کد خبر: ۳۴۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 15
موضع‌گیری صریح پزشکیان:
"۴۰ سال می‌خواهیم حجاب را درست کنیم اما بدتر کردیم، مداخله افراد به نام طرح نور ما را به سمت سیاهی می‌کشاند. "
شفا آنلاین:جامعه>دیروز تعدادی از زنان شناخته‌شده اصلاح‌طلب و اعضای ستاد مسعود پزشکیان، نامزد ریاست‌جمهوری دور هم جمع شدند تا از مطالبات زنان در جامعه امروز بگویند؛ مطالباتی که عدالت جنسیتی و کم‌کردن فشارها درباره حجاب از مهمترین آنهاست.

 
به گزارش شفا آنلاین پزشکیان در این همایش گفت که ۴۰ سال است می‌خواهیم حجاب را درست کنیم اما وضعیت را بدتر کردیم: «حضرت علی در یکی از خطبه‌های خود گفت: هر کسی که عمیقاً می‌فهمد و برای آینده تصمیم می‌گیرد، باید ببیند به نفعش است یا به ‌ضرر آن، اگر به ضرر است باید دست برداریم. ۴۰ سال می‌خواهیم حجاب را درست کنیم اما بدتر کردیم، مداخله افراد به نام طرح نور ما را به سمت سیاهی می‌کشاند. دختران ما با اعتقادات ما مشکلی ندارند اما وقتی آن‌ها را مقابل خود قرار می‌دهیم، ضددین می‌کنیم و آن را تبدیل به کسی می‌کنیم که متنفر می‌شود.»

او ادامه داد: «در جلسات گفتیم اگر کسی را می‌زنند ما را باید بزنند، آنها در دانشگاه ما درس خواندند و با گزینش دینی بالا آمدند. ما به آن‌ها درس دادیم و آن‌ها را تربیت کردیم. ما مقصریم و تقصیر ما و کسانی است که راه و روش آموزش می‌دادند. روش برخورد با انسان‌ها با زدن نیست، زیرا کرامت انسان در آن دیده نمی‌شود. اگر کاری از ما بربیاید انجام می‌دهیم.»

پزشکیان گفت که هرکس عمل درست انجام دهد پاداش آن را خواهد گرفت: «اگر حضرت خدیجه نبود، حضرت محمد نمی‌توانست به آن جایگاهی که می‌خواست برسد. زنان می‌توانند جامعه ما را اصلاح کنند. بگویید همه رأی دهند. آن وعده‌هایی که دادند وضعیت ما را به اینجا رساند. من معجزه نخواهم کرد و دست‌به‌دست هم دهیم تا مشکلات را رفع کنیم. ما نمی‌توانیم با همه بجنگیم.

وضعیت ما خوب نیست ولی اگر با هم باشیم می‌توانیم وضعیت را بهبود دهیم. حاکمیت باید چشم‌هایی را ببیند که آن چشم‌ها دیده نمی‌شود، حاکمیت باید صدای کسانی را بشنود که صدای آنها شنیده نمی‌شود. ما با بخش خصوصی کاری نداریم. ما با کسانی که پول ندارند، آشنا ندارند و کسی را ندارند کار داریم. ما لایحه‌هایی که بر زمین مانده اگر نیاز به بازنگری داشته باشد حتماً بازنگری خواهیم کرد. من می‌توانم با کسی که دلش به حال ایران می‌سوزد کار کنم، اگر کسی دلش به حال ایران نسوزد کار نمی‌توانم بکنم پس بیایید دست به دست هم دهیم.»

پروانه مافی، فعال اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس یکی از سخنرانان این همایش بود. او درباره انباشت مشکلات زنان از گذشته تاکنون گفت: «آنچه اهمیت بیشتری دارد، رعایت شأن، حرمت و کرامت زنان است که امروز کمرنگ است. نارضایتی طیفی از زنان از برخوردهای تند موجب رویگردانی‌هایی از حاکمیت شده است. ما از دولت چهاردهم می‌خواهیم که با اتخاذ رویکرد مسالمت‌آمیز این موضوع را در اولویت قرار دهد.»

او سیاست‌گذاری برای ایجاد آشتی و بازسازی اعتماد عمومی و توجه به قوانین را ضروری دانست: «ما امروز با ابرچالش نابرابری مواجهیم‌ که دولت چهاردهم باید اولویت خود را حل این ابرچالش به‌خصوص در حوزه زنان قرار دهد.»

مافی به مسئله عدالت جنسیتی نیز اشاره کرد و ادامه داد: «با وجود استمرار این موضوع در شش برنامه توسعه‌ای، اما در برنامه هفتم مغفول ماند و آن را پس‌رفت محسوب می‌کنیم و از دولت چهاردهم درخواست می‌کنیم که این بحث را مدنظر قرار دهد‌.» مافی با اشاره به ضرورت توجه به مسئله امنیت زنان هم گفت: «بحث خشونت بسیار جدی است و ما آن را در همه عرصه‌های خانگی و اجتماعی می‌بینیم. پس از ۱۰ سال لایحه‌ای در این زمینه ارائه شد اما همچنان در دو مجلس بعد از دهم باقی مانده است.»

مافی درباره ضرورت حل مشکل اشتغال زنان هم گفت که ما چهار میلیون زن سرپرست خانوار داریم که باید معضل جدی دولت چهاردهم باشد و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

در ادامه این همایش شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین رئیس‌جمهوری در امور زنان، با اشاره به ضرورت در اولویت قرار گرفتن عدالت جنسیتی در دولت چهاردهم، خطاب به پزشکیان گفت: «شعار‌ شما محوریت عدالت است و وقتی وارد حوزه زنان می‌شود به عدالت جنسیتی تعبیر می‌شود که باید در تمام این حوزه‌ بروز و ظهور داشته باشد. ما به تعادل جنسیتی در بازار کار و توازن بین کار و زندگی زنان اهمیت می‌دهیم و تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها را مدت‌هاست پیگیری می‌کنیم. عدالت جنسیتی شاخص‌هایی دارد که به همت دولت‌های ۱۱ و ۱۲ تعیین و ابلاغ شد، اما در دولت بعد متوقف شد و در برنامه هفتم توسعه حذف و زمزمه حذف آن به گوش می‌رسد. ما انتظار داریم که این رویکرد در دولت چهاردهم حاکم شود.»

فاطمه راکعی، نماینده ادوار مجلس و فعال حوزه زنان هم در این همایش گفت که ما ذخیره‌ای غنی و ۴۰ ساله از فعالیت‌های ان‌جی‌اویی و مدیریتی ارشد زنان به‌خصوص در دوران اصلاحات داریم که به‌صورت لوایح و طرح‌هایی یا تصویب شدند یا هنوز دارند خاک می‌خورند. او با اشاره به لزوم تبعیض‌زدایی از زنان در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گفت: «امیدواریم این تلاش‌ها که بسیاری از آنها محقق نشده با رسیدن آقای پزشکیان به مسند ریاست‌جمهوری برآورده شود‌. امیدواریم از زنان، قومیت‌ها، ادیان و مذاهبی که به‌نوعی دچار نابرابری شده‌اند که از قبل از انقلاب وجود داشته و هنوز هم وجود دارد، تبعیض‌زدایی شود.»

راکعی درباره تبعیض‌های جنسیتی و مسائل حقوقی و قانونی به‌ویژه در زمینه اجتماعی و فرهنگی در حوزه زنان گفت: «ما برای نسل‌های جدیدتر برنامه‌ریزی داریم و امیدواریم در چارچوب قانون و باتوجه به سیاست‌های کلان خیلی سریع برطرف شوند.  به نسل زد می‌گوییم که نگران نباشند، آینده‌ای پر امید در انتظار همه ماست.»

سخنران بعدی این همایش محدثه نادری، دانش‌آموخته جامعه‌‌شناسی دانشگاه تهران بود. او گفت که امروز نمادین‌ترین و ملموس‌ترین تبعیض در حوزه زنان، خشونت و سیستمی تحت‌عنوان حجاب اجباری است که زنان را به‌واسطه آن تحت فشار قرار می‌دهند و تحقیر می‌کنند: «دوستانم هرروز برای انجام فعالیت‌های روزمره با چالش روبه‌رو هستند و این‌کار عملاً به‌معنی حذف زنان از زندگی روزمره و پستویی‌شدن زیست زنان است. زنان همزمان در چند جبهه می‌جنگند.»

او خطاب به پزشکیان گفت: «آیا می‌توانید برای این مسئله کاری کنید؟ بسیاری از جوانان نمی‌خواهند رأی دهند و می‌گویند، چه تفاوتی وجود دارد، وقتی همه‌چیز برچیده شده است؟ فکر نکنید راه‌دادن زنان به استادیوم کار بزرگی است. باید تجربه زنان از زبان زنان مختلف شنیده شود. بسیاری از فعالان جنبش زنان به‌ویژه بعد از اعتراضات 1401 به انتخاب خانم راکعی انتقاد داشتند. اگر معجزه شود و رأی بیاورید، نسل جوان را ببینید و به کار ببندید.»/هم میهن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: