کد خبر: ۳۴۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 18
در حادثه ی آتش سوزی ۱۴۲ بیمار حضور داشتند که به علت اتصالی برق که در مجاورت بخش مراقبت‌های ویژه (ای سی یو) بوده تاکنون ۹ نفر از بیماران جان باخته‌اند.
شفا آنلاین: حوادثبهرام عین‌الهی در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تسلیت جانباختن ۹ نفر در حادثه بیمارستان خصوصی قائم رشت، اظهار کرد: این بیمارستان در سال ۹۴ ساخته شد و مجوز ۱۵۰ تخت داشت. در این حادثه ۱۴۲ بیمار حضور داشتند که به علت اتصالی برق که در مجاورت بخش مراقبت‌های ویژه (ای سی یو) بوده تاکنون ۹ نفر از بیماران جان باخته‌اند و ۹۵ بیمار نیز در بیمارستان‌های دیگر پذیرش شدند.
به گزارش شفا آنلاین وی تصریح کرد: با رصد و ارزیابی حادثه، اگر قصوری باشد به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و سلامت اظهار کرد: تامین جان و نان مردم شعار اصلی رئیس‌جمهور شهید بود. بسیاری از پروژه‌های حوزه سلامت با حضور شهید رئیسی افتتاح شد؛ آخرین یادگار آن شهید در حوزه سلامت، افتتاح بیمارستان رازی قائمشهر پس از ۱۷ سال انتظار بود. در دولت سیزدهم سه هزار و ۱۶۴ پروژه بهداشتی اجرا کردیم.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌ها، مراقبت‌های مرزی است. پیرامون کشور ما آلودگی و بیماری‌های مختلفی وجود دارد و لازم است مراقبت‌های انجام شود که به داخل نفوذ نکنند. شیوع بیماری تب دنگی در امارات هم باعث شده این بیماری شیوع پیدا کند که تا به امروز  ۸۰ بیمار شناسایی شدند که اغلب آنان به این کشور سفر داشتند.

عین‌اللهی توجه به مناطق محروم را از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم دانست و افزود: ۷۰ درصد اقدامات این وزارتخانه مربوط به مناطق کم‌برخوردار بوده است و ۴ هزار و ۳۰۰ بهورز جذب شدند و ۶۵۰۰ نیروی بهداشتی نیز جذب شدند و ۵۰۰ خودرو شاسی‌بلند در اختیار خانه‌های بهداشت قرار گرفت. در ۶ ساله قبل از دولت هیچ وسیله نقلیه‌ای به مناطق محروم داده نشده بود اما در این دولت برای خانه‌های روستایی ۵۰۰ خودرو اختصاص داده شد.

وزیر بهداشت در حوزه بیمه سلامت، تاکید کرد: بیمه پایه سلامت از ابتدای انقلاب مطرح بود و در این دولت اقداماتی انجام شد که پنج دهک نخست جامعه که ۱۲ میلیون هستند به شکل رایگان بیمه شدند و اکنون نزدیک ۳۳ میلیون نفر بیمه هستند که ۸ میلیون از کودکان زیر هفت‌سال نیز به آنان اضافه می‌شوند. ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که پوشش بیمه برای درمان آنها لازم است. اقدامات بیمه‌ای برای این قشر در دولت سیزدهم انجام شد. بیمه رایگان مادران باردار و کودکان هم از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه ۱۲۶ مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در دولت سیزدهم ایجاد شد، گفت: تا مرداد ۱۴۰۰، وجود مرکز سطح دو در درمان ناباروری در کشور نزدیک صفر بود اما امروز به ۸۷ مرکز رسیده است. در حوزه خدمات درمانی نیز ۱۰۶ پروژه داشتیم و تا امروز ۱۷ هزار تخت بیمارستانی تجهیز و افتتاح شده است. در دولت سیزدهم ۱۵ درصد به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است. قول داده بودیم که امسال، هرماه هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شود که تا پایان دولت به ۱۸ هزار تخت بیمارستانی خواهیم رسید.

عین‌اللهی یادآور شد: شهید رئیسی در مدت ریاست‌جمهوری پنج بیمارستان حضرت مهدی (عج)، غدیر، شهید سلیمانی فردیس، شهریار و حکیم را  افتتاح کرده بود. قبل از دولت ۱۳۴ مرکز تجهیز شده بود که این آمار اکنون به ۴۹۴ بیمارستان رسیده است؛ برای جنوب تهران کمربند سفیدی را پیش‌بینی کرده بودیم که همه بیمارستان‌های جنوب تهران نیز تجهیز شوند. سرانه تخت ۱/۷۹ بوده که به ۱/۹۴ رسیده و ۷ رصد افزایش سرانه تخت داشته‌ایم و  در تخت‌های ویژه کودکان از ۵۵۶ تخت به افزایش دوبرابری رسیدیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تامین دارو و امکانات درمانی بیماری‌های سخت هزینه بسیاری داشت، گفت: دولت در سال ۱۴۰۱ پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیماران صعب‌العلاج اختصاص داد و امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یافته است. در این دولت ۱۰۰ درصد افزایش گردشگری سلامت داشتیم. در حوزه دندانپزشکی نیز مراکز دولتی به ۶۷ مرکز رسیده است در حالی که تا قبل از این دولت ۱۴ مرکز بود.

وی با بیان اینکه ۳۵۸ مورد تجهیزات پزشکی صنایع سنگین در کل کشور توزیع شده است، گفت: بسیاری از افراد برای انجام آزمایش‌های خود در شهرستان‌ها با نبود این دستگاه‌ها مجبور به مسافرت برای انجام آزمایش خود بودند که امروز این مشکل رفع شده است. در حوزه اهدا و پیوند اعضا نیز افزایش دوبرابری تعداد پیوند اعضاء قرنیه، کبد و کلیه را داشتیم. شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی که در کشور تعطیل شده بود در این دولت سه جلسه برگزار کرد.

عین‌اللهی درباره واردات داروهای برند برای برخی از بیماران تحت پوشش بنیاد شهید، گفت: تامین بودجه برندها با خود بنیاد شهید است و سازمان غذا و دارو و سیاست کلی دولت و تاکید رهبری بر این است که از تولید دانش‌بنیان و داخلی استفاده کنیم. البته اگر مستندات به گونه‌ای باشد که سازمان غذا و دارو بپذیرد، همه داروهایی که به تصویب کمیته غذا و دارو برسد، وارد می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای دولت درحوزه ارتقای آموزش پزشکی، افزود: در جهت راه‌اندازی موسسات آموزشی، ۱۳ موسسه، ۸ دانشگاه پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی اضافه شده و در حوزه  رشته‌های آموزشی نیز ۲۹ رشته کاردانی و ۱۰ پزشکی‌عمومی اضافه شده است. ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پزشکی سالانه انجام شده است و در رشته تخصصی دستیاری پزشکی نیز از ۳۴۰۰ نفر در سال ۹۹ به ۵۶۰۰ نفر افزایش را تجربه کرده‌ایم که امسال هم ۱۲ درصد به آن اضافه می‌شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه بسیاری از استان‌ها در رشته‌های فوق‌تخصصی مشکل دارند، گفت: در رشته‌های فلوشیپ هم حدود ۲۵ درصد افزایش ظرفیت داشتیم. شعبه آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها دایر نبود، اما در دولت سیزدهم در کربلا ایجاد شد؛ به طوری که هزینه‌ها را عتبه می‌دهند و استادان هم از ایران به آنجا می‌روند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی سلامت یکی از افتخارات دولت بود، اظهار کرد: ۸ اجلاس جی فایو برگزار کردیم و در سفرهای دولت موفق شدیم معاهدات و قراردادهایی انجام دهیم و امروز برخی از کشورها داروهای ما را به رسمیت می‌شناسند. اکنون ۱۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم و قوی‌ترین حوزه سلامت در منطقه مدیترانه شرقی مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. در نشست‌های خارجی، کنترل فلج اطفال و مالاریا و کنترل بیماری‌های واگیردار به‌عنوان موفقیت‌های نظام بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: با سفرهایی که در این دوره انجام شد، ایران را به‌عنوان تاییدکننده آموزش پزشکی کشورهای منطقه قرار دادند. درباره وضعیت صنعت دارو نیز نه‌تنها ۹۹ درصد داروهای موردنیاز در کشور تولید می‌شود، بلکه ۵۰ درصد مواد اولیه آن نیز تولید داخلی است. ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی هم به شکل دانش‌بیان تامین می‌شود. تغییر ارز ترجیحی موجب شد این تغییرات در دارو هم ایجاد شود؛ شرکتی که می‌خواست دارو وارد کند، اگر قیمت واقعی ۹ دلار بود، ۱۰ دلار می‌داد و شرکت‌ها پول عظیمی را می‌بردند. با اجرای طرح دارویار با هدف مقابله با قاچاق دارو نیز اتفاقات خوبی رخ داد. پیش از این دارو به کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان قاچاق می‌شد.

عین‌اللهی با بیان اینکه اختلاف ارز ترجیحی و دولتی باید به موقع در نظر گرفته شود، گفت: انسولینی که بیمار تزریق می‌کند برای وزارت بهداشت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تمام می‌شود اما بیمار ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. خدمات داروخانه در بیمارستان‌ها، برون‌سپاری شده و جایی که برون‌سپاری شده، وضعیت بهتر شده است.

وی درباره‌ رایگان‌شدن بیمه کودکان زیر هفت سال نیز یادآور شد: این موضوع به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است. نپذیرفتن کودک از سوی بیمارستان‌ها تخلف است و اگر مردم موردی از تخلف در بیمارستان‌های دولتی مشاهده کردند، اعلام کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به حوزه گردشگری سلامت نیز اظهار کرد: مشهد به دلیل زیرساخت‌های گردشگری و تعداد قابل‌توجه بیمارستان، رتبه نخست را دارد. گردشگران سلامت بیشتر برای درمان بیماری‌های چشم ، پوست و بیماری‌های صعب‌العلاج مراجعه می‌کنند. سیاست وزارت بهداشت تقویت بیمارستان‌ها در مناطق مرزی از جمله در استان خوزستان با هدف پذیرش گردشگران سلامت است که این رویکرد موجب شده مراجعان گردشگری سلامت در این مناطق بیشتر شود.

عین‌اللهی تاکید کرد: توجه رئیس‌جمهوری شهید به شرکت‌های دانش‌بنیان از افتخارات دولت است. در آغاز دولت ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان داشتیم اما امروز به ۱۵۰۰ شرکت رسیده‌ایم و ۴۰ درصد از تجهیزات سنگین را دانشمندان خودمان تولید می‌کنند .

وی همچنین یادآور شد: در زمینه پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت نیز رشد خوبی را شاهد بودیم. اکنون ۱۲ پارک علم و فناوری داریم که تسهیلاتی ارائه می‌کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک‌ها فعالیتشان را انجام دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: