کد خبر: ۳۴۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 06
" لازم است جامعه پزشکی بیماری ام اس را برای مبتلایان و خانواده آنها بطور دقیق توضیح دهند زیرا که اطلاعات ناقص که خودشان دریافت و یا در اینترنت جستجو می‌کنند؛ باعث بار روانی بر آنها خواهد شد."
شفاآنلاین:سلامت>محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مبتلایان به ام اس علاوه بر مشکلات جسمانی از بعد روانی، اجتماعی، اقتصادی نیزدچار مشکل هستند که لازم است به اینها نیز توجه شود.

 به گزارش شفا آنلاین:شهلا ابوالحسنی با اشاره به مرکز جامع درمانی مبتلایان به ام اس در بیمارستان کاشانی اصفهان گفت: لازم است جامعه پزشکی بیماری ام اس را برای مبتلایان و خانواده آنها بطور دقیق توضیح دهند زیرا که اطلاعات ناقص که خودشان دریافت و یا در اینترنت جستجو می‌کنند؛ باعث بار روانی بر آنها خواهد شد.

وی گفت: مبتلایان به ام اس در طول درمان روندهای مختلفی از سیر بیماری را طی می‌کنند که بیماری خیلی از افرادی درگیر از نوع عود کننده بهبود یابنده است؛ یعنی یک دوره‌هایی عود و علائم تشدید می‌شود و با روندهای درمانی علائم برطرف و به حالت قبل برمی‌گردد.

ابوالحسنی تصریح کرد: اما درصدی از مبتلایان نیز به سمت فازهای پیشرونده بروند که یکسری ناتوانی‌ها برای فرد ایجاد می‌شود و به دنبال این ناتوانی‌ها نیازمند مراقبت هستند و معمولاً مراقبت‌ها در خانه و توسط اعضای خانواده انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: بطور معمول مبتلایان به ام اس با پیشرفت بیماری تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند زیرا که روند درمانی برای آنها وجود ندارد گرچه یکسری پیشرفت‌هایی صورت گرفته و یکسری داروهایی هم حتی برای این دست از بیماران عرضه شده؛ اما خیلی نیازمند مراقبت در منزل هستند که این مراقبت‌ها توسط مراقبین خانوادگی انجام می‌گیرد.

این محقق و پژوهشگر گفت: امروزه با شیوع بیماری ام اس مواجهیم و در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد که به همین لحاظ طرح " بررسی تأثیر مراقبت در منزل از بیماران مبتلا به ام اس تحت پوشش سازمان بهزیستی استان اصفهان بر بار مراقبتی و کیفیت زندگی مراقبین این بیماران " در اولویت برنامه‌های پژوهشی قرار گرفت.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: آموزش مراقبت در منزل توانست بار مراقبتی مراقبین را کم کند و کیفیت زندگی آنها و بیماران را ارتقا دهد اما در نهایت تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه گزارش نشد که این عدم تفاوت معنی‌داری به این دلیل بود که مداخله دیگری نداشتیم و به نظر لازم است مداخلات را ادامه می‌دادیم.

ابوالحسنی در ارتباط با یکی از مشکلات که ترس از بیماری ام اس و اینکه افراد آن را معادل با ناتوانی و وابستگی می‌دانند؛ اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد نوع عود کننده بهبود یاینده هستند و می‌توانند روال زندگی عادی را داشته باشند.

خود مدیریتی در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتر از سایر افراد است

ابوالحسنی در ادامه در طرح دیگری با عنوان «بررسی ارتباط حمایت اجتماعی درک شده با خود مدیریتی بیماران مبتلا به ام اس مراجعه کننده به بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۹۸ (بیمارستان کاشانی)» نیز گفت: یک مطالعه مقطعی روی ۲۱۲ بیمار مراجعه کننده به بیمارستان کاشانی بود ودر این رابطه پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی تکمیل شد. آنالیزها نشان داد حمایت اجتماعی درک شده می‌تواند روی خود مدیریتی تأثیر بسزایی داشته باشد و یک بیمار مبتلا به ام اس نیاز دارد از طرف جامعه و خانواده و دوستان حمایت شود و این روی خود مدیریتی بیمار تأثیر دارد.

وی گفت: نتایج نشان داد خود مدیریتی در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتر از سایر افراد است و علاوه براین حمایت اجتماعی درک شده در زن‌ها بالاتر از مردها بود همچنین حمایت اجتماعی در افراد متأهل نیز بالاتر گزارش شد.

این محقق گفت: در نتیجه لازم است تیمی داشته باشیم که شرایط بیمار را در نظر بگیرند و مراقبت خودشان را انجام دهند./مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: