کد خبر: ۳۴۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
ریزش مو که امروزه برای بسیاری از افراد مشکل ساز است، می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از مهمترین این دلایل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل منیزیم در بدن است.
 شفاآنلاین:سلامت>منیزیم که یکی از مواد معدنی ضروری و حیاتی برای بدن است در صورت کمبود می تواند عملکرد اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را مختل کند.

به گزارش شفا آنلاین:همه ما می دانیم که کمبود ویتامین ها مانند ویتامین های B12، D و C باعث مشکلات مختلف سلامتی می شود. اما کمبود منیزیم که از جمله عناصر ضروری برای بدن است نیز می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و بایستی نسبت به مصرف درست آن اهتمام ورزید. به ویژه برای افرادی که دچار ریزش مو و فراموشی می شوند، سنجش میزان ویتامین ها در بدن و همچنین بررسی کمبود منیزیم ضروری است.

منیزیم و سلامت مو

بسیاری از افراد در سنین بالا، به ویژه کسانی که بیماری های مزمن دارند، ممکن است کمبود منیزیم را تجربه کنند. با این حال، کمبود منیزیم، که می تواند در هر فردی بدون در نظر گرفتن سن رخ دهد، می تواند خود را با علائم مختلفی نشان دهد. لازم است به طور مرتب معاینات پزشکی برای این ماده معدنی انجام شود چرا که در صورت کمبود می تواند مشکلات جدی برای سلامتی در بدن ایجاد کند.

دلیل کمبود منیزیم، ممکن است عدم رعایت یک رژیم غذایی متعادل باشد. زیرا بدن منیزیم را از طریق غذا به دست می آورد. اگر غذاهای حاوی منیزیم با رژیم غذایی مناسب و متعادل مصرف نشود، ممکن است سطح منیزیم در بدن کاهش یابد.

منیزیم که در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود، می تواند در دوران بارداری و دوره های استرس شدید نیز کاهش یابد. زیرا در دوران بارداری و استرس، نیاز فرد به منیزیم بیش از حد نیاز است. علاوه بر این، با افزایش سن، نیاز به منیزیم افزایش می یابد زیرا معده و روده نمی توانند به طور کامل وظایف قبلی خود را انجام دهند. در چنین مواقعی فرد نیاز به مصرف منظم مکمل های منیزیم دارد.

علائم کمبود منیزیم چیست؟

کمبود منیزیم در بدن با برخی علائم ظاهر می شود. شایع ترین علائم کمبود منیزیم عبارتند از:

- ریزش مو

- اختلال در تمرکز

- فراموشی و گیجی

ضعف و خستگی مداوم

- تهوع و کاهش اشتها

- گرفتگی عضلات

- تپش قلب

- خواب آلودگی

- سردرد و دردهای جسمی

کمبود منیزیم یک بیماری است که با تشخیص درست به راحتی قابل درمان می باشد. مشکل کمبود منیزیم را می توان در مدت کوتاهی توسط پزشکان متخصص و با مصرف مکمل های منیزیم جایگزین کرد. با این حال، هنگامی که کمبود به سطوح جدی می رسد، ترجیح داده می شود که منیزیم به صورت داخل وریدی برای جبران سریع کمبود این عنصر تجویز شود.

کدام غذاها برای کمبود منیزیم خوب هستند؟

غذاهای مفید برای کمبود منیزیم عبارتند از:

- سبزیجات

- آجیل

- حبوبات

- انواع ماهی

میزان نیاز روزانه بدن به منیزیم

همانطور که گفتیم به طور طبیعی نیاز بدن به منیزیم را می توان از طریق برخی غذاها، مکمل های منیزیم و یا داروهایی مانند آنتی اسیدها و ملین ها تامین کرد. این عنصر در ساختار بیش از 300 آنزیم درگیر در بسیاری از واکنش های شیمیایی، از سنتز پروتئین گرفته تا حفظ سلامت استخوان، تنظیم فشار خون و عملکرد ماهیچه ها و سیستم عصبی شرکت می کند. پس علاوه بر تقویت مو و جلوگیری از ریزش موها، عنصر منیزیم در بدن همچنین مسئول هدایت پیام های عصبی است که به ماهیچه های قلب کمک می کنند تا منقبض شده و آرام شوند و به قلب اجازه می دهد به طور منظم ضربان داشته باشد. مقدار زیادی منیزیم در بدن در استخوان ها ذخیره می شود. کمبود طولانی مدت منیزیم می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و پوکی استخوان شود. علاوه بر این، سطوح پایین منیزیم در خون نیز می تواند بر جذب کلسیم و پتاسیم تأثیر بگذارد و منجر به کمبود این مواد معدنی شود. مقدار منیزیمی که باید روزانه برای بهره مندی از فواید منیزیم مصرف شود بسته به سن و جنسیت متفاوت است:

  • کودکان 1 تا 3 ساله: 80 میلی گرم در روز
  • کودکان 4 تا 8 ساله: 130 میلی گرم در روز
  • کودکان 9-13 ساله: 240 میلی گرم در روز
  • پسران 14-18 ساله: 410 میلی گرم در روز
  • دختران 14 تا 18 ساله: 360 میلی گرم در روز
  • مردان 30-18 ساله: 400 میلی گرم در روز
  • مردان بالای 30 سال: 420 میلی گرم در روز
  • زنان 30-18 ساله: 310 میلی گرم در روز
  • زنان بالای 30 سال: 320 میلی گرم در روز
  • همچنین زنان باردار و شیرده: به 350-360 میلی گرم منیزیم در روز نیاز دارند.

زمانی که نیاز روزانه به منیزیم برآورده نشود، ممکن است کمبود منیزیم در بدن رخ دهد.

مکمل منیزیم، راه‌حل نهایی

مصرف منیزیم کافی می تواند به عملکرد مطلوب بدن کمک کند. می توانید برای جلوگیری از کمبود منیزیم و بهره مندی از فواید منیزیم، غذاهای حاوی منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر در مصرف این غذاها مشکل دارید یا برنامه تغذیه ای منظمی ندارید، می توانید از مکمل های منیزیم استفاده کنید. مزایای مکمل منیزیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

مطالعات روی مصرف کنندگان مکمل منیزیم نشان داده است که مصرف این مکمل ممکن است در کاهش فشار خون مفید باشد. با این حال، این اثر تنها در بیماران مبتلا به فشار خون بالا دیده می شود.

  • ممکن است خواب را بهبود بخشد

مطالعات انجام شده بر روی افرادی که مشکل به خواب رفتن و خواب ماندن دارند نشان می دهد که این افراد سطح منیزیم پایینی دارند. استفاده از مکمل های منیزیم ممکن است فوایدی مانند به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب را داشته باشد.

  • می تواند خلق و خو را بهبود بخشد

مطالعات مربوط به افراد مبتلا به افسردگی نشان می دهد که بین سطوح پایین منیزیم و افسردگی رابطه وجود دارد. مکمل منیزیم ممکن است علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

  • ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند

منیزیم نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. این عنصر می تواند به انسولین و گلوکز، دو عضو مهم در متابولیسم انرژی، کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را انجام دهند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که بیماران دیابتی نوع 2 سطح منیزیم پایینی دارند. مکمل منیزیم ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشد، یک مشکل متابولیک که در آن سلول‌ها به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهند. نوشیدن منیزیم ممکن است در تنظیم قند خون فوایدی داشته باشد.

  • می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد

سطوح پایین منیزیم، ممکن است با فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا مرتبط باشد. استفاده از مکمل های منیزیم می تواند فشار خون و کلسترول را کاهش دهد. ممکن است با کاهش حساسیت به انسولین به تنظیم قند خون کمک کند. به لطف این اثرات، نوشیدن منیزیم ممکن است در کاهش خطر بیماری های قلبی مفید باشد.

  • ممکن است از درمان میگرن حمایت کند

مطالعات انجام شده بر روی بیماران میگرنی نشان داده است که بیماران مبتلا به میگرن سطح منیزیم پایینی دارند. استفاده از قرص منیزیم می تواند شدت و تعداد حملات میگرنی را کاهش دهد.

  • ممکن است به حفظ سلامت مو کمک کند

منیزیم مسئول سنتز پروتئین هایی است که با تغذیه فولیکول های مو به رشد مو کمک می کنند. استفاده از مکمل های منیزیم می تواند به حفظ سلامت مو کمک کند. علاوه بر این، برای بهره مندی از مزایای منیزیم برای مو، فرم روغن آن را می توان مستقیماً روی فولیکول های مو اعمال کرد. این کار می تواند نمک های کلسیم انباشته شده در فولیکول های مو را تمیز کند و با افزایش جریان خون در پوست سر، از رشد سریع موها حمایت نماید.

  • ممکن است در دوران بارداری مفید باشد

حمایت از رشد و نمو جنین، کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی با جلوگیری از فشار خون بالا در مادر باردار و حمایت از افزایش وزن هنگام تولد جنین را می توان از مزایای منیزیم در دوران بارداری برشمرد.

مواردی که باید هنگام استفاده از مکمل غذایی منیزیم در نظر بگیرید

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که برای بدن مفید است. در صورت کمبود، ممکن است جایگزینی آن با مواد مغذی بیشتر طول بکشد. مصرف آن به صورت مکمل زیر نظر پزشک توصیه می شود تا در زمان کوتاه تری کمبود این عنصر را برطرف کند. مکمل های منیزیم در اشکال مختلف موجود هستند. انواع مکمل های منیزیم عبارتند از:

  • منیزیم گلیسینات
  • سیترات منیزیم
  • سولفات منیزیم
  • اکسید منیزیم
  • مالات منیزیم

فواید منیزیم به میزان جذب فرم های مکمل و در دسترس بودن آنها برای بدن بستگی دارد. در این زمینه، فرم­های سیترات و گلیسینات منیزیم، اکسید منیزیم و سولفات را می‌توان بهتر جذب کرد. اگر نگاهی دقیق‌تر به انواع مکمل‌های منیزیم بیندازیم:

  • اکسید منیزیم: شکلی از منیزیم است که کمترین میزان جذب و قابلیت استفاده توسط بدن را دارد. اثر ملین قوی دارد و می تواند باعث اسهال شود.
  • سولفات منیزیم: به صورت خوراکی استفاده می شود.
  • منیزیم گلیسینات: به دلیل داشتن گلیسین و منیزیم، اثر آرامش بخشی دارد. این مکمل می تواند از درمان درد مزمن حمایت کند و به شدت جذب شده و توسط بدن قابل استفاده است. همچنین باعث اسهال نمی شود. مخصوصاً برای درمان اضطراب مناسب است.
  • سیترات منیزیم: خاصیت شل کننده مدفوع دارد، سریع هضم می شود و برای بدن بسیار قابل استفاده است. استراحت عضلانی بعد از ورزش می تواند نقش موثری در کاهش حملات میگرن و علائم قاعدگی داشته باشد.
  • مالات منیزیم: شکلی از مکمل منیزیم متشکل از ترکیبی از منیزیم و اسید مالیک. به راحتی جذب بدن می شود و قابل استفاده است. این فرم که دارای اثر ضد التهابی است در درمان افسردگی استفاده می شود و ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: