کد خبر: ۳۴۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 31
طلب ۶ ماهه مراکز فیزیوتراپی از سازمان تامین اجتماعی؛
موذن زاده بیان کرد: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی ۶ ماه است که بدهی خود را به مراکز فیزیوتراپی پرداخت نکرده است درحالی که باید براساس قانون، طی ۱ تا ۲ ماه بدهی‌ها پرداخت شود.
 شفاآنلاین:سلامت>نائب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی ۶ ماه است که بدهی خود را به مراکز فیزیوتراپی پرداخت نکرده است.

به گزارش شفا آنلاین:احمد موذن زاده فیزیوتراپ و نائب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران  در رابطه با اهمیت فیزیوتراپی در کشور اظهار کرد: به صورت کلی رشته فیزیوتراپی یکی از رشته‌های توانبخشی بوده که وظیفه اصلی فارغ التحصیلان این رشته، پیشگیری، درمان و بازتوانی مشکلات مرتبط با سیستم‌های اسکلتی_ عضلانی و حرکتی است. درمان این مشکلات به عنوان یک مولفه مهم و اساسی در سلامتی فرد محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر فیزیوتراپی می‌تواند در هر بیماریی که حرکت، فعالیت و دامنه فعالیت فیزیکی که شامل بیماری‌های اسکلتی عضلانی، محدودیت‌های حرکتی، انواع فلج‌ها، ضعف عضلات، مشکلات ورزشی، بافت نرم، سایدگی‌ها و... می‌شود تحت تاثیر قرار گیرد و اولین و بهترین پاسخ به درمان، پیشگیری و بازتوانی فیزیوتراپی باشد.

نائب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به این که رشته فیزیوتراپی حدود ۶۰ سال در ایران قدمت دارد افزود: این رشته یکی از رشته‌های موثر در عرصه علوم توانبخشی است؛ اما همکاران ما در سطح کشور با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از عمده‌ترین مشکلات، تاسیس مراکز فیزیوتراپی در بخش خصوصی است. سخت گیری‌های زیادی در روند صدور پروانه‌های تاسیس و مسئولیت فنی موسسات پزشکی وجود دارد.

بررسی مشکلات فیزیوتراپ‌ها

موذن راده تاکید کرد: مراکز فیریوتراپی جز موسسات پزشکی تلقی می‌شوند که پروانه‌شان را از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند. برای دریافت این پروانه نیز روند بروکراسی و سنگنی از نظر مراحل اداری، بحث ایمنی، آتس نشانی و استاندارد اسانسور و سایر موارد وجود دارد که این روند بروکراسی و پیچیده اداری مشکلاتی را برای همکاران به خصوص فیزوتراپ‌های جوان ایجاد کرده است.

تفاوت قیمت با کشورهای همسایه در تعرفه‌گذاری خدمات فیزیوتراپی

وی تعرفه‌گذاری را از دیگر مشکلات فیزیوتراپ‌ها دانست و مطرح کرد: متاسفانه تعرفه گذاری خدمات فیزیوتراپی در کشور، مانند سایر خدمات پزشکی به صورت دستوری انجام می‌شود و این مسئله باعث شده که حتی میزان تفاوت تعرفه‌های فیزیوتراپی در کشور ما نسیت به کشور‌های همسایه حدود ۱۰ یا ۱۵ برابر کمتر باشد.

موذن‌زاده تصریح کرد: فیزیوتراپی جز رشته‌های مشمول بیمه است؛ اما در مورد پوشش خدمات فیزیوتراپی باید بگویم که بیمه‌های پایه مانند بیمه سلامت و تامین اجتماعی خدمات تخصصی فیزیوتراپی را پوشش نمی‌دهند و این خدمات بعضا توسط بیمه‌های تکمیلی پوشش داده می‌شوند.

عضو هیئت مدیره مجمع انجمن‌های پزشکی کشور در مورد مشکلات فیزیوتراپ‌ها با بیمه‌های پایه گفت: بعضی از سازمان‌های بیمه‌گر مانند تامین اجتماعی سقف‌هایی را برای مراکز درنطر می‌گیرند که در واقع نباید برای این خدمات سقفی در نظر گرفته شود.

 

طلب ۶ ماهه مراکز فیزیوتراپی از سازمان تامین اجتماعی/ کارت نظام پزشکی؛ ملاک صحت سنجی فیزیوتراپ‌ها

 

طلب ۶ ماهه مراکز فیزیوتراپی از سازمان تامین اجتماعی

موذن زاده بیان کرد: یکی از دیگر مشکلات فیزیوتراپ‌ها بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به آنها است. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی ۶ ماه است که بدهی خود را به مراکز فیزیوتراپی پرداخت نکرده است درحالی که باید براساس قانون، طی ۱ تا ۲ ماه بدهی‌ها پرداخت شود. به عبارت دیگر همکاران بنده مطالبات ۶ ماه مراکز فیزیوتراپی، ۲ ماه پایان سال گذشته و ۴ ماه ابتدای امسال از سازمان بیمه تامین اجتماعی هم اکنون طلب دارند. از سوی دیگر بیمه سلامت نیز باید بدهی ۴ ماه را به فیزیوتراپ‌ها پرداخت کند.

خلف وعده بیمه‌ها در پرداخت حق بیمه

وی با اشاره به این که هرچه پوشش بیمه‌ای خدمات بهتر باشد بیماران خدمات بهتری دریافت می‌کنند گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی فیزیوتراپی را در سطح کشور سازمان‌های بیمه پرداخت می‌کنند این درحالی است که حدود نصف هزینه‌های درمانی توسط بیماران پرداخت می‌شود و این موضوع با استاندارد و قوانین بیمه‌ای کشور که ۷۰ درصد خدمات درمانی را باید سازمان بیمه گر پوشش دهند فاصله زیادی دارد.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی شیراز توصیه‌ای برای مردم دانست و گفت: مردم در هنگام دریافت خدمات درمانی خصوصا خدماتی که در منزل دریافت می‌شود، اطمینان داشته باشند که فرد درمانگر حتما عضو سازمان نطام پزشکی و انجمن فیزیوتراپ‌ها باشد. فرد درمانگر باید صلاحیت داشته باشد. متاسفانه در خدمات فیزیوتراپی شاهد این هستیم که افرادی حضور دارند که صلاحیتی در امور درمانی ندارند و عضو سازملان نظام پزشکی نیستند.

 

طلب ۶ ماهه مراکز فیزیوتراپی از سازمان تامین اجتماعی/ کارت نظام پزشکی؛ ملاک صحت سنجی فیزیوتراپ‌ها

 

لزوم بررسی کارت شناسایی فیزیوتراپ‌ها

موذن زاده ادامه داد: مردم حتما در هنگام مراجعه فرد درمانگر، کارت نظام پزشکی یا کارت عضویت در انجمن فیزیوتراپ‌ها را از فرد مطالبه کنند. فردی که عضو انجمن یا سازمان نظام پزشکی نیست طبیعتا فیزیوتراپ هم نیست. سازمان نظام پزشکی، سامانه جستجو دارد که مردم می‌توانند به آن مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات فرد، می‌توانند صلاحیت او را اهراز کنند. متاسفانه این دخالت‌های نا به جا و غیر قانونی که از سوی برخی افراد انجام می‌شود، لطمه‌های زیادی را به بیماران وارد می‌کند.

انتظارات فیزیوتراپ‌ها از دولت چهاردهم

وی در ادامه اشاره‌ای به دولت چهاردهم کرد و از رئیس جمهور و وزیر بهداشت خواست: توقعی که ما از ریاست جمهور داریم این است که به نقش رشته‌های زیر مجموعه علوم توانبخشی بیشتر توجه کنند به طوری که در ساختار وزارت بهداشت هم مشکلات ساختاری در رابطه با فیزیوتراپ‌ها وجود دارد. از سوی دیگر توجه به جایگاه رشته‌های توانبخشی که نقش مهمی در بازتوانی و درمان بیماران و معلولین دارند جایگاه مطلوبی در وزارت بهداشت ندارند. خواستار آن هستیم که این جایگاه احیا و توجه ویژه‌ای به آن شود./آنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: