کد خبر: ۳۴۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 15
ترس از زایمان باعث تغییر نگرش بانوان ایرانی شده است، در این زمینه رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان می‌گوید که «نرخ سزارین در کشور ۵۶ درصد است».
شفا آنلاین:سلامت>«اینقدر از زایمان طبیعی وحشت دارم که حاضر نیستم آن را تجربه کنم، فکر می‌کنم این طوری هم جان خودم را از دست می‌دهم هم بچه‌ام را» این‌ها را یکی مادر ۲۳ ساله دهه هشتادی می‌گوید. رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان سودابه کاظمی در ۲۲ خردادماه با تأکید بر اینکه باید ترس از زایمان طبیعی در مادران از بین برود، می‌گوید «نرخ سزارین در کشور ۵۶ درصد است». این در حالی است که طبق آمار منتشرشده وزارت بهداشت، ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا در کاهش مرگ و میر مادران هنگام موالید است.

به گزارش شفا آنلاین  متخصص زنان و زایمان سوسن کیانی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های افزایش تمایل بانوان به زایمان سزارین، انتقال تجربه‌های سخت از گذشتگان است، می‌گوید تجربه‌ای که مادران از زایشگاه‌ها به دختران انتقال دادند، تجربه خوبی نبوده، «زیرا ۲۰ _ ۳۰ سال پیش زایمان بدون درد تعریفی در کشور ما نداشت».

منتها تغییر سبک زندگی و روی آوردن به شهرنشینی در تغییر آناتومی بانوان مؤثر بوده و توانایی آن‌ها را برای انجام زایمان طبیعی را تحت شعاع قرار داده است. در این اثنا طبق ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت بهداشت مکلف است سالانه اعتباری برای کاهش ۵ درصد زایمان سرازین نسبت به نرخ کل زایمان در کشور به بیمارستان‌ها اختصاص دهد.

با توجه به اینکه مطابق استاندارد‌های جهانی حداکثر ۱۵ درصد زایمان‌ها باید به روش سزارین انجام شود، بالا بودن زایمان سرازین تنها مختص به ایران نیست، طبق آخرین اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ از ۱۵۴ کشور که ۹۴.۵ درصد از تولد‌های زنده جهان را پوشش می‌دهند، نشان می‌دهد که ۲۱.۱ درصد از زنان در سراسر جهان با سزارین زایمان کرده‌اند که میانگین آن از ۵ درصد در جنوب صحرای آفریقا تا ۴۲.۸ درصد در آمریکای لاتین و کارائیب متغیر است.

در این اثنا متخصص زنان و زایمان نسرین زارع‌پور با اشاره به اینکه سزارین باعث عفونت نمی‌شود، می‌گوید که «در سزارین نیازی به تحمل درد زایمان نیست»، همچنین سزارین نیازی به معاینات پی در پی پزشک ندارد تا مادر برای این معاینات احساس شرم کند. اما از سویی دیگر متخصص زنان و زایمان فرحناز محمدی سعادت با بیان اینکه سزارین و عوارض ناشی از آن سال‌ها مادر را درگیر می‌کند، می‌گوید که مادر در سزارین دچار عوارض ناشی از بیهوشی و چسبندگی شده و گاهی منجر به خارج کردن رحم به دلیل چسبندگی جفت و «به طبع نازایی و محرومیت از مادر شدن دوباره قرار می‌گیرد».

در این راستا متخصصان معتقدند که ارتقای مهارت و نقش ماما‌ها در شبکه‌های بهداشت و درمان در راستای ترویج زایمان طبیعی، همچنین تلاش برای تغییر نگرش زنان و مادران باردار در راستای ترویج زایمان طبیعی، افزایش رایگان زایمان‌های بدون درد در بیمارستان‌های کشور می‌تواند به ترویج زایمان طبیعی در میان مادران باردار کمک کند./جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: