کد خبر: ۳۴۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 27
سندروم گیلن باره یکی بیماری مهم و جدی خود ایمنی است که بدن به دستگاه عصبی خود حمله می‌کند و باعث ضعف عضلات، خارش و سوزن‌ سوزن اندام ها می‌شود.

شفاآنلاین:سلامت>سندروم گیلن باره نوعی اختلال نادر است، که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می‌کند. معمولاً اولین علائم آن ضعف و سوزن‌سوزن شدن در اندام‌های بدن است. این اختلال بسیار نادر است و در افراد بسیار کمی دیده می‌شود. ولی اگر اطلاعات کافی نداشته باشید و دیر اقدام کنید، عوارض بسیار جدی و خطرناکی به سراغ شما می‌آیند.

سندروم گیلن باره چیست ؟

به گزارش شفا آنلاین:گیلن باره یک بیماری مسری و یا ارثی نیست و تابه‌حال علت دقیقی برای توضیح بروز بیماری گیلن بیان‌نشده است. آنچه درباره بیماری گیلن شناخته‌شده این است که سیستم عصبی شروع به حمله به دستگاه عصبی خود می‌کند. در برخی موارد تصور می‌شود که مواد شیمیایی مشابه با مواد شیمیایی که بر روی عوامل بیگانه مثل باکتری‌ها و ویروس‌ها وجود دارد بر روی سلول‌های عصبی نیز وجود دارند و ازاین‌رو، سیستم عصبی سلول‌های خودی را موردحمله قرار می‌دهد.

با این توضیحات در پاسخ به گیلن باره چه نوع بیماری است باید گفت که این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی است. در اکثر موارد بعد از چند روز یا چند هفته عفونت تنفسی یا گوارشی در بیماری گیلن دیده می‌شود. در اغلب موارد، بعد از بیماری گیلن باره بعد از انجام عمل جراحی در فرد بروز کرده و در موارد نادر، واکسیناسیون می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری گیلن را افزایش دهد.

اخیراً برخی کشو‌رها گزارش‌شده است که بعد از عفونت ناشی از ویروس زیکا، ریسک ابتلا به بیماری گیلن افزایش می‌یابد. احتمال ابتلا به بیماری گیلن باره با بالا رفتن سن نیز افزایش می‌یابد. همچنین این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است.

علائم بیماری سندروم گیلن باره

دشواری در تنفس

دردهای شدید که در شب افزایش یابد

اختلال در حرکات صورت از قبیل صحبت کردن، جویدن، بلعیدن

احساس خارش و مورمور شدن درانگشتان، پنجه و مچ پا

بی‌ثباتی در راه رفتن یا ناتوانی در بالا رفتن از پله‌ها

دوبینی یا ناتوانی درحرکت دادن چشم

مشکلات گوارشی و اختلال در عملکرد روده یا کنترل ادرار

افزایش ضربان قلب

کاهش یا افزایش فشارخون

ضعف در پاها که به اندام فوقانی هم منجر می‌شود

بیماری گیلن باره با آسیب از ارسال اطلاعات خاص اعصاب مانند احساس لمس به نخاع و مغز جلوگیری می‌کند. این امر باعث احساس بی‌حسی می‌شود. علاوه بر این، مغز و نخاع دیگر نمی‌توانند سیگنال‌ها را به بدن منتقل کنند که منجر به ضعف عضلات می‌شود. هرکسی که احساس سوزن‌سوزن شدن و ضعف غیرقابل توضیح دارد، باید در اسرع وقت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

درمان بیماری گیلن باره

دو را برای درمان بیماری گیلن باره وجود دارد:

تعویض پلاسمای خون

تجویز ایمونوگلوبولین وریدی

هر دو روش اگر در دو هفته اول بعد از بروز اولین نشانه‌ها اجرا شوند تأثیر یکسانی خواهند داشت اما اجرای روش ایمونوگلوبولین آسان‌تر می‌باشد.

راه‌های تشخیص سندرم گیلن باره

در ابتدا تشخیص سندرم گیلن باره دشوار است. به این دلیل که علائم آن بسیار شبیه سایر اختلالات عصبی یا شرایطی است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند. این اختلالات و شرایط شامل بوتولیسم، مننژیت و مسمومیت با فلزات سنگین هستند. مسمومیت با فلزات سنگین ممکن است در اثر موادی مانند سرب، جیوه و آرسنیک ایجاد شود.

پزشک در مورد علائم خاص و سابقه پزشکی شما سؤال خواهد کرد. در مورد علائم غیرمعمول، هرگونه بیماری، عفونت اخیر یا قدیم، با پزشک صحبت کنید. آزمایش هایی که برای کمک به تائید تشخیص استفاده می‌شوند تا سریع درمان شوید.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: