کد خبر: ۳۴۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 27
شرکت BiVACOR اولین قلب مصنوعی خود را که به طور کامل مکانیکی بود، با استفاده از فناوری شناور مغناطیسی (maglev) در داخل بدن یک بیمار پیوند زده است.
شفاآنلاین:سلامت>قلب کامل مکانیکی ساخته شده توسط شرکت BiVACOR که از فناوری مشابه خطوط ریلی پرسرعت استفاده می‌کند، در داخل بدت انسان کاشته شد. این شاهکار گامی بزرگ در زنده نگه داشتن بیماران در انتظار پیوند قلب است.

به گزارش شفا آنلاین:این قلب تیتانیومی که به اندازه یک مشت بزرگ است، می‌تواند تا ۱۲ لیتر خون در دقیقه پمپاژ نماید و به بیماران دچار نارسایی قلبی کمک کند تا در انتظار پیوند قلب زنده بمانند.

این قلب مصنوعی کامل (TAH) به عنوان بخشی از یک مطالعه امکان‌سنجی اولیه که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده نظارت می‌شود، پیوند زده شد. بر اساس بیانیه‌ای از مؤسسه قلب تگزاس که این جراحی در آنجا انجام شد، این قلب مکانیکی یک پمپ خون دوبطنی ساخته شده از تیتانیوم با یک قسمت متحرک است، که از یک فناوری شناور مغناطیسی استفاده می‌کند تا خون را پمپ کند و هر دو بطن قلب از کار افتاده را جایگزین نماید.

شرکت BiVACOR که از سال 2013 روی این دستگاه کار می‌کند، اعلام کرد: «مزیت استفاده از فناوری شناور مغناطیسی برای به حرکت درآوردن عملکرد گردش خون دستگاه این است که اصطکاک وجود ندارد. اصطکاک می‌تواند نیروی مخربی برای ماشین‌آلات باشد که دانشمندان به دنبال راه‌هایی در راستای کاهش اثرات آن هستند. البته این دستگاه اولین قلب مصنوعی مورد استفاده نیست و در واقع اولین ایمپلنت قلب موفقیت‌آمیز در سال 1969 انجام شد، اما این اولین دستگاهی است که از این فناوری جدید استفاده می‌کند.»

این قلب مصنوعی (TAH) به اندازه یک مشت است و از یک کنترلر خارجی قابل شارژ کوچک برای حفظ چرخش خود استفاده می‌کند و می‌تواند خون را با سرعت 12 لیتر در دقیقه پمپاژ کند، که به گفته BiVACOR این میزان پمپاژ کافی است تا اجازه ورزش به یک مرد بالغ را بدهد.

این شرکت همچنین اشاره می‌کند که سایر قلب‌های مصنوعی برای پمپاژ خون به دیافراگم‌های پلیمری انعطاف‌پذیر متکی هستند، اما چنین اجزایی ممکن است فرسوده شوند. تنها با یک بخش شناور در فضا از طریق مغناطیس و بدون دریچه، قلب شرکت BiVACOR از نظر فنی می‌تواند بیشتر دوام بیاورد.

همان‌گونه که گفته شد، این قلب تیتانیومی فقط برای زنده نگه داشتن یک بیمار در حالی که منتظر پیوند قلب می‌باشد، ساخته شده است.

دانیل تیمز، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری شرکت BiVACOR گفت: «این دستاورد بدون شجاعت اولین بیمار و خانواده او، فداکاری تیم ما و همکاران متخصص ما در مؤسسه قلب تگزاس ممکن نبود. با استفاده از فناوری پیشرفته maglev، قلب مصنوعی ما را یک قدم به ارائه یک گزینه بسیار مورد نیاز برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی در مرحله پایانی که در انتظار پیوند قلب هستند، نزدیک‌تر می‌کند.»

مرحله بعدی آزمایش این قلب تیتانیومی شامل کاشت آن در دو بیمار دیگر است که در انتظار جراحی پیوند دائمی هستند.

نارسایی قلبی حداقل 26 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، تقاضا برای پیوند قلب در طول 30 سال گذشته دو برابر شده است و در نتیجه، امروز بیش از 3400 نفر در انتظار پیوند هستند. اگر قلب تیتانیومی BiVACOR آزمایش‌های بالینی خود را پشت سر بگذارد، می‌تواند راهی مناسب برای زنده نگه داشتن این افراد باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: