کد خبر: ۳۴۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 12
اولین دستور دولت جدید :
بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه کارخانجات دارویی و واردات دارو نشان داد دولت جدید عزم جدی برای حل مشکلات و کمبودهای دارویی دارد.
شفا آنلاین:محمدجعفر قائم‌پناه اعلام کرد که بر اساس دستور رئیس جمهور به معاونت اجرایی در خصوص پیگیری مشکلات عرضه دارو با توجه به محدودیت‌هایی که در تامین مواد اولیه کارخانجات دارویی و واردات دارو به دلیل مشکلات نقدینگی به وجود آمده بود، بر اساس هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی، تصمیمات و اقدامات لازم اتخاذ و مسئله نقدینگی با ساز و کارهای خاص توسط بانک مرکزی تسهیل شده است .

به گزارش شفا آنلاین:معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: بدین ترتیب روند تأمین و عرضه دارو در روزهای آینده بهبود و مردم عزیز و شریف کشور ایران نگران موضوع تأمین و عرضه دارو نباشند.این اتفاق در حالی رقم خورده که دوهفته پیش شورای عالی سیاستگذاری دارو نامه مفصلی به ریاست جمهوری ارسال و ٦ چالش مهم صنعت دارو را در آن تذکر داد و تقاضا کرد به آن رسیدگی شود .

بانک مرکزی ورود پیدا کرد


محمد رضا فرزین ،رئیس بانک مرکزی در نشستی که با مسئولان غذا و دارو و اتحادیه های دارویی داشت به این موضوع اشاره می کند که با دستور رئیس جمهور،پیگیری لازم برای رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه دارو و کارخانه‌های دارویی و همچنین تسهیل و تسریع در تخصیص و تامین ارز واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی صادر شد که اعطای تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی یکی از این دستورات بوده است.


او اضافه می کند: بر اساس این گزارش در راستای کمک به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌های دارویی و رفع کمبود دارو بر اساس تفاهمات صورت گرفته بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۵ و ۳۰ همت تسهیلات بانکی به شرکت های معرفی شده از سوی وزارتخانه یاد شده ابلاغ شد که عملکرد شبکه بانکی در سال‌های مذکور به ترتیب به مبلغ ۴۴.۷ و ۷۶.۴ هزار میلیارد تومان بوده است.


فرزین با اشاره به اینکه به منظور حمایت از شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و تولیدی شیر خشک از طریق شبکه بانکی، در سال ۱۴۰۳ نیز نسبت به ابلاغ تسهیلات به میزان ۵۰ همت (۳۵ همت شرکت های دارویی، ۱۳ همت تجهیزات پزشکی و ۲ همت شرکت‌های تولیدی شیرخشک) برای شرکت های معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام کرد،ادامه می دهد: با هدف تامین مالی زنجیره تولید، توزیع و پخش در صنعت دارو و تسهیل فعالیت تولیدی و خدماتی این صنعت، مقرر شد از ابزارهای تعهدی همچون اوراق گام در مراحل مختلف و در تعامل با دستگاههای مختلف از جمله بانک مرکزی بهره گرفته شود.

۲۰۰ میلیون یورو برای ثبت سفارش‌های دارو و تجهیزات پزشکی


به گفته فرزین مقرر شد بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو بصورت تخصیص اعتباری برای ثبت سفارش های دارو و تجهیزات پزشکی اقدام کند همچنین با هماهنگی مسئولین ذیربط امکان پرداخت بدهی ارزی شرکت های دارویی به بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از طریق پذیرش اوراق گام ریالی فراهم شود.


علاوه بر این در راستای تقویت سیاست های تشویقی توسعه صادرات صنعت دارو مقرر شد به اندازه مبلغ ارز ناشی از صادرات دارو به شرکت های صادرکننده و همچنین معادل آن نیز بصورت خط اعتباری ارزی جهت استفاده در طرح های توسعه صنعت دارو و توسعه صادرات آن اختصاص یابد.

اعتبار اختصاص یافته می تواند تا حدودی مشکل نقدینگی را برطرف کند


حیدر محمدی ،رئیس سازمان غذا و دارو می گوید: حسب اهمیت حوزه سلامت برای کشور پیگیری خط اعتباری ۵۰ همتی این حوزه با دستور رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت و مقرر شد دستورالعمل آن طی روزهای آینده به بانک های عامل ابلاغ شود و از طریق بانک‌های عامل به شرکت های دارویی پرداخت شود.محمدی به این موضوع اشاره می کند که مبحث تسهیلات ارزی نیز به بحث تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های دارویی کمک می‌کند که این موضوع نیز با حمایت بانک مرکزی عملیاتی می‌شود.


۵ ماه طول می‌کشد تا صنعت دارو تکانی بخورد


هادی احمدی ،عضو هیأت مدیره انجمن داروسازی ایران با بیان اینکه این اتفاق نشان می‌دهد که حوزه سلامت برای دولت جدید در اولویت قرار دارد ،ادامه می‌دهد: با نامه‌ای که از شورای عالی سیاستگذاری دارو به ریاست جمهور ارسال کرد بلافاصله ریاست جمهوری اختصاص ارز به بخش دارو را در اولین دستورات خود ابلاغ کرد وامیدواریم که این نگاه ویژه منتج به نتیجه شود.


او اضافه می‌کند: مشکلی که در این میان وجود دارد زمان است. با این دستور و وجهی که اعلام شده تا حدودی صنعت دارو می‌تواند یک جهش رو به جلو داشته باشد اما با تأخیر ۴ یا ۵ ماه.احمدی به این موضوع اشاره می‌کند که در چند ماه گذشته گلدن تایم خرید دارو را از دست دادیم و از حالا با تخصیص اعتبار و خرید مواد اولیه دارو باید ۴ یا ۵ ماه دیگر منتظر نتیجه باشیم.

عضو هیأت مدیره انجمن دارؤسازان ایران با تأکید بر اینکه برای سال ۱۴۰۳ بودجه‌ای که سازمان غذا و دارو در نظر گرفته بود ۱۲۵ همت برای صنعت دارو بود، ادامه می‌دهد: مجلس از این مبلغ با ۷۵ همت موافقت کرد و از این ۷۵ همت باید تاکنون ۳۰ همت به بدنه صنعت داروسازی تزریق می‌شد اما تاکنون تنها ۷ همت واریز شده است و به همین دلیل در ارز دارو دچار مشکلات زیادی شدیم.

او با اشاره به اینکه صنعت دارو با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها متفاوت است و با جان انسان‌ها گره خورده ادامه می‌دهد: صنعت دارو مانند بیماری است که در حال حاضر نیاز به اکسیژن دارد. در ماه‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص ارز واردات مواد اولیه دچار مشکل شدیم اما اگر بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ارز تخصیص داده شده به موقع پرداخت شود از ۵ ماه آینده مشکلمان برطرف خواهد شد زیرا دارو کالای استراتژیک است و پایه‌های اصلی هر دولتی نظام سلامت آن کشور به شمار می‌رود.احمدی با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور ساخته می‌شود به این موضوع تأکید می‌کند که مشکل ما در بخش واردات مواد اولیه بوده که‌امیدواریم با دستور رئیس جمهور به زودی این مشکل برطرف شود.

دستورالعمل‌های تامین مالی بخش دارو به بانک‌ها ابلاغ شود


عبده زاده، رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو نیز با اشاره به اینکه بر اساس مکاتبات انجام شده با دفتر ریاست جمهوری و بانک مرکزی مشکلات تامین مالی مرتبط به پرداخت تسهیلات و تقسیط پرداخت بدهی های مابه التفاوت نرخ ارز در خصوص تامین قطعات و تجهیزات و استفاده از اوراق گام در تامین مالی صنعت دارو منعکس شد.


رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو در خصوص تقسیط بدهی شرکت های دارویی بابت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی نیز می گوید: مقرر شد این موضوع در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه انجام می شود تا شرکت ها برای تامین داروی موردنیاز کشور با آرامش بیشتری فعالیت خود را انجام دهند.


وی با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی صنعت دارو اضافه می کند : تلاش می کنیم با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی و بانک های عامل، سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو این مشکلات مرتفع شود تا ذخیره مواد اولیه دارویی و تولید دارو بر اساس نیازهای کشور انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: