کد خبر: ۳۴۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
دکتر یدالله سهرابی – عضو شورایعالی نظام پزشکی
وزیر بهداشت آتی باید با همراهی با ارکان دولت و نظام پیگیر افزایش سهم سلامت از تولید ناخالصی داخلی باشد.
 شفاآنلاین:سلامت>در اولین گام از رئیس جمهور منتخب و وزیر بهداشت محترم انتظار داریم تولیت و جایگاه راهبردی وزارت بهداشت که مدتی است برای مثال توسط هیات مقرارت زدایی و یا در بحث پلتفرم‌ها توسط وزارت اقتصاد و دارایی و نیز وزارت ارتباطات خدشه دار گردیده است دوباره به جایگاه اصلی خود و ریل راهبردی و تنظیمات اصلی خود برگرداند.

همچنین اصول 43،29،3 قانون اساسی که به موضوع سلامت به عنوان یک حق همگانی تأکید شده عنایت ویژه نمایند و قوانین برنامه هفتم توسعه و احکام دایمی و قوانین بالادستی و قوانین مرتبط حوزه سلامت را به درستی پیگیری و اجرا نمایند و حتما تلاش کند تا حوزه سلامت را جزء اولویت‌های دولت قرار دهد و انتظارات به حق جامعه پزشکی را برای خدمت هرچه بهتر به مردم عزیزمان برآورده سازند.

وزیر بهداشت آتی باید با همراهی با ارکان دولت و نظام پیگیر افزایش سهم سلامت از تولید ناخالصی داخلی باشد. حوزه سلامت جزء ارکان مهم حاکمیت کشور و از ضروریات متقن و یکی از سه مؤلفه اجتماعی مؤثر است. موضوع اصلی خدمتگذاری در این حوزه جان انسان‌ها است و خدمتگذاران و خدمت رسانان در این بخش بی‌هیچ ادعایی به وظیفه خطیر خود واقفند و بی‌منت و مستمر و شبانه روزی به ارائه خدمت می‌پردازند. اینان با پشتکاری کم نظیر در ارتقاء سطح تندرستی جامعه گام برمی‌دارند و با دانش و مهارت کم نظیرشان بذر امید در جامعه می‌کارند. شاهد این ادعا رشد درخشان شاخص‌های بهداشتی و درمانی و آموزشی و پژوهشی کشور است.

اما در کمال ناباوری و تأسّف هر ساله اعتبارات بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به صورت غیرواقعی و همراه با کسری بودجه مصوب می‌شود و این موضوع بسیاری از اقدامات ازجمله پرداخت‌های پرسنلی را با چالش‌های جدی مواجه می‌نماید و این موضوع دریافت خدمات باکیفیت و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت آحاد جامعه را دچار چالش می‌نماید. عدم رضایت کادر بهداشتی و درمانی و کاهش انگیزه کاری به علت عدم پرداخت مناسب و به هنگام حقوق و مزایا و کارانه تأثیرات منفی عمیق بر احساس امنیت و آرامش روانی حاکم بر فضاهای درمانی کشور می‌گذارد که نیازمند چاره اندیشی فوری و عاجل و نگاه همگرایانه دولت و مجلس است.

باید به سمتی برویم که دستیاران و جوانان پزشکان جامعه پزشکی که بی گمان از ارزشمندترین سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند مجبور به مهاجرت شغلی یا مهاجرت جغرافیایی نشوند. دستیاران عزیز کشور باید حقوق‌شان متناسب با شرایط یک زندگی آبرومند همراه با بیمه باشد و این نیازمند تغییر نگرش در مسئوولین است تا چهار سال دوره دستیاری را به عنوان شغل جزء سنوات این خدمتگذاران عرصه سلامت قبول نمایند. قطعا امنیت و آرامش آنان باعث خواهد شد شاهد اخبار ناگوار خود کشی همکاران حوزه سلامت نباشیم.

 نیک می‌دانیم که آرامش و امنیت از ضروریات فضای درمانی و از موثرترین عوامل در عملکرد مطلوب پرسنل درمانی و به تبع آن التیام سریع‌تر و درمان بیماران عزیز خواهد شد و بیشترین منافع آن نصیب مردم و هموطنان عزیزمان خواهد شد.

 سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از جامعه پزشکی کشور در جهت حفظ و ارتقای سلامت هممیهنان و ارائه خدمات مطلوب و درخور شان مردم کشور عزیزمان این مشکلات و معضلات را رصد و کارشناسی و به طور ریشه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهد.

 بطور مثال مشکلاتی مانند فریز شدن تعرفه‌های خدمات پزشکی، اخذ مالیات سخت گیرانه از جامعه پزشکی برخلاف بسیاری از اضناف و انعکاس واژگون این موضوع در مطبوعات، مشکلات پرشمار حوادث جاده‌ای، مشکلات دستیاران، مهاجرت نخبگان و نیروهای شاغل در نظام سلامت، مشکلات کمبود نقدینگی در اجرای طرح دارویار و به تبع آن کمبود دارو، فرسودگی ماشین‌آلات داروسازی، توزیع نامتوازن پزشکان و به تبع آن کاهش دسترسی به پزشک در برخی مناطق، طوفان سالمندی جمعیت، وضع عوارض بر محصولات و خدمات زیان آور سلامت، افزایش ضریب ایمنی بیمارستان‌ها، حمایت از کادر درمان، تغییر اولویت از تجهیزات‌محوری به انسان‌محوری، توزیع عادلانه منابع انسانی و منابع زیرساختی، عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای و استفاده از تمام ظرفیت‌های نخبگان سلامت و تقویت تاب آوری نظام سلامت و توسعه شبکه ماندگاری تیم پزشکی در مناطق محروم، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و همچنین کاهش پرداختی از جیب مردم، راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع و پزشک خانواده، ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی جهت مشارکت در حوزه سلامت به ویژه در مناطق کمتر برخوردار کشور، اجرای صحیح و درست طرح دارویارکه باید تمام جوانب آن در زنجیره تأمین (تولید-توزیع-داروخانه) درنظر گرفته شود  و ...
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: