کد خبر: ۳۴۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 11
بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور در پنج‌ماهه نخست سال جاری ۱۷۸ هزار و ۸۳۰ واقعه فوت به ثبت رسیده است که از این تعداد مردان ۵۶.۱ درصد و زنان ۴۳.۹ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
شفاآنلاین:عمومی> آمارهای حیاتی شامل اطلاعاتی درباره تولد، مرگ، ازدواج و طلاق در یک کشور است که نقشی حیاتی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی ایفا می‌کند. در ایران، سازمان ثبت احوال مسئول جمع‌آوری و گزارش‌دهی این آمارهاست. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که جمعیت ایران در حال تجربه تغییرات مهمی است، از جمله کاهش نرخ تولد و افزایش نرخ طلاق در دهه‌های اخیر.

به گزارش شفا آنلاین: بر اساس گزارش مرکز رصد جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۷۸ هزار و ۸۳۰ واقعه فوت در کل کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد مردان ۵۶.۱ درصد و زنان ۴۳.۹ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در همین مدت استان گیلان با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ ۴.۱ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت در بین استان‌ها را داشته‌اند.

مرگ و میر از عوامل موثر حرکات جمعیتی است، آمار مربوط به وفات برای تهیه تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی از جمعیت کل کشور و برای سطوح مختلف نواحی جغرافیایی در داخل یک کشور ضرورت دارند. زمان وقوع دقیق مرگ در جمعیت‌شناسی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از سوی دیگر در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳، تعداد ۷۸۱۵ واقعه دوقلوزایی، ۳۰۶ واقعه سه قلوزایی، ۱۲ واقعه چهار قلوزایی و یک واقعه پنج قلوزایی در کشور به وقوع پیوسته است که در مجموع ۱۶ هزار و ۶۰۱ ولادت حاصل از چند قلوزایی، به ثبت رسیده است که حدود ۴.۲ درصد ولادت‌های ثبت شده در کشور حاصل از چند قلوزایی بوده که استان اردبیل با ۵.۵ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۲.۴ درصد کمترین درصد چندقلوزایی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: