کد خبر: ۳۴۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 15
یک متخصص طب سنتی ایرانی گفت: هموطنان باید از غذاهای سبک و زود هضم در فصل تابستان استفاده کنند.
شفا آنلاین:سلامت>محمد رضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی ایران با بیان این که تابستان مزاجى گرم و خشک دارد؛ گفت: تابستان، فصل شادابی سالمندان، بلغمی مزاجان و به طور کلی افرادی با مزاج سرد و تر است ؛ چرا که هوای تابستان، رطوبت و سردی را کاهش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین وی با بیان این که پزشکان بر اساس وضعیت مزاج و  شرایط خاص هر شخصی نکاتی را به آن‌ها توصیه می‌کنند؛ ادامه داد: هر فصل تدابیر خاصی دارد و توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری و حفظ سلامتی همه نکات پزشکی را رعایت کنند.

او با بیان این که در فصل تابستان بهتر است ناهار کم و سبک باشد، افزود: روزهای تابستان هوا بسیار گرم و قوه هاضمه نسبت به سایر فصول ضعیف‌تر است. به همین علت هموطنان باید از غذاهای سبک و زودهضم مانند مرغ و ماهی  بیشتر در وعده‌های غذایی استفاده کنند.


وی با بیان این که هموطنان در فصل تابستان بهتر است از غذاها و چاشنی‌هایی که طبع سرد دارند؛ مانند ماهی، خورشت کدو، ترشی، ماست و خیار استفاده کنند؛ تصریح کرد: به دلیل حرارت بالای فلفل بهتر است از این ادویه در غذا کمتر استفاده کنند.


حاجی حیدری گفت: مصرف میوه و آبمیوه‌هایی همچون زرشک و آب زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپفروت بسیار مفید است.



این متخصص طب سنتی اظهار کرد: در فصل گرما باید گرسنگی و تشنگی را سریع برطرف کرد؛ چرا که ممکن است حرارت باعث آسیب به معده شود.

این متخصص طب سنتی در پایان گفت:  در فصل تابستان خطر گرمازدگی، کم آبی بدن، مسمومیت غذایی و گزش حشرات بیشتر سلامت کودکان  را تهدید می‌کند؛ بنابراین کودکان از ماندن طولانی در نور مستقیم آفتاب و به ویژه در اوج گرما خودداری کرده و آب و مایعات خنک بیشتر میل کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: