کد خبر: ۳۴۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 11
عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: عدسی‌های طبی و لنز‌های تماسی در کنار سایر روش‌های درمانی بهترین کنترل کننده در پیشرفت نزدیک بینی هستند

شفاآنلاین:سلامت>عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران دکتر تقی نقدی در جریان برگزاری بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: این کنگره به عنوان بزرگترین رویداد علمی در حوزه اپتومتری و علوم بینایی با حضور نزدیک به ۲۰۰۰ اپتومتریست و متخصصین علاقه‌مند به این حوزه با سخنرانی اساتید مطرح اپتومتری و چشم پزشکی کشور در مرکز همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار می‌گردد.

به گزارش شفا آنلاین:وی گفت: در این کنگره اپتومتریست‌ها از سراسر کشور گردهم آمده و با جدیدترین دستاورد‌های علمی در حوزه اپتومتری و علوم بینایی آشنا خواهند شد. این کنگره ۳ روزه که بیش از ۲۰ پنل تخصصی و ۸ کارگاه جانبی را شامل می‌شود همکاران اپتومتریست در زمینه مباحث روز اپتومتری به بحث و گفتگو و بازآموزی دانش خود خواهند پرداخت.

این دکترای تخصصی اپتومتری به پنل‌های تخصصی کنگره اشاره کرد و گفت: یکی از پنل‌های مهم کنگره امسال مبحث نزدیک بینی (مایوپیا) و روش‌های کنترل آن است.


وی گفت: مایوپیا یا همان نزدیک بینی حالتی از عیب انکساری چشم است که در آن به دلیل کانونی شدن نور در جلوی شبکیه، فرد درگیر اجسام دور را تار دیده و برای اصلاح آن و بهبود وضعیت بیمار نیاز به استفاده از عینک طبی و در سنین بالاتر لنز‌های تماسی استاندارد و همچین درصورت دارا بودن شرایط لازم و ثبات نمره جراحی چشم است.


نقدی در خصوص شیوع این بیماری عنوان کرد: طبق مطالعات شیوع این عیب انکساری در جامعه ایرانی حدود ۳۰٪ گزارش می‌شود که این میزان کمتر از کشور‌های آسیای شرقی می‌باشد. هرچند طبق مطالعات اپیدمیولوژی پس از پاندمی کرونا به دلیل استفاده بیش از حد از صفحات دیجیتالی و تغییر سبک زندگی و به خصوص تغییر سبک آموزشی به شیوه مجازی شاهد افزایش شیوع این بیماری در جامعه ایرانی هستیم.


وی در خصوص علائم عیب انکساری اظهار داشت: این مشکل نزدیک بینی در مراحل اولیه با تاری دید دور پدیدار می‌شود و والدین با شکایت جمع کردن چشم‌های فرزندان خود برای بهتر دیدن اجسام دور به اپتومتریست مراجعه می‌کنند. این تاری دید ممکن است همراه با سردرد و چشم درد نیز باشد. گا‌ها تنها علامت برای فرد درگیر همان تاری دید دور است.


وی در خصوص عوارض این اختلال عیب انکساری عنوان کرد: در مراحل اولیه عارضه جدی و خاصی برای فرد درگیر ندارد، ولی در صورت افزایش مقدار نمره نزدیک بینی عوارض جبران ناپذیری ایجاد میکند و باعث کم بینایی و حتی در درجات پیشرفته متاسفانه باعث نابینایی می‌شود. از تاثیر عدم اصلاح نزیک بینی در وضعیت تحصیلی دانش اموزان نباید غافل شد. نزدیک بینی پیشرفته ارتباط مستقیمی با بیماری‌های مخربی همچون افزایش فشار چشم (آب سیاه)، آب مروارید، جداشدگی و پارگی شبکیه چشم دارد که منجر به کم بینایی و نابینایی می‌شود. مطمئنا تشخیص به موقع و اقدامات درمانی لازم در کنترل این بیماری در کاهش هزینه‌های سیستم بهداشت و درمان کشور و سرانه درمان خانوار‌ها بسیارحائز اهمیت است.
عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری گفت: در زمینه پیشگیری می‌توان به افزایش فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای آزاد و تحت نور طبیعی محیط، تعذیه مناسب و دوری از صفحات دیجیتالی به خصوص گوشی موبایل و تبلت اشاره کرد. مهمترین نقش اپتومتریست‌ها در زمینه اقدامات درمانی لازم برای کنترل نزدیک بینی پیشرونده تجویز عدسی‌های طبی مخصوص کنترل نزدیک بینی و لنز‌های تماسی استاندارد کنترل نزدیک بینی است که خوشبختانه امروزه همکاران اپتومتریست ما با توزیع منطقه‌ای مناسب در کل کشور به صورت تخصصی نقش اجتماعی و درمانی خود را در این زمینه ایفا می‌کنند. این عدسی‌های طبی و لنز‌های تماسی استاندارد برای اثربخشی هرچه بیشتر کنترل نزدیک بینی پیشرفته نیاز به تجویز و فیت تخصصی و ساخت عینک توسط همکاران اپتومتریست است که دارای تحصیلات تخصصی دانشگاهی در این زمینه هستند.


وی توصیه کرد: والدینی که دارای سابقه نزیک بینی بالا در خانواده هستند نیاز است از سنین پایین فرزندان خود را تحت نظر اپتومتریست قرار داده و درصورت تشخیص نزدیک بینی پیشرونده اقدامات درمانی لازم من جمله عدسی‌های تخصصی و لنز‌های تماسی مخصوص کنترل نزدیک بینی را تحت نظر اپتومتریست تهیه نمایند.


وی ادامه داد: متاسفانه مشاهده می‌شود مراکزی غیرمجاز صرفا با تبلیغات دروغین اقدام به دخالت در امور درمانی در این زمینه می‌نمایند لذا برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و جلوگیری از افتادن به دام این فراد متخلف، توصیه اینجانب به والدین این است که اقدامات درمانی برای فرزندان خود در این زمینه را صرفا از همکاران اپتومتریست که به عنوان متخصص و مسئول فنی موسسات ساخت و فروش عینک طبی شناخته می‌شوند تهیه نمایند.


نقدی گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی اپتومتریست‌ها به عنوان مراقبین اولیه بینایی شناخته می‌شوند و نقش تعیین کننده‌ای در پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات حوزه علوم بینایی در سیستم بهداشت و درمان دارند. بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران به منظور ارتقا دانش همکاران اپتومتریست با سخنرانی اساتید مطرح اپتومتری و چشم پزشکی به منظور آشنایی با جدید‌ترین دستاورد‌های حوزه اپتومتری و علوم بینایی در هتل المپیک تهران برگزار شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: