کد خبر: ۳۴۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 31
مدیرگروه پیشگیری مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:
همایون امیری گفت: در حال حاضر همه واکسن‌های مورد نیاز برای ایمن‌سازی گروه‌های هدف، غیر از واکسن پنج‌گانه (پنتاوالان) به مقدار کافی برای استان خوزستان تامین شده است.
شفاآنلاین:سلامت>مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص کمبود واکسن در استان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری مجدانه برای رفع کمبود موقت واکسن پنجگانه در سطح کشور است.
به گزارش شفا آنلاین:همایون امیری امروز (۹ مردادماه) در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تامین واکسن در استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر همه واکسن‌های مورد نیاز برای ایمن‌سازی گروه‌های هدف، غیر از واکسن پنج‌گانه (پنتاوالان) به مقدار کافی برای استان خوزستان تامین شده است.

 وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری مجدانه برای رفع کمبود موقت واکسن پنج گانه در سطح کشور است.

امیری بیان کرد: به مردم اطمینان داده می‌شود که به محض دریافت، واکسن پنج‌گانه به سرعت در همه پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت استان خوزستان توزیع خواهد شد و بهورزان و مراقبان سلامت از طریق ارتباط با والدین، کودکانی را که دچار تاخیر واکسیناسیون شده‌اند فراخوان خواهند کرد.

واکسن پنتاوالان یا واکسن پنج‌گانه یک واکسن ترکیبی است که در برابر پنج بیماری مهم بسیار موثر است. این واکسن شامل پادتن‌هایی است که بدن کودک را در مقابل بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ B، هپاتیت B و کزاز محافظت می‌کند. هر چند دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (DTP) و هپاتیت B قبلاً جزو برنامه ایمن سازی کودکان به شمار می‌رفته‌اند، اما واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب، جدیدترین واکسن اضافه شده در فرآیند واکسیناسیون کودکان است. به ترکیب این پنج نوع واکسن با یکدیگر، واکسن پنج‌گانه (پنتاوالان) گفته می‌شود. واکسن پنج گانه تعداد تزریق به کودک را کاهش می‌دهد و علیه این پنج بیماری ایمنی ایجاد می‌کند.

واکسن پنج گانه جایگزین واکسنهای فعلی ثلاث (DTP) و هپاتیت B در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی در برنامه واکسیناسیون شده است. دریافت واکسن هپاتیت B در بدو تولد باید طبق برنامه قبل ادامه داشته باشد و زمان دریافت یادآور واکسن سه گانه (DTP) نیز در ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی همانند برنامه سابق ادامه خواهد یافت./ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: