کد خبر: ۳۴۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 11
«درصد بالایی از پرستاران در خانه مانده‌اند و بیمارستان از هدنرس‌ها و سوپروایزرها، ماماها، سربازان سلامت و دانشجویان پرستاری خواسته تا به کمک‌شان بیایند. در این وضعیت ما نگران سلامت بیماران هستیم.»

شفاآنلاین:سلامت>محمد شریفی‌مقدم، دبیرخانه پرستار است؛ او سال‌هاست موضوعات پرستاری را پیگیری می‌کند و می‌گوید: «تاکنون اعتصاب پرستاران بی‌سابقه بوده، آنها تجمع‌ و اعتراضات زیادی داشته‌اند، گاهی ممکن بود که بخشی را تعطیل کنند و چند ساعتی دست از کار بکشند یا خارج از شیفت اعتراضاتی داشته باشند اما اینکه کار را متوقف کنند و در اعتراض به محقق نشدن مطالبات‌شان چندین روز در خانه بمانند، اولین باری است که اتفاق می‌افتد.»

به گزارش شفا آنلاین:محمد شریفی‌مقدم می‌گوید که در تاریخ پرستاری کشور، هیچ‌وقت چنین وضعیتی وجود نداشته است: «درصد بالایی از پرستاران در خانه مانده‌اند و بیمارستان از هدنرس‌ها و سوپروایزرها، ماماها، سربازان سلامت و دانشجویان پرستاری خواسته تا به کمک‌شان بیایند. در این وضعیت ما نگران سلامت بیماران هستیم.»

براساس اعلام او، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که مصوب سال ۸۶ است، مهم‌ترین مطالبه جامعه پرستاری به‌شمار می‌رود: «ما به‌طور مرتب اجرای این قانون را پیگیری کردیم، حدود دو سال پیش در پی پیگیری‌های بسیار از وزارت بهداشت، آنها اعلام کردند که مخالف اجرای این قانون هستند و زیر بار آن نرفتند. در سال ۹۹ پس از دستور رهبری مبنی بر اجرای این مصوبه، به اجرای آن امیدوار شدیم اما باز هم این اتفاق نیفتاد. ایشان در سال ۱۴۰۰ بار دیگر این موضوع را تکرار کردند و درنهایت وزارت بهداشت حالتی از این مصوبه را اجرا کرد که شبیه به قانون اصلی بود، نه خودش. همین موضوع با اعتراض پرستاران همراه شد. بنابراین حالا مهم‌ترین اعتراض پرستاران نسبت به اجرا نشدن کامل این مصوبه است.»

در قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تمام خدمات پرستاری تعریف و در پرونده بیماران ثبت و تعرفه آن از بیماران گرفته می‌شود، البته از بیمه بیماران. با اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز قرار است تعرفه خدمات پرستاری کمتر از تعرفه متخصصان باشد. این یعنی اگر دست فردی در تصادفی زخمی شد و به بیمارستان مراجعه کرد و پرستار کار پانسمان را انجام داد، تعرفه کمتری بابت درمان خود می‌پردازد. درنتیجه سهم هزینه‌های پرداختی مردم از جیب برای درمان کاهش می‌یابد؛ ازسوی‌دیگر بیمه‌ها نیز پول کمتری برای این‌گونه درمان‌ها به بیمارستان‌ها می‌پردازند و کارانه پرستاران افزایش می‌یابد.

آقای پزشکیان گروهی ویژه به شیراز بفرستد

اما این تمام ماجرا نیست، پرستاران نسبت به حقوق پایین‌شان هم اعتراض جدی دارند؛ آنها می‌گویند یک پرستار با ۱۰ سال سابقه تنها ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. همین‌ها سبب شده تا برخی پرستاران دست از کار بکشند: «آنطور که گزارش‌ها به ما نشان می‌دهد، چندین بیمارستان و کلینیک دولتی با اعتصاب نیروهای پرستارشان مواجه شده‌اند. پرستاران مراکز درمانی شیراز هم از سال گذشته وارد اعتراضات شدند، به‌طور مرتب تجمع ‌کردند، در دانشگاه علوم پزشکی تحصن کردند، اما نتیجه‌ای نداشت. همین موضوع سبب شد تا دست به اعتصاب بزنند. در حال حاضر خیلی از اتاق عمل‌ها تعطیل شده‌ است و نگرانیم که بیماران اورژانس اتفاقی برایشان بیفتد. مسببان این تنش‌ها کسانی هستند که این وضعیت را ایجاد کرده‌اند.»

بنا بر اعلام شریفی‌مقدم، درصد بالایی از پرستاران شیراز اعتصاب کرده‌اند که عدد دقیقی وجود ندارد. آنها از نیروهای رسمی، شرکتی، قراردادی و طرحی هستند که هر روز به تعداد اعتصاب‌کنندگان اضافه می‌شود. او درباره اینکه چرا فقط پرستاران در کرج و شیراز اعتصاب کرده‌اند توضیح می‌دهد که کشور آبستن این مسائل است، پیش از این هم تجمع‌های زیادی در تهران صورت گرفته و درنهایت در شیراز سر باز کرد. البته در شیراز، فشار زیادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به پرستاران وارد می‌شود.»

احضار پرستاران به هیئت تخلفات

به گفته او، تعرفه هر یک‌ساعت اضافه‌کاری پرستاران تنها ۲۰ هزار تومان است، در‌حالی‌که این اضافه‌کاری‌ها هم اجباری است: «ما در وزارت بهداشت، هیئت تخلفات داریم که در دو، سه سال گذشته بیشترین احضار پرستاران به این هیئت اتفاق افتاده است.»

او تاکید می‌کند که وزیر بهداشت و معاونت پرستاری باید نسبت به این موضوع پاسخ دهند و مسئولان مرتبط با این موضوع باید محاکمه شوند: «اگر روند درمان در مراکز درمانی دچار اختلال می‌شود مقصر پرستار نیست؛ مقصر رئیس بیمارستان و وزیر بهداشت است.»

او از مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری درخواست می‌کند تا  گروهی را برای بررسی مستقیم این ماجرا به شیراز بفرستد: «در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌ها مجبور به تعطیل‌کردن برخی از بخش‌هایشان شده‌اند. ما نگران این اوضاع هستیم.»/هم میهن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: