کد خبر: ۳۴۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 11
بی اختیاری ادراری زمانی اتفاق می افتد که کنترل مثانه خود را از دست دهید. در برخی موارد ، ممکن است محتوای مثانه خود را کاملاً خالی کنید. در موارد دیگر ، ممکن است فقط نشت جزئی داشته باشید
شفاآنلاین:سلامت>دکتر سمیرا یاوری اظهار کرد: بی‌اختیاری‌های ادراری یا به تنهایی اتفاق می‌افتد، یا همراه هم رخ می‌دهد که به صورت بی‌اختیاری مختلط معرفی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه بی‌اختیاری ادراری استرسی به‌صورت دفع ادرار در ارتباط با فعالیت‌هایی مانند سرفه،عطسه ،بلند شدن و یا خندیدن تعریف است، اضافه کرد: در عین حال بی‌اختیاری فوریتی به صورت دفع ادرار همراه با تمایل قوی برای ادرار کردن تعریف ایجاد می‌شود.

به گفته دکتر یاوری بی‌اختیاری ادراری مختلط به‌صورت دفع ادرار در ارتباط با فعالیت و همراه با تمایل قوی برای ادرار کردن بروز می‌کند.

وی به نشانه‌های ابتلا به بی‌اختیاری ادراری اشاره کرد و ادامه داد: علامت‌های بیماران مبتلا به بی‌اختیاری ادراری ممکن است به شکل‌های مختلف باشد از جمله بی‌اختیاری ادراری مداوم که در تماس جنسی  ایجاد می‌شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه گفت: بی‌اختیاری وضعیتی در ارتباط با تغییر وضعیت، بی اختیاری ادراری سرریزی مرتبط با احتباس یا تخلیه ناکامل مثانه، بی اختیاری ادراری شبانه در جریان خواب و بی اختیاری ادراری نامحسوس بدون اگاهی از آن است.

وی به عوامل خطر مرتبط با بی‌اختیاری ادراری اشاره کرد و افزود: نژاد، سن بالا، چاقی، دیابت، مولتی پاریتی ،سرفه مزمن،COPD، استعمال دخانیات، سابقه جراحی لگن، مصرف برخی داروها، اختلال عملکردی و حرکتی در فرد از عوامل بی‌اختیاری ادراری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: هر فردی که هرکدام از موارد بالا را تجربه می‌کند باید برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کند.

دکتر یاوری با اشاره به اینکه عوامل خطر شناخته شده‌ای که شروع بی‌اختیاری ادراری را تحریک می‌کنند سن، BMI و یا سایر عوامل زمینه‌ای است تاکید کرد: این بیماری دوره نهفته طولانی مدت دارد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با بیان اینکه مداخلات زودهنگام ممکن است شروع علایم بی اختیاری ادراری را به تاخیر بیندازد و یا از خطر آن بکاهد، اضافه کرد: یکی از نمونه‌ها تاثیر آموزش ورزش‌های تمرین عضلات کف لگن در جریان بارداری با هدف پیشگیری از از بی‌اختیاری ادراری در کوتاه مدت است.

وی اضافه کرد: سایر مداخلات شامل کاهش وزن در زنان چاق، کنترل صحیح قند خون در افراد دیابتی، عدم مصرف الکل و کاهش استفاده از کافئین در ایجاد و یا به تاخیر انداختن بی‌اختیاری ادراری اثرگذار است.

دکتر یاوری درباره راه‌های درمان بی‌اختیاری ادراری توضیح داد: به طور کلی روش‌های درمان بی‌اختیاری ادراری، درمان‌های محافظه کارانه غیردارویی، درمان دارویی و یا جراحی است.

متخصص بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه گفت: درمان محافظه کارانه بی‌اختیاری ادراری شامل تعدیل شیوه زندگی، پرهیز از رفتار‌های پرخطر ازجمله مصرف دخانیات، الکل و کاهش وزن است.

وی افزود: کاهش ۱۰ درصدی وزن بیش از ۵۰ درصد علامت‌های بیماران با بی‌اختیاری استرسی را می‌بخشد، ضمن اینکه کاهش مصرف کافئین نیز برای زنان با بی‌اختیاری فوریتی سودمند گزارش شده است.

دکتر یاوری ادامه داد: آموزش مثانه به صورت تشویق دفع به‌موقع ادرار با هدف کمک به بیماران مبتلا به مثانه over active برای به حداقل رساندن دفعات احساس فوریت کنترل نشده مثانه و بهبود کنترل ارادی ادرار موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: با استفاده از برگه‌های ثبت ادراری و محدودسازی مصرف مایعات در افرادی‌که زیاد مایعات می‌نوشند می‌توان زمان‌هایی که فرد دچار بی اختیاری ادراری می‌شود را مشخص و راهکارهای درمانی ارایه داد.

وی درپایان گفت: تکنیک ریلکسیشن و ورزش‌های عضلات کف لگن تحت عنوان ورزش‌های Kegel، استفاده از دارو برای درمان بی‌اختیاری فوریتی و مثانه بیش فعال تحت نظر پزشک از جمله روش‌های درمانی در مبتلایان به بی‌اختیاری ادراری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: