کد خبر: ۳۴۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 21
مسئول کمیته وزارت بهداشت: مساله این نیست که دانشجو به تعداد کافی تربیت نمی‌شود، بلکه شرایطی برای ماندن آن‌ها وجود ندارد. مهم‌ترین دلیل آن هم نداشتن امید است؛ امید به آینده.»
شفاآنلاین:سلامت>روز گذشته تعدادی از پرسنل پرستاری در بیمارستان‌های: «امام رضا (ع)، شریعتی، هاشمی نژاد، ابن سینا» در مشهد، بخش بستری بیمارستان «امیرالمومنین» و «کادر درمان علوم پزشکی» شهر اراک، «بیمارستان خلیج فارس» بوشهر و بیمارستانهای شهر همدان دست به اعتراض زدند. این در حالی است که روند بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی، به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و فردی که همواره شرایط بد کاری رزیدنت‌‎ها، پرستاران و کادر درمانی را حتی در زمان کرونا مورد اعتراض وی بوده، از سوی نمایندگان در حال انجام است و رئیس دولتی که خود پزشک است و به شرایط کادردرمانی و اجحاف به آنها اشراف دارد، امروز (چهارشنبه) بیش از هر زمان دیگری امیدوار است که با رای اعتماد مجلس به ظفرقندی و شروع کار او از شنبه در وزارت بهداشت و درمان، این اعتراضات را در چهارسال سکانداری پزشکیان در امور اجرایی کشور به حداقل برساند. شاید این اعتراضات صنفی دیروز نیز مزید برعلت شود که وزیر جدید بهداشت و درمان و رئیس جمهور به مطالبه آنها در اولین روزهای کاری خود بپردازند.
موج مهاجرت پرستاران به آلمان
به گزارش شفا آنلاین:علی جعفریان ، مسئول کمیته وزارت بهداشت در شورای راهبری گفته است: «در بیمارستان‌هایی که چندان هم بزرگ نیستند، در چند سال گذشته ۳۰ نفر از اعضای هیات‌علمی‌شان مهاجرت کرده‌اند. بسیاری از پزشکان در همان دوره عمومی از کشور خارج می‌شوند. مساله این نیست که دانشجو به تعداد کافی تربیت نمی‌شود، بلکه شرایطی برای ماندن آن‌ها وجود ندارد. مهم‌ترین دلیل آن هم نداشتن امید است؛ امید به آینده.» او در ادامه با اعلام این که مهاجرت تنها محدود به پزشکان نیست، می‌گوید: «کادر درمان هم با چالش نیرو مواجه است. آمار مهاجرت پرستاران هم در سال‌های اخیر بالا رفته است.» مسئولان سازمان نظام پرستاری اعلام کرده‌اند که هر سال حدود سه‌ هزار پرستار برای مهاجرت از کشور از این سازمان گواهی گوداستندینگ می‌گیرند، درحالی‌که تعداد کل دانشجویان این رشته حدود ۱۰ هزار نفر است. چندی پیش مسئول کمیته وزارت بهداشت در شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، وضعیت مهاجرت پرستاران یا ترک کارشان را، وحشتناک توصیف می‌کند: «ما با موج مهاجرت پرستاران به کشور آلمان مواجه هستیم، پرستاران یکی در میان، آلمانی یاد می‌گیرند تا بتوانند از کشور خارج شوند. آن‌ها با یک مدرک زبان آلمانی می‌توانند از کشور خارج شوند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان‌های جدیدی ساخته شده که خیلی از بخش‌های آن به‌دلیل نبود نیروی پرستار، فعال نشده است، یک‌سال است در انتظار جذب نیرو برای بخش جراحی عروق بیمارستان امام خمینی هستیم. دانشگاه علوم پزشکی تلاش می‌کند، اما متقاضی ندارد.» به گفته او، بحران نیرو در نظام سلامت به موضوع امید گره خورده است./آران امروز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: