کد خبر: ۳۴۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 06
استان تهران جزو استان‌هایی در سطح کشور است که بیشترین کاهش بارش را در مقایسه با بلند مدت داشته است و در رتبه چهارم از نظر میزان کاهش بارش قرار دارد.
شفاآنلاین:عمومی>مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان، حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیش از نرمال برآورد شده است و متوسط بارش استان نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

 به گزارش شفا آنلاین:مازیار غلامی اظهار کرد: در این شرایط کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت جوی استان طی مردادماه گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به مردادماه ۱۴۰۳ بیانگر آن است که در این ماه تنها ۱ میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران باریده که نشاندهنده کاهش بارش ۷۸ درصدی نسبت به دوره آماری بلند مدت است.

او ادامه داد: متوسط بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر۱۴۰۲) تا پایان تیر ۱۴۰۳، ۲۰۷  میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۲۸ درصدی داشته اما نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد کاهش یافته است. استان تهران جزو استان‌هایی در سطح کشور است که بیشترین کاهش بارش را در مقایسه با بلند مدت داشته است و در رتبه چهارم از نظر میزان کاهش بارش قرار دارد.

غلامی اضافه کرد: از نظر توزیع مکانی نیز در بیشتر شهرستان‌های استان به‌جز تهران و اسلامشهر نسبت به سال قبل افزایش بارش اتفاق افتاده اما نسبت به بلندمدت در بیشتر ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران کاهش بارش ثبت شده است البته افزایش بارش نسبت به سال قبل اصلا به معنی حل مساله کم‌بارشی سال‌های اخیر نیست.

او افزود: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا (شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر) در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش ۲.۷ درجه سلسیوسی متوسط حداقل دما و افزایش ۲.۵ درجه سلسیوسی متوسط حداکثر دما نسبت به دوره آماری بلندمدت است.

غلامی در پایان اظهارکرد: متوسط دما در مرداد ماه ۱۴۰۳، نسبت به دوره آماری بلندمدت افزایش ۲.۶ درجه سلسیوس داشته است و متوسط دمای هوا از ابتدای فصل تابستان نیز ۱.۷ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت بیشتر شده است. از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا پایان مرداد، متوسط دما استان ۱.۷ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت و ۰.۹ درجه سلسیوس نسبت به سال قبل افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌ها با افزایش دما روبرو بوده‌اند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: