موفق به کسب جایزه صادر کننده نمونه ملی در حوزه صنایع پیشرفته در چندین دوره متوالی و اشتغال زایی برای حدود ۲۵۰ نفر بوده است.

گودرزی در خصوص اقلام صادراتی این شرکت افزود: این شرکت صادرات داروهاى ضد سرطان پادینکس و پاکلینب را به کشورهاى مختلفى از جمله ترکیه، روسیه، عراق، سوریه، اکوادور و. را در کارنامه خود دارد.

 وی قیمت تمام شده داروى تدروکس را نسبت برند خارجى کمتر از ١٠درصد (یک دهم) دانست و دسترسى همیشگى و بدون مشکلات زنجیره تامین در داخل کشور را از دیگر مزایای این محصول برشمرد و افزود: پیشبینى می‌شود داروى تدروکس به تنهایى صرفه جویى ارزى چند ده میلیون دلارى را به همراه داشته باشد، اما با این حال تاکید کرد: از آن جهت که به تازگی وارد بازار شده‌است، از میزان صرفه جویى ارزى آن نمی‌توان آمار دقیقى ارائه‌کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: