کد خبر: ۳۴۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 12
دیابت، یک بیماری است که بدن شما را از تولید کافی انسولین باز می‌دارد یا از استفاده سلول‌هایتان از انسولین تولید شده توسط بدن جلوگیری می‌کند.
شفا آنلاین:بدن شما برای عملکرد به نوعی قند به نام گلوکز نیاز دارد. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس شما ساخته می‌شود. انسولین به گلوکز اجازه می‌دهد تا از جریان خون به سلول‌هایتان حرکت کند، جایی که می‌تواند به انرژی تبدیل شود.

به گزارش شفا آنلاین:شایع‌ترین انواع دیابت، نوع ۱ و نوع ۲ هستند؛ این دو نوع دیابت، شباهت‌هایی باهم دارند: هر دو به توانایی بدن در تولید و استفاده از انسولین مربوط می‌شوند و هر دو را می‌توان با کمک پزشک کنترل کرد. این دو نوع دیابت تفاوت‌های مهمی دارند، اما هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه کدام یک بدتر است وجود ندارد.

علائم و نشانه‌های دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود؛ این بدان معناست که در صورت ابتلا، بدن به خودش حمله می‌کند. سیستم ایمنی بدن سلول‌های بتا در پانکراس شما را تشخیص نمی‌دهد و آن را مورد تهاجم قرار خواهد داد. این سلول‌ها مسئول تولید انسولین هستند و هنگامی که بدن به آنها حمله می‌کند و توان پردازش صحیح گلوکز و تولید انسولین را از آن سلب خواهد کرد. بدون انسولین برای تبدیل گلوکز به انرژی برای سلول‌هایتان، قندی که می‌خورید در جریان خون باقی می‌ماند.

دیابت نوع ۱ به طور معمول در کودکان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می‌شود و هیچ ارتباطی با وزن بدن شما ندارد. برخلاف علائم دیابت نوع ۲، علائم دیابت نوع ۱ می‌توانند ناگهان ظاهر شوند و شامل موارد؛ ادرار کردن مکرر، گرسنگی شدید، تشنگی شدید، خستگی، تاری دید، دیر خوب شدن بریدگی‌ها و کبودی‌ها، کاهش وزن با وجود خوردن بیشتر است.

علائم و نشانه‌های دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ معمولاً در بزرگسالان تشخیص داده می‌شود؛ تفاوت اصلی بین نوع ۲ و نوع ۱ این است که در نوع ۲، پانکراس شما انسولین زیادی تولید می‌کند. سلول‌هایی که باید از انسولین برای تبدیل گلوکز به انرژی استفاده کنند، به آن پاسخ نمی‌دهند. این خطرناک است، زیرا باعث می‌شود مقادیر متغیری از قند مصرفی شما در خون باقی بماند.

اگر مواردی از قبیل پیش‌دیابت، اضافه وزن، سن بالای ۴۵ سال، والدین یا خواهر و برادر مبتلا به دیابت، فعالیت بدنی کمتر از ۳ بار در هفته، ابتلا به دیابت بارداری در گذشته را داشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ باشید. علائم دیابت نوع ۲ بسیار شبیه به علائم نوع ۱ است. علاوه بر علائم مرتبط با نوع ۱، دیابت نوع ۲ ممکن است منجر به مواردی مانند عفونت‌های مکرر، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی یا درد در دست‌ها، پاها یا ساق پا می‌شود.

از کجا بفهمیم دیابت نوع یک یا نوع دو داریم؟

شما می‌توانید به پزشک عمومی و یا پزشک غدد مراجعه کنید و علائم خود را شرح دهید. اگر کودک شما مشکوک به دیابت باشد، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. به طور کلی پزشک شما می‌تواند با یکی از این آزمایش‌ها تشخیص دهد که آیا دیابت دارید و نوع آن چیست؛ آزمایش A1C، این آزمایش میانگین قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند. در آزمایش قند خون ناشتا، سطح قند خون شما را بعد از یک شب غذا نخوردن اندازه‌گیری می‌کنند. آزمایش تحمل گلوکز، نیز اندازه‌گیری می‌کند که بدن شما بعد از نوشیدن مایعی با میزان بالای قند چگونه واکنش نشان می‌دهد.

این آزمایش‌های خون قابل اعتماد هستد و انجام آن‌ها آسان است. پزشک شما با استفاده از این آزمایش‌ها می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما پیش‌دیابتی هستید یا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا شده‌اید. متخصصان دیابت تهران می‌توانند به شما در کنترل دیابت و کاهش خطر عوارض کمک کنند. آنها می‌توانند در مورد تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش و همچنین گزینه‌های دارویی با شما صحبت کنند.

چه چیزی باعث می‌شود به دیابت نوع ۱ و یا نوع ۲ مبتلا شویم؟

علت دقیق دیابت نوع ۱ ناشناخته است، اما تصور می شود که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن نقش دارند. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولید کننده‌ی انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند. این امر منجر به کمبود انسولین یا عدم تولید انسولین می‌شود. عوامل ژنتیکی؛ سابقه خانوادگی دیابت نوع ۱، داشتن برخی از ژن‌های خاص، عوامل محیطی؛ برخی از عفونت‌های ویروسی، قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی، هر دو این عوامل ممکن است سبب دیابت نوع ۱ شود.

برخلاف دیابت نوع ۱، علت دیابت نوع ۲ به طور کامل شناخته شده است. دو عامل اصلی در ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارند؛ وقتی بدن به انسولین مقاوم می‌شود، سلول‌ها به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و قند خون بالا می‌رود. وقتی کمبود انسولین وجود داشته باشد، لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند.

کدام نوع دیابت خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر دو نوع دیابت می‌توانند خطرناک باشند و عوارض جدی برای سلامتی به همراه داشته باشند. خطرناک بودن هر نوع به عوامل مختلفی مثل سن، سلامتی کلی و نحوه کنترل بیماری توسط فرد بستگی دارد.

دیابت نوع ۱، یک بیماری خودایمنی هست که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کنند. بدون انسولین کافی، قند خون بالا می‌رود و می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، آسیب عصبی و مشکلات کلیوی شود.

دیابت نوع ۲، شایع‌ترین نوع دیابت هست و معمولاً در بزرگسالان بالای ۴۵ سال رخ می دهد. در دیابت نوع ۲، بدن به انسولین مقاوم می‌شود یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند. این امر هم مثل دیابت نوع ۱، می‌تواند منجر به افزایش قند خون و عوارض جدی سلامتی شود. تشخیص نوع دیابت نیاز به معاینه پزشکی و انجام آزمایشات مختلف دارد. اگر هر یک از علائم گفته شده در بخش‌های قبل را دارید، باید در اسرع وقت به متخصص دیابت تهران مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و درمان دیابت می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی سلامتی کمک کند.

با توجه به مطالب سایت کلینیک سلامتی؛ "کنترل قند خون در دیابت نوع ۲، کلید پیشگیری از عوارض جدی این بیماری است. با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مصرف داروهای تجویز شده، می‌توان قند خون را در محدوده مطلوب نگه داشت و از بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی، نابینایی و قطع عضو جلوگیری کرد.”

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: