کد خبر: ۳۴۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 23
اعتراض پرستاران صنفی است، سیاسی‌اش نکنید
«پرستاران می‌دانند وقتی اعتصاب کرده‌اند آنها را تهدید می‌کنند که اخراج‌تان می‌کنیم. می‌گویند باشد، اخراج کنید. یعنی وضعیت به‌جایی رسیده است که برای پرستار مهم نیست اگر اعتصاب کند اخراج می‌شود.»
شفاآنلاین:سلامت>بعد از سال‌ها مطالبه توسط پرستاران و دیده نشدن آن‌ها حالا مدل اعتراض‌شان فرق کرده، «از کار دست کشیده‌اند.» این را محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار به خبرآنلاین گفته: «در طول ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری مدرن کشور برای اولین بار است که اعتراض به‌شکل «دست از کار کشیدن» اتفاق می‌افتد. وقتی پرستار دست از کار بکشد، خیلی احساس نگرانی می‌کنیم. پرستاران می‌دانند وقتی اعتصاب کرده‌اند آنها را تهدید می‌کنند که اخراج‌تان می‌کنیم. می‌گویند باشد، اخراج کنید. یعنی وضعیت به‌جایی رسیده است که برای پرستار مهم نیست اگر اعتصاب کند اخراج می‌شود.»
به گزارش شفا آنلاین:موضوع جدیدی نیست، اما دارد شکل و شمایل جدید به خود می‌گیرد، هر از چند گاهی اعتراض می‌کنند، بعد از گرفتن وعده‌های بی‌عمل دوباره فراموش می‌شوند، اگرچه خبرهای مهاجرت‌شان نگران کننده شده است، اما گویی حرف‌شان خریدار ندارد، طی چند روز گذشته باز هم دست به اعتراض زدند، در همان محیط بیمارستان‌ها: «پرستار داد بزن حقت رو فریاد بزن.»

 بعد از سال‌ها مطالبه توسط پرستاران و دیده نشدن آن‌ها حالا مدل اعتراض‌شان فرق کرده، «از کار دست کشیده‌اند.» این را محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار گفته: «در طول ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری مدرن کشور برای اولین بار است که اعتراض به‌شکل «دست از کار کشیدن» اتفاق می‌افتد. وقتی پرستار دست از کار بکشد، خیلی احساس نگرانی می‌کنیم. پرستاران می‌دانند وقتی اعتصاب کرده‌اند آنها را تهدید می‌کنند که اخراج‌تان می‌کنیم. می‌گویند باشد، اخراج کنید. یعنی وضعیت به‌جایی رسیده است که برای پرستار مهم نیست اگر اعتصاب کند اخراج می‌شود.»


تبدیل اعتراض صنفی به بحران سیاسی

قبل‌تر گفته شد، موضوع اعتراض پرستاران جدید نیست، به‌تعبیر دبیرکل خانه پرستار آن‌ها فقط اجرای قانون را می‌خواهند: «خواسته پرستاران اجرای قانون است و چیزی بالاتر از اجرای قانون نمی‌خواهند. یکی قانون سخت و زیان‌آور، قانونی که در سال ۱۳۶۸ تصویب شده است و در سال ۸۸ هم دوباره توسط قانونگذار مورد تاکید قرار گرفت. قانون دیگر، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که نصفه نیمه اجرا شده است.» برای همین هم حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد بین‌المللی دانشگاه معتقد است اعتراض پرستاران صنفی بود و نباید اجازه داد رنگ و بوی دیگری مانند سیاست به خودش بگیرد.

سوری به خبرآنلاین می‌گوید: «تبدیل کردن یک اعتراض صنفی به یک بحران سیاسی- امنیتی به نفع هیچکس نیست، بهتر است بجای کشاندن پای نیروهای انتظامی و امنیتی به این مشکل، با گفت‌وگوی مناسب بین دولت و نمایندگان معترضان آن را حل کرد. فقدان عدالت در پرداخت حقوق و مزایا ، مشکلی اساسی در کشور است که اگر دولت چهاردهم به شکلی ریشه‌ای به آن نپردازد و راه حل مناسبی برای آن اتخاذ نکند احتمالا هر روز شاهد اعتراض سایر صنوف همچون پرستاران خواهد بود.»


این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «اعتصابات و اعتراضات پرستاران دارد تبدیل به یک بحران کشوری می‌شود و این اتفاق پسندیده‌ای برای دولت چهاردهم در روزهای اول کاری‌اش نیست. درست است که رفع مشکل و درخواست‌های پرستاران پدیده‌ای مزمن و کهنه است که حل آن یک روزه امکان پذیر نیست ولی با مذاکره نمایندگان دکتر پزشکیان با ایشان می‌توان به توافقاتی برای بازگشت به کار آنها به دست آورد تا در فرصت مناسب مشکل تا حدودی تعدیل شود.»


پرستاران در تهران و کرمانشاه تجمع کردند

جمعی از پرستاران در تهران و کرمانشاه تجمع اعتراضی ترتیب دادند و به شرایط شغلی خود معترض شدند.

دیروز (31 مرداد)، جمعی از پرستاران در تهران مقابل وزارت بهداشت و همچنین در کرمانشاه دست از کار کشیدند و به اعتراض پرستاران در شهرهای دیگر پیوستند. پرستاران به اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری، اضافه‌کار اجباری و دستمزدهای ناچیز اعتراض دارند و می‌گویند: باید وزارت بهداشت صدای ما را بشنود و مطالبات ما را برآورده سازد. گفتنی‌ست از دو هفته پیش اعتراض پرستاران در برخی استان‌ها آغاز شده است.


متولیان رسیدگی به مطالبات پرستاران به سازمان بازرسی دعوت شدند

سازمان بازرسی کل کشور به منظور نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در حوزه پرستاری، از ذینفعان این حوزه دعوت و به مشکلات پرستاران رسیدگی کرد. سازمان بازرسی با توجه به وظایف ذاتی در خصوص نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین و نظر به گلایه‎‌های پرستاران، همه ذینفعان این حوزه را دعوت کرد و موضوع را مورد بررسی قرار داد.
در این نشست که با حضور بازرس کل امور بهداشت و درمان تشکیل شد، نمایندگان جامعه پرستاری به بیان مشکلات موجود پرداختند و مسئولان مربوطه از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی ضمن استماع مشکلات توضیحاتی را در جهت رفع آنها ارائه کردند.
بنابراین گزارش، در نشست فوق مقرر شد با هدف رفع مشکلات و اتخاذ راهکارهایی در جهت حل بلند مدت موضوعات پیش آمده، کارگروه‌هایی با محوریت سازمان بازرسی کل کشور تشکیل و اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های مسئول به عمل آید. سعید نوربخش بازرس‌کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی هم در این نشست ضمن تأکید بر اجرای قوانین موجود، تصریح کرد که باید مدیریت مناسبی بر منابع مالی حوزه سلامت صورت گیرد./ابتکار


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: