کد خبر: ۳۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 20
شفاآنلاین-کارشناسان حوزه اعتیاد معتقدند، ایجاد فضای امن خانوادگی، قانونگذاری مناسب و نظارت بر زندگی فرزندان، آنان را از بسیاری رفتارهای پرخطر و نیز گرایش به مصرف مواد مخدر محافظت می کند.
به گزارش شفاآنلاین، صاحبنظران مدل های متعددی را در مورد نحوه شروع مصرف مواد مخدر در نوجوانان مورد بررسی قرار داده اند و در تمامی این مدل ها، عوامل خانوادگی و والدین نقشی بنیادی در تمام دوران کودکی و نوجوانی دارند، حال آنکه دوستان و همسالان در دوره کوتاهی پیش از شروع مصرف مواد مخدر تاثیر گذار بوده اند، به عبارت دیگر گر چه همسالان نقش منفی در سوق دادن نوجوان به سوی مصرف مواد دارند اما خانواده نقش مثبت محوری در جلوگیری از درگیری نوجوان با رفتارهای مشکل ساز از جمله مصرف مواد مخدر دارد.

کارشناسان علوم اجتماعی، نبود رابطه خوب و امنیت احساسی بین اعضای خانواده، ضعف همبستگی عاطفی و رابطه ضعیف فرزندان با پدر و یا مادر، رفتارهای فرزند پروری ضعیف، مصرف مواد مخدر توسط والدین یا یکی از اعضای خانواده، انزوای اجتماعی و نبود مهارت های فرزندپروری هوشمندانه را از عوامل موثر در گرایش نوجوانان به اعتیاد برمی شمارند.

'محمدحسین غلامی» پژوهشگر حوزه اعتیاد در این زمینه می گوید: یکی از جنبه های مهم رفتار پدر و مادر، برخورد صحیح در هویت یابی نوجوانان است، نوجوان نیازمند بالندگی بوده و این بالندگی تابع روش های صحیح تربیتی است.

وی با بیان اینکه اعتماد به نفس نتیجه القاء حس بالندگی به آنها و مرهون تربیت صحیح است، ادامه می دهد: در سالهای اخیر این روش تربیتی با الگوهای غلطی جایگزین شده که باید اصلاح شود. جوانان امروز ما حس خودباوری مثبت را ندارند از این رو باید با برخوردهای صحیح از جانب بزگترها این حس و اعتماد به نفس تقویت شود.

غلامی تصریح می کند: باید فرصت مطرح شدن را به تمامی جوانان فارغ از هر نوع تبعیض داد. جوانان همواره در تمامی عرصه ها صاحب نظرند و در مرحله اول این مسوولیت خطیر برعهده والدین است و والدین نقش اساسی را بازی می کنند.

وی می افزاید: والدینی که از قاطعیت همراه با محبت و اعتماد برخوردارند، در هدایت، نظارت و تربیت فرزندان موفق ترند.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، یک نوجوان در سن بحرانی به راهنمایی، حمایت و همکاری، اعتماد، انضباط، درک متقابل، دلسوزی، محبت و احترام نیازمند است و سهل انگاری پدر و مادر در هر یک از این جنبه ها، موجب گرایش فرزندان به گروه های ناسالم و مصرف مواد مخدر خواهد شد.

غلامی می گوید: والدین در مقابل وابستگی های کودکان به گروه های ناسالم که آغاز بسیاری از آسیب های اجتماعی است، باید آگاهانه، همدلانه و صمیمانه رفتار کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: