کد خبر: ۳۴۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 11
بیمه‌ها پای تشخیص پیش‌دیابت و پیشگیری از این بیماری نیستند و این مسئله می‌تواند چالش بیماری دیابت را جدی‌تر کند.
شفاآنلاین:سلامت>رشد دو برابری بیماران دیابتی فقط طی ۳۰ سال! این آماری است که فریدون عزیزی، مشاور سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. 
به گزارش شفا آنلاین:بر اساس آخرین اطلاعات 14/2 درصد افراد بالغ کشور مبتلا به دیابت و 24/8 درصد مبتلا به پیش‌دیابت هستند، بنابراین شیوع دیابت از متوسط جهانی (12/2 درصد) بالاتر است. تخمین زده می‌شود حدود ۶‌میلیون دیابتی و حدود ۸‌میلیون مبتلا به پیش‌دیابت در ایران وجود دارد، بنابراین از هر شش نفر افراد بالغ یک نفر قند خون بالا دارند. در کلانشهر تهران از هر سه نفر یک نفر قند خون بالاتر از طبیعی دارد. اطلاعات فوق از مطالعاتی به دست آمده که از سه دهه گذشته هر پنج تا هفت سال یک بار در ایران انجام شده است. در این مطالعه قند خون افراد اندازه‌گیری می‌شود، البته فاکتور‌هایی غیر از قند خون هم بوده، اما مهم‌ترین آن قند خون بوده است. نتیجه این مطالعات نشان داده است بین ۳۰ تا ۵۰‌درصد افرادی که دیابت دارند از ابتلای خود به دیابت مطلع نیستند. از همه مهم‌تر اینکه بیمه‌ها پای تشخیص پیش‌دیابت و پیشگیری از این بیماری نیستند و این مسئله می‌تواند چالش بیماری دیابت را جدی‌تر کند. 
 دیابت یکی از تلخ‌ترین بیماری‌هایی است که به مرض قند مشهور است تا تضادی عمیق را به تصویر بکشد؛ تضاد بین شیرینی قند و تلخی دیابت! به گفته فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطالعه قند و لیپید در تهران نشان داده است هر سال یک‌درصد به دیابتی‌ها و ۴‌درصد به پیش‌دیابتی‌ها اضافه می‌شود و اگر تغییری در سبک زندگی افراد ایجاد نشود، سالانه حدود ۵۰۰هزار نفر به دیابتی‌های کشور افزوده خواهد شد. اصلی‌ترین دلیل این رشد در آمار بیماری دیابت هم سبک زندگی نادرست، مصرف قند و چربی زیاد و تحرک کم است. با وجود این آنطور که عزیزی می‌گوید متأسفانه بیمه‌های ما برای تشخیص پیش‌دیابت پولی نمی‌پردازند؛ برای مراقبت‌های قبلی که بیمار باید داشته باشد از جمله تغذیه سالم، فعالیت‌های بدنی و مواردی از این قبیل وجهی پرداخت نمی‌کنند. اصولاً ما همه پوشش بیمه‌ای خود را روی خدمات پزشک معطوف کرده‌ایم و این نمی‌تواند به خودمراقبتی دیابتی کمک کند.   چاق‌ها بیشتر دیابت می‌گیرند
رابطه بین چاقی و دیابت رابطه‌ای مستقیم و جدی است. علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی چاقی را یکی از بیماری‌های شایع می‌داند و می‌گوید: «بیش از ۷۰‌درصد افراد چاق هستند و باید بپذیریم ایران جزو شش کشور از نظر چاقی است.»
وی با بیان اینکه باید بپذیریم ایران جزو شش کشور از نظر چاقی است، می‌افزاید: «موضوع دیابت مسئله جدی نظام سلامت است که در سال‌های آینده این مشکل افزایش می‌یابد، به طور مثال با قند۱۲۶، حدود ۱۵‌درصد مردم در استان تهران دیابت دارند. پیش‌بینی می‌کنیم در استان تهران و در عرصه ملی، تعداد افراد «پردیابت» به ۲۵‌درصد افزایش پیدا کند و آمار نشان می‌دهد از چهار ایرانی سه نفر آگاه به دیابت خود هستند.»
پیش از این نیز یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام اینکه شیوع دیابت نوع‌یک در جامعه رو به افزایش است، گفته بود: «۸‌درصد کودکان زیر پنج سال چاق هستند که باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.»

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دیابت از نظر مرگ و میر در سال۲۰۰۹ رتبه ۱۱ را داشت، اما در سال ۲۰۱۹ با رشد ۷‌درصدی به رتبه پنجم رسید. 
پناهی پیشگیری از دیابت را یکی از اهداف وزارت بهداشت عنوان کرد و اینکه بحث چاقی در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. 
فریدون عزیزی هم با اشاره به چاقی به عنوان یکی از ریسک فاکتور‌های ابتلا به دیابت به ایرنا می‌گوید: «در ۳۰سال گذشته تعداد دیابتی‌ها دو برابر شده است. مطالعه قند و لیپید تهران نشان داده است هر سال یک‌درصد به دیابتی‌ها و ۴‌درصد به پیش‌دیابتی‌ها اضافه می‌شود، البته این افزایش در شهر‌های کوچک و روستا‌ها کمتر است، بنابراین به نظر می‌رسد اگر تغییری در سبک زندگی افراد جامعه ایجاد نشود و رشد اضافه وزن و چاقی کماکان ادامه یابد، سالانه حدود ۵۰۰‌هزار نفر فرد دیابتی اضافه شوند.»
این متخصص همچنین با اشاره به چاقی کودکان می‌گوید: «با وضعیت فعلی جامعه و با توجه به اینکه کودکان ما نیز به سمت چاقی می‌روند، باید افراد زیر ۲۰سال در معرض خطر نیز تحت آزمایش قرار گیرند. وقتی ما ۲۵سال پیش مطالعه‌ای را در تهران انجام دادیم، اکثر کودکان وزن طبیعی و تنها درصد کمی وزنی بالاتر از حد استاندارد داشتند. عده‌ای نیز وزن کمتر از حد طبیعی داشتند، چون مواد غذایی لازم به بدن آن‌ها نمی‌رسید، اما آخرین مطالعه نشان می‌دهد ۲۰ تا ۲۵‌درصد کودکان تهرانی دچار اضافه‌وزن هستند که همین چاقی آن‌ها را در سنین نوجوانی مستعد به ابتلای به دیابت نوع ۲ می‌کند. شناسایی این کودکان نیاز به سیستم بهداشتی دقیقی دارد که ما هنوز فاقد آن هستیم.»  برای پیشگیری و تشخیص بموقع 
 رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه می‌کند افراد ۴۰سال به بالا حتماً باید به طور سالانه آزمایش قند خون بدهند و اگر قند خون‌شان طبیعی بود، هر سه سال یک بار باید این آزمایش را تکرار کنند. وی می‌افزاید: «این در همه دنیا رایج است ولی متأسفانه در ایران اینطور نیست چراکه ما سیستم منظمی برای ارائه خدمات بهداشتی منظم و دقیق نداریم، از این رو وقتی بیماری دیابت را در مراجعان تشخیص می‌دهیم که پنج تا ۱۰ سال از شروع این بیماری گذشته و بیمار به خیلی از عوارض دیابت یا بیماری‌های همراه آن مانند چربی خون و فشارخون نیز دچار شده است. در مورد پیش‌دیابتی‌ها وضع از این هم بدتر است، چون آن‌ها هیچ علامتی ندارند که بدانند پیش‌دیابت دارند.»  بیمه‌ها پای کار نیستند
عزیزی درباره ضرورت حمایت بیمه‌ها از بیماران دیابتی می‌گوید: «بیماری دیابت، یک بیماری مزمن است که در تمام عمر فرد مبتلا وجود دارد. مهم‌ترین عامل مؤثر در کنترل دیابت «خودمراقبتی» است، بنابراین فرد دیابتی باید امکانات کافی را برای تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب، وسایل تشخیص نوسانات قند خون و استفاده از انواع دارو‌های مؤثر برای کنترل قند، فشارخون و چربی خون و دارو‌های کاهنده انعقاد خون داشته باشد. «خودمراقبتی» و کنترل دیابت برای اکثریت افراد دیابتی فقط با حمایت بیمه‌ها امکانپذیر است.»
به گفته وی با توجه به مشکلات نظام ارائه خدمات سلامت در کشور و کم‌توانی بیمه‌ها در حمایت از بیماران دیابتی، امور فوق به خوبی انجام نمی‌شود. این امر سبب عدم‌پیشگیری از بروز عوارض دیابت می‌شود و بسیاری از بیماران دچار عوارض رگ‌های بزرگ (مانند سکته قلبی، نارسایی قلبی و مرگ) یا عوارض رگ‌های کوچک (مانند مشکلات دید و نابینایی، نارسایی کلیه، گرفتاری اعصاب در دیابت یا زخم‌پای‌دیابتی) می‌شوند که مخاطرات زیاد برای بیماران و هزینه‌های کلان برای نظام سلامت کشور ایجاد می‌کند. بیمه‌ها می‌توانند با افزایش قدرت «خودمراقبتی» فرد دیابتی از عوارض دیابت و هزینه‌های فوق‌العاده آن‌ها جلوگیری کنند. 
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید می‌کند: «فقط نباید به دارو فکر کرد. متأسفانه بیمه‌های ما برای تشخیص پیش‌دیابت به دیابت پولی نمی‌پردازند. برای مراقبت‌های قبلی که بیمار باید داشته باشد، از جمله تغذیه سالم، فعالیت‌های بدنی و مواردی از این قبیل وجهی پرداخت نمی‌کنند. اصولاً ما همه پوشش بیمه‌ای خود را روی خدمات پزشک معطوف کرده‌ایم و این نمی‌تواند به خودمراقبتی دیابتی کمک کند.»
به گفته وی ما از پیراپزشکان، پرستاران و متخصصان تغذیه برای کنترل دیابت یا پیش‌دیابت استفاده نمی‌کنیم و این نقص عمده ارائه خدمات سلامت به بیماران دیابتی و پیش‌دیابتی است. این‌ها را باید بیمه‌ها تأمین کنند. در کشور‌های پیشرفته عمده کار مراقبت دیابتی‌ها و پیش‌دیابتی‌ها از سوی پیراپزشکان و پرستاران انجام می‌شود. آن‌ها حتی هر یکی‌دو ماه به این بیماران زنگ می‌زنند و اقدامات خودمراقبتی را که آن‌ها باید انجام دهند به ایشان یادآوری می‌کنند و حتی نتیجه آزمایش قند خون آن‌ها را می‌خواهند. این پیگیری‌های متعدد برای بیماری‌های مزمن لازم است. 
عزیزی معتقد است: ما باید سیستم بهداشت و درمان صحیحی داشته باشیم که همه افراد بالای ۴۰سال را از نظر ابتلا به دیابت یا پیش‌دیابت بسنجیم، حتی در مورد افراد زیر ۴۰سالی که در معرض خطر هستند نیز باید چنین سیستمی وجود داشته باشد. منظور از افراد در معرض خطر افراد چاق یا آن‌هایی هستند که والدین دیابتی دارند یا عوامل خطر ابتلا به دیابت را دارا هستند./جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: