کد خبر: ۳۴۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 07
یک مطالعه جدید نشان داد رژیم کتوژنیک کلسترول بد را افزایش می‌دهد و منجر به تغییراتی در میکروبیوم می‌شود که برای سلامت روده مضر است.
شفاآنلاین:سلامت>مطالعه‌ای جدید رژیم غذایی کتوژنیک را با رژیم کم قند مقایسه کرده و نشان داده است که هر دو رژیم در مقایسه با رژیم کنترل به کاهش توده چربی بدن کمک می‌کنند. با این حال، رژیم کتوژنیک با تغییرات متابولیکی منفی از جمله افزایش کلسترول بد (LDL) و تغییرات در میکروبیوم روده همراه بود.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می‌کند که قندهای آزاد کمتر از ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند، چرا که مصرف بیش از حد آنها با بیماری‌های مزمن مرتبط است. کاهش قندهای آزاد نه تنها به بهبود سلامت عمومی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند باعث کاهش توده چربی بدن نیز شود. رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم کتوژنیک به عنوان یکی از روش‌های موثر برای کاهش وزن شناخته شده‌اند و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند.

مطالعه جدید با شرکت ۵۳ نفر و به مدت ۱۲ هفته انجام شد. نتایج نشان داد که رژیم کم قند و رژیم کتو به ترتیب ۲.۱ و ۲.۹ کیلوگرم از توده چربی بدن را کاهش دادند، بدون اینکه تغییری در فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان مشاهده شود. تمامی گروه‌ها سطح فعالیت مشابهی داشتند.

با این حال، دانشمندان دریافتند که رژیم کتوژنیک در مقایسه با رژیم کم قند و رژیم کنترل، باعث افزایش سطوح کلسترول بد و سایر نشانگرهای خطر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. همچنین این رژیم با کاهش تعداد باکتری‌های مفید روده، به ویژه بیفیدوباکتری‌ها، همراه بود. کاهش این باکتری‌های "خوب" می‌تواند منجر به افزایش خطرات مرتبط با مشکلات متابولیکی و ایمنی بدن شود.

از سوی دیگر، رژیم غذایی کم قند آزاد چنین عوارض جانبی منفی نداشت. برخلاف رژیم‌های کم قند و کنترل، رژیم کتوژنیک به طور قابل‌توجهی بر میکروبیوم روده تأثیر گذاشت و به کاهش فیبر مصرفی منجر شد. فیبر یکی از کربوهیدرات‌هایی است که دستگاه گوارش انسان نمی‌تواند آن را تجزیه کند، اما برای تغذیه باکتری‌های روده ضروری است. کاهش مصرف فیبر ممکن است توضیح دهد که چرا رژیم کتو بر ترکیب میکروبیوم روده تاثیر منفی می‌گذارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: