کد خبر: ۳۴۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۳ - 2024June 21
گلوکوم به معنای بالا رفتن فشار داخل چشم می باشد که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه از دست رفتن بینایی شود .
شفا آنلاین:سلامت>مایع زلالیه از اجسام مژگانی که در پشت عنبیه قرار دارند ترشح می شود و پس از تغذیه عدسی از مردمک عبور کرده و لایه های داخلی قرنیه را تغذیه می نماید و سپس از مجرای شلم خارج می شود . در چشم سالم مقدار ترشح مایع زلالیه با مقدار خروج آن از مجرای شلم برابر است به همین دلیل فشار چشم همواره در حد طبیعی 10 تا 21 میلی متر جیوه حفظ می شود .

به گزارش شفا آنلاین گلوکوم به معنای بالا رفتن فشار داخل چشم می باشد که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه از دست رفتن بینایی شود . گلوکوم یک علت نابینایی قابل پیشگیری می باشد ولی نابینایی حاصل از آن قابل برگشت نیست . گلوکوم با علائم سه گانه افزایش فشار داخل چشم به همراه فرورفتگی دیسک بینایی و نقص در میدان بینایی مشخص می شود .

 انواع بیماری :

 1 . گلوکوم با زاویه باز :
در این نوع گلوکوم تخلیه مایع زلالیه به کندی صورت می گیرد . کندی حرکت زلالیه سبب تجمع آن و بالا رفتن فشار داخل چشم می شود . گلوکوم زاویه باز در ابتدا علامت خاصی ندارد . دید طبیعی بوده و هیچ گونه درد و یا ناراحتی وجود ندارد . با پیشرفت بیماری به تدریج میدان بینایی بیمار محدودتر می شود ؛ اما دید مرکزی تا مراحل نهایی بیماری حفظ می گردد . به همین جهت در مراحل ابتدایی ، بیمار متوجه بیماریش نمی گردد و در مراحل انتهایی در صورت عدم درمان ، ناگهان متوجه محدودیت شدید در دید محیطی می شود . با ادامه یافتن بیماری ، باقی مانده دید در مرکز نیز از بین رفته و بیمار نابینا می شود .

 2 . گلوکوم با زاویه بسته :
در این نوع گلوکوم به دلیل تنگی شدید مجرا و یا مسدود شدن آن مایع زلالیه نمی تواند از چشم خارج شود . در این بیماران یک افزایش ناگهانی در فشار چشم حاصل می شود که با علائم شدید درد چشم ، تهوع ، سردرد ، قرمزی چشم و تاری دید خود را نشان می دهد . در صورت عدم درمان ، بیمار ممکن است در مدت بسیار کوتاهی برای همیشه نابینا شود .

 عوامل خطر :

1 . سن : خطر بروز گلوکوم با بالا رفتن سن افزایش می یابد .
2 . سابقه خانوادگی گلوکوم : افراد با سابقه خانوادگی گلوکوم در خویشاوندان درجه اول باید از سن 40 سالگی غربالگری شوند .
3 . بیماری هایی نظیر دیابت و فشار خون بالا
4 . چشم های با نزدیک بینی بالا
5 . مصرف داروهای کورتون دار

 دارو درمانی :

1. داروهای کولینرژیک ( پیلوکاربین و کاربامول )
2. داروهای آدرنرژیک ( اپی نفرین و آپراکلونیدین هیدروکلراید )
3. دارو های بتا بلوکر ( تیمولول و بتا کسولول )
4. مهار کننده های کرنیک انیدراز ( استازولامید و متازولامید )

 جراحی ها :
الف ) روش های جراحی با استفاده از لیزر :
1. ایریدوتومی لیزری محیطی
2. لیزر آرگون ترابکولوپلاستی
3. ترابکولوپلاستی لیزری انتخابی
4. ایریدوپلاستی لیزری محیطی

ب ) روش های بدون استفاده از لیزر :
1. ایریدکتومی محیطی

 هدف از درمان پایین آوردن فشار داخل چشم به کمک روش های مختلف مانند استفاده از قطره های چشمی ، ترابکولوپلاستی لیزری ، جراحی و یا ترکیبی از این روش ها می باشد . درمان آب سیاه در بهترین شرایط فقط می تواند از آسیب بیشتر جلوگیری نماید و آسیب قبلی را نمی تواند به طور کامل جبران کند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: