کد خبر: ۳۴۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 13
تب دِنگی یکی از تب های خونریزی دهنده است که از طریق ویروس منتقل می شود و ناقل آن ،نوع خاصی از پشه است.
شفا آنلاین:سلامت>با توجه به آلودگی کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان به ویروس تب دنگی و حضور مسافران از مناطق مختلف کشور و کشورهای همسایه در استان، زنگ خطر هشدار آلودگی به ویروس تب دنگی  در استان به صدا درآمده است،به طوری که رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره اهمیت آن اظهار می کند: «خطرآلودگی واقعی است؛ یعنی فقط هشدار نیست و این اتفاق خواهد افتاد.» بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد هرچند پشه ناقل این بیماری هنوز وارد استان نشده است و جمعیت ساکن دراین محدوده دچار ابتلا به این ویروس نشده اند، اما از بین مسافرانی که تردد می کنند، نمونه های مثبت وجود داشته است. 

  موارد مثبت از میان مسافران 

به گزارش شفا آنلاین دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت شیوع بیماری تب دنگی دراستان می گوید: تب دِنگی یکی از تب های خونریزی دهنده است که از طریق ویروس منتقل می شود و ناقل آن ،نوع خاصی از پشه است. وی می افزاید: پشه ای که ناقل تب دنگی است در کشورما برای اولین باراز اوایل سال گذشته از طریق مرزها به همراه بار یا از طریق مسافران وارد شد و استان های گیلان و و هرمزگان را آلوده کرده است. استان های جنوبی و مرکزی مانند استان فارس نیز در معرض آلودگی هستند. سایر استان های کشور نیز در معرض خطر شیوع انفجاری تب دنگی به دلیل وجود این نوع پشه قرار دارند. دکتر نهبندانی در پاسخ به وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به این بیماری می گوید: تاکنون درمحدوده استان خراسان رضوی و زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ما هنوز پشه ناقل این بیماری را صید نکردیم و در واقع وارد نشده است. وی تصریح می کند: دردانشگاه علوم پزشکی مشهد از بین مسافرانی که تردد می کنند، مواردی داشتیم که علامتی داشتند و مثبت بودند، اما از جمعیت ساکن دانشگاه علوم پزشکی مشهد که مقیم هستند، مورد مشکوک تاکنون نداشتیم. اخیرا در همین یکی دو هفته اخیر متاسفانه این نوع پشه همه کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله یمن، قطر،امارات،عربستان،عمان و... را آلوده کرده است. کشورهای افغانستان و پاکستان نیز از قدیم آلوده بودند. وی خاطر نشان می کند: با توجه به سفرهای زیادی که از این کشورها به کشور ایران انجام می شود و با توجه به اعزام حجاج و در پیش بودن بازگشت آن ها احتمال این که بیمارانی درداخل این کشورها مورد گزش قرار گرفتند و دوره کمون آن ها بوده است و بعد از دوره کمون وارد  کشور شدند، بسیار زیاد است. ما روزانه فقط چهار پرواز از امارات که یک کشورآلوده به این نوع پشه است، به شهر مشهد داریم. طبیعی است که بیماران به صورت مستقیم با این پروازها و یا از جای دیگری وارد شوند. از طرفی، این پشه می تواند از طریق خودِ کابین های هواپیما، کشتی، قطار و اتوبوس وارد شود. بنابراین خطر آلودگی واقعی است؛ یعنی فقط هشدار نیست و این اتفاق خواهد افتاد. دکتر نهبندانی می افزاید: در همین ماه گذشته بالغ بر14 نفر بستری در محدوده دانشگاه های استان فارس داشتیم و متاسفانه دو مورد مرگ داشتیم.  

 تب دِنگی در صورت عدم مراقبت؛ 50 درصد خطر مرگ

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به این که 80 درصد افراد مبتلا به تب دنگی بدون علامت هستند، درباره علایم این بیماری می گوید: علایم به صورت تب، درد عضلانی و استخوانی، درد پشت حدقه چشم است. نام دیگر تب دنگی درد استخوان شکن هست که درد فوق العاده ای در استخوان دارد. مبتلایان خونریزی مختصری از لثه و بینی نیز ممکن است داشته باشند. وی درباره خطرات این بیماری می گوید: این بیماری درمان دارویی ندارد بلکه درمان مراقبتی و کنترلی است. اگر افت فشارخون و شوک مراقبت نشود تا 50 درصد خطر مرگ را دارد، اما درصورت مراقبت 3 تا 5 درصد بیشتر خطر مرگ را ندارد. دکتر نهبندانی در پاسخ به چگونگی اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با شیوع گسترده تب دنگی می گوید: ما مراقبت های حشره شناسی را به طور مستمر در طول سال انجام می دهیم، به خصوص از سال گذشته که هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع بیماری تب دنگی داده شده است،  مراقبت های حشره شناسی را تقویت کردیم. با همکاری دستگاه های اجرایی به خصوص اداره راه ها ، اداره کل راه آهن و اداره کل راه و شهرسازی درمحل هایی که احتمال تخم ریزی حشره بوده است، اقدام به تله گذاری کردیم. اقدامات آموزش به کادر بهداشت و درمان و...داده شده است که با بیماری آشنایی داشته باشند تا درصورت علایم افراد بتوانند آن ها را شناسایی کنند. دکتر نهبندانی درارائه توصیه های ایمنی می گوید: در ابتدا باید خودمان را از گزش پشه محافظت کنیم. این نوع پشه برخلاف برخی از پشه ها که شب فعال هستند، روز فعال است و بیشترین زمان نیش زدن و فعالیت آن دوساعت بعد از طلوع آفتاب و دوساعت قبل از غروب آفتاب است. وی ادامه می دهد: در این ساعات سعی کنیم از محل امن خارج نشویم. اگر مجبورهستیم در طول روز و در ساعات پیکی که این پشه فعالیت دارد، در فضای باز باشیم، حتما لباس های بلند و پوشیده استفاده کنیم که بیشترین مقدار بدن را بپوشاند. وی می افزاید: محل هایی را که پشه می تواند آن جا رشد و تخم ریزی کند، از بین ببریم. این پشه برخلاف انواع پشه دیگر در داخل آب تخم ریزی نمی کند، بلکه درمحل های نمناک ، پشت برگ و ساقه گل رشد می کند به خصوص گیاه بامبو که استفاده از آن خیلی رایج است. جاهایی که خاک رطوبت دارد مثل گلخانه ها و...محل مساعدی برای تخم ریزی و رشد  پشه ها هست. بنابراین علاوه بر خشکاندن آب های راکد، خشکاندن هر گونه رطوبتی که در محیط زندگی و کار هست، برای پیشگیری از رشد این پشه ضروری است. /خراسان   
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: