کد خبر: ۳۴۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 11
محمدحسین نصر اصفهانی: این موضوع که پیش از اقدام به بارداری برای تغذیه و آرامش روانی زوجین برنامه ریزی شود مبنای علمی دارد و از طرفی در احادیث و روایت ها نیز بر آن تاکید شده است.
شفاآنلاین:سلامت>-رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان گفت: سبک زندگی والدین از نظر نوع تغذیه و میزان سلامت جسمی و روانی آن‌ها قبل از بارداری بر فرایند فرزندآوری تاثیر مستقیم دارد اما این موضوع مغفول مانده و تمرکز جامعه بیشتر بر مقوله «غربالگری جنین» است.

به گزارش شفا آنلاین: محمدحسین نصر اصفهانی افزود: این موضوع که پیش از اقدام به بارداری برای تغذیه و آرامش روانی زوجین برنامه ریزی شود مبنای علمی دارد و از طرفی در احادیث و روایت ها نیز بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه دلیل بسیاری از بیماری‌های والدین و فرزندان آن‌ها غذای ناسالم است، افزود: فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی برای این مساله و سنجش سلامت پدر و مادر ضروریست.

نصر عنوان کرد: بیشترین جنین سالم در بارداری بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی است و جنین های دارای ناهنجاری بیشتر از مادران دارای ۳۰ سال به بالا متولد می شود.

وی افزود: بنابراین نخستین و کلیدی ترین توصیه، ازدواج بموقع و اقدام به بارداری در بازه سنی طلایی است.

نصر با بیان اینکه ناهنجاری ها از جمله مونگولیسم از مادر و بیماری‌های ژنتیکی از پدر به جنین منتقل می شود، افزود: یکی از راه های کاهش سقط جنین این است که والدین دارای بیماری های خاص و اقوام درجه یک آن‌ها غربالگری شوند که این موضوع هزینه بر است.

وی ادامه داد: از این رو مهمترین پارامتر در اقدام به غربالگری جنین؛ سن مادر است که بر اساس آن تصمیم گیری می شود.

پیشگیری از سقط جنین با تشخیص ناهنجاری در زوجین

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان افزود: چنانچه ژن معیوب در والدین و اقوام نزدیک آن‌ها وجود داشته باشد؛ روش «تخمک اهدایی» که از نظر مراجع تقلید نیز ایرادی به آن وارد نشده است می تواند به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای بارداری و تشکیل جنین سالم انتخاب شود.

نصر خاطرنشان کرد: چنانچه جنین از نظر پزشکی قانونی دارای بیماری ها و ناهنجاری های جدی باشد اجازه سقط صادر می شود و برخی گزاره ها در این مورد که قانون به هیچ وجه اجازه سقط نمی دهد اشتباه است.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان گفت: برای زنانی که ازدواج آن‌ها از سال‌های باروری به تعویق می افتد نیز روش «فریز تخمک» پیشنهاد می شود.

وی ادامه داد: در این فرایند ابتدا ذخیره تخمدان ها بررسی می شود و اگر در حال کاهش بود با روش های مختلف امکان حفظ و فریز تخمک برای تبدیل به جنین در سال‌های بعد وجود دارد.

نصر افزود: این روش برای افرادی که ازدواج کرده اند و تمایل به فرزندآوری در بازه خاص ندارند نیز مناسب است.

به گفته وی، در شرایط آزمایشگاهی به ازای هر ۳۰ تخمک، امکان تشکیل یک جنین وجود دارد بنابراین باید توجه کرد که این روش ممکن است نتیجه قطعی نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، پژوهشکده زیست فناوری رویان به همت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۸۳ و ابتدا با عنوان «پایگاه تحقیقات علوم سلولی» در اصفهان آغاز بکار کرد.

یکی از برجسته ترین مراکز درمان ناباروری در ایران متعلق به پژوهشکده رویان است که توانسته با روش های نوین زوج های نابارور بسیاری را درمان کند.

این پژوهشکده دستاوردهای دیگری از جمله ذخیره خون بند ناف نوزادان، شبیه سازی و تولید حیوانات تراریخت و ساخت پروتئین های نوترکیب را در کارنامه خود دارد.

در تدوین بوم جمعیتی استان اصفهان؛ ازدواج، سقط جنین و ناباروری سه چالش مهم جوانی جمعیت است که بر مبنای آمار و بررسی‌های انجام شده بدست آمده است.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشور است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: