کد خبر: ۳۴۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 10
دکتر بهروز عطارباشی مقدم، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور از پذیرش ۱۵۰ دانشجوی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد

شفاآنلاین:سلامت>با شهرنشین شدن و زندگی ماشینی، مردم بیشتر دچار مشکلات و فقر حرکتی شده‌اند به طوری که با افزایش امید به زندگی به گفته کارشناسان تا چندسال آینده با بحران سالمندی روبه رو می‌شویم که این امر نیاز حوزه سلامت را به برخی خدمات همچون فیزیوتراپی بیشتر از پیش نشان می‌دهد اما آنچه که در این رشته یعنی فیزیوتراپی سال‌هاست به دغدغه فارغ التحصیلانش تبدیل شده بود، نبود مقطع دکترای حرفه‌ای است که این هم با تلاش انجمن‌های مربوطه و حمایت‌های وزارت بهداشت و درمان بالاخره در مرداد ماه 1403 به نتیجه رسید و به گفته دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور شرایط پذیرش 150 دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای بعد از سال‌ها ایجاد شد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر بهروز عطارباشی مقدم، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور از پذیرش ۱۵۰ دانشجوی دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: با توجه به سطح گسترده فعالیت‌ها و خدماتی که رشته فیزیوتراپی می‌تواند به جامعه ارائه کند این ضرورت ایجاد شد که برای این رشته دکترای حرفه‌ای در نظرگرفته شود و به همین منظور شش دانشگاه بزرگ از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، علوم پزشکی شیراز و اهواز مسئولیت آموزش دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکترای حرفه‌ای را بر عهده گرفتند و امیدواریم در آینده بتوانیم از لحاظ کمیت آن را افزایش دهیم.
وی با اشاره به مشارکت حدود 1870 نفر در آزمون دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی بیان کرد: این آزمون در 11 مردادماه برگزار شد و ظرفیتی هم که برای این شش دانشگاه اعلام شده است، حدود 150 نفر است.
دکتر عطارباشی با اعلام اینکه این رشته برای سال‌های زیادی در کشور وجود نداشت و دانشجویان برای تحصیل در آن، ناگزیر به کشورهای منطقه سفر می‌کردند، عنوان کرد: تقریباً از سال 88 موافقت اصولی با ضرورت ایجاد دکترای حرفه‌ای کسب شد و بعد از آن فقط یک دوره به صورت آزمایشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران این پذیرش انجام شد و بعد از آن این اقدام مسکوت ماند اما با پیگیری‌های مستمر اعضای هیأت علمی و برد تخصصی فیزیوتراپی درکل کشور، بویژه دکتر باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امسال بعد از حدود 18 سال انتظار بالاخره دوره دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی برای اولین بار در کشور، مصوب و آزمون آن برای نخستین‌بار برگزار شد.
آغاز دوره از مهر ماه
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ما سه دکترای حرفه‌ای در داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی داشتیم، گفت: تا کنون فیزیوتراپی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد در دوگرایش و دکترای تخصصی یا همان PhD پذیرش داشته است و این آرزوی دیرینه فعالان این رشته بود که مقطع دکترای حرفه‌ای را داشته باشند که از مهرماه امسال پذیرفته شدگان در این رشته تحصیل خواهند کرد و برای دانشجویانی که از مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شوند این دوره دکترا سه سال و برای افرادی که از ارشد پذیرش می‌گیرند دو سال است که تمام این زمان را به فراگیری آموزش‌های بالینی می‌گذرانند که این امر می‌تواند در کیفیت خدمات به مردم اثرگذار باشد.

ارائه خدمات باکیفیت‌تر با ایجاد دکترای حرفه‌ای
احمد مؤذن‌زاده، نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به ضرورت ایجاد دکترای حرفه‌ای برای رشته فیزیوتراپی گفت: دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در دنیا به عنوان مقطع استاندارد شناخته می‌شود به نحوی که در کشورهایی همچون امریکا سطح پایه فیزیوتراپی فقط دکترای حرفه‌ای است و مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس دیگر وجود ندارد. در بسیاری از کشورها هم این حرکت صورت گرفته بود که کارشناسی و ارشدهای این رشته به دکترای حرفه‌ای ارتقا پیدا کنند و ورودی این رشته هم دکترای حرفه‌ای شود.
وی با اشاره به مزایای این اقدام بیان کرد: با توجه به دانش و گستردگی دامنه این فعالیت فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند توانمندی حرفه‌ای و باکیفیت‌تری را در مقطع دکترا کسب کنند در نتیجه منفعت این کار به بیماران می‌رسد.

افزایش 20 درصدی جمعیت سالمندی تا سال 1420
مؤذن‌زاده با بیان اینکه کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و نیاز به خدمات این رشته هم بیشتر خواهد شد، گفت: اکنون در حال گذر از سمت بیماری‌های عفونی به بیماری‌های اسکلتی عضلانی هستیم به طوری که با شهرنشین شدن و زندگی ماشینی مردم دچار فقر حرکتی شده‌اند. موضوع دوم افزایش امید به زندگی و بحران سالمندی است که در جوامع امروز از جمله کشورما خودش را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه اکنون 8 درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند، افزود: در سال 1420 جمعیت سالمندان ایران به 20 درصد خواهد رسید. یعنی در 15 سال آینده جمعیت کشور ما بیش از دوبرابر خواهد شد و این موضوع مشکلاتی را برای سیستم بهداشت و درمان ایجاد خواهد کرد.

تفاوت دکترای تخصصی و حرفه‌ای در فیزیوتراپی
نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور با بیان اینکه فیزیوتراپی یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های آینده بیشتر مورد نیاز جامعه قرار خواهد گرفت، گفت: در کشور ما سال‌هاست که بحث دکترای حرفه‌ای مطرح است اما از سال 88 که موافقت اصولی برای این رشته کسب شد نتیجه مطلوب حاصل نشد. به طوری که سال 1391 به صورت پایلوت یک دوره در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجازه پذیرش داده شد اما سراسری نبود که با حمایت‌های دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت و معاونینش و البته پیگیری انجمن‌های مربوطه موفق شدیم سال گذشته برنامه آموزشی از مقطع لیسانس و فوق لیسانس به مقطع دکترای حرفه‌ای را به تصویب برسانیم که آزمون فراگیر آن هم در مرداد ماه 1403 برگزار شد.
مؤذن‌زاده با اشاره به اینکه در گذشته برای این رشته مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای تخصصی داشتیم، عنوان کرد: حال تفاوت دکترای حرفه‌ای با دکترای تخصصی یا همان PHDچیست؟ دکترای تخصصی مقطع علمی-پژوهشی و دانشگاهی رشته فیزیوتراپی است که هدف از آن تربیت اساتید دانشگاهی و محققین دانشگاهی است اما مقطع دکترای حرفه‌ای کاملاً بالینی است و فارغ التحصیلانش از نظر سطح علمی و آموزشی در حد پزشکان عمومی هستند و آموزش‌های لازم در بعد ارزیابی، تشخیص مشکلات عملکردی و برنامه‌ریزی درمانی در حیطه فیزیوتراپی برای بیماران انجام می‌دهند.
وی در پایان گفت: امیدواریم بعد از سه سال پذیرش از کنکور سراسری را هم به دست آوریم که در آن صورت ورودی رشته فیزیوتراپی از کنکور سراسری به دکترای حرفه‌ای ارتقا پیدا می‌کند که آن هم ضامن آموزش بهتر افراد در این رشته از بدو شروع تحصیل است./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: