کد خبر: ۳۴۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 26
انواع مختلفی از روش‌های درمان برای دندان شکسته وجود دارد که بسته به شدت شکستگی و محل آن متفاوت است. برخی از رایج‌ترین درمان‌ها در ادامه توضیح داده می شود.
شفا آنلاین:سلامت>  دندان‌های شکسته می‌توانند مشکلی شایع و ناراحت کننده باشند. علاوه بر درد و ناراحتی، جویدن و صحبت کردن را نیز دشوار می‌کنند. خبر خوب این است که شما می‌توانید با مراجعه به دندانپزشکی و معاینه می‌توانید پر کردن دندان شکسته را انجام دهید. شکستگی دندان با مواد پر کردن دندانپزشکی تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و ماندگاری مادام‌العمر دارد.
وقتی می‌گوئیم دندان شکسته است، منظورمان از چیست؟

به گزارش شفا آنلاین شکستگی دندان، یکی از مشکلاتی است که در دسته آسیب‌های جزئی به عاج و مینای دندان قرار می‌گیرد. این مشکلات در مراحل ابتدایی قابل کنترل و ترمیم هستند و اگر به موقع به آن توجه شود، از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند. علت شکستگی دندان می‌تواند متنوع باشد ولی در اغلب موارد به میزان صدمه وارده به مینا و عاج دندان بستگی دارد.

یکی از دلایل شایع شکستگی دندان، سوانح رانندگی است که ممکن است با وسایل نقلیه موتوری یا غیرموتوری اتفاق بیفتد. همچنین، زمین خوردن حین راه رفتن یا دویدن نیز می‌تواند منجر به شکستگی دندان شود. در حالی که فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال، هندبال، والیبال و بسکتبال هم ممکن است با آسیب به‌صورت، فک و دهان همراه باشد.

علاوه بر این، جویدن مواد غذایی سفت و شکستن اجسام سخت با دندان نیز می‌تواند به شکستگی دندان منجر شود. حتی سقوط از ارتفاع نیز این پیامد را در پی دارد. بنابراین دندان‌ها عضو حساسی هستند که هر لحظه و در هر مکان باید از آن‌ها مراقبت کرد.

انواع روش‌های پر کردن دندان شکسته
انواع مختلفی از روش‌های درمان برای دندان شکسته وجود دارد که بسته به شدت شکستگی و محل آن متفاوت است. برخی از رایج‌ترین درمان‌ها عبارتند از:

باندینگ
در این روش، از ماده‌ای همرنگ دندان برای ترمیم شکستگی‌های کوچک استفاده می‌شود. این مورد یک روش سریع و آسان است که معمولاً بدون درد انجام می‌شود. باندینگ معمولاً برای شکستگی‌های جزئی که مینای دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد استفاده می‌شود.

روکش
در این روش، از روکش برای پوشاندن و محافظت از دندان شکسته استفاده می‌شود. روکش‌ها از مواد مختلفی مانند سرامیک، کامپوزیت یا فلز ساخته می‌شوند. آنها بادوام‌تر از باندینگ هستند و می‌توانند برای ترمیم شکستگی‌های بزرگ‌تر که عاج دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، استفاده شوند.

عصب کشی
اگر شکستگی به عصب دندان آسیب برساند، ممکن است نیاز به عصب کشی باشد. در این روش، پالپ (عصب و بافت خونی) از دندان برداشته شده و کانال ریشه تمیز و پر می‌شود. عصب کشی می‌تواند درد و ناراحتی مرتبط با دندان شکسته را تسکین دهد.

با توجه به اطلاعاتی که در وبسایت دکتر الهام وزیری درج شده است، پر کردن دندان شکسته به روش عصب کشی مزایای بسیاری دارد، از جمله:

ترمیم دندان با ایجاد کانال ریشه یکی دیگر از روش‌های ترمیم دندان‌های شکسته است. این روش درمان اغلب جهت شکستگی‌های عمیق به کار برده می‌شود و تأثیر بسزایی در ترمیم و بهبود وضعیت دندان‌های شکسته دارد.
ایمپلنت دندان
اگر دندان به شدت شکسته شده باشد یا قابل ترمیم نباشد، ممکن است نیاز به ایمپلنت دندان باشد. ایمپلنت یک ریشه دندان مصنوعی است که از تیتانیوم ساخته شده و به استخوان فک جراحی می‌شود. سپس می‌توان از یک تاج برای ترمیم ایمپلنت و جایگزینی دندان شکسته استفاده کرد. اگه دوست دارید بدانید بهترین ایمپلنت دندان رو بشناسید باید گفت به طور کلی آن دسته از ایمپلنت دندان که از نظر کیفیت، کارایی و طول عمر در سطح بالاتری قرار داشته و شباهت بیشتری به دندان‌های طبیعی دارند، بهترین مارک ایمپلنت دندان نامیده می‌شوند.

بهترین درمان برای دندان شکسته شما به وضعیت خاصی که دارید، بستگی دارد. برای بحث در مورد گزینه‌های خود و تعیین بهترین روش درمانی برای شما، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

ایمپلنت دندان از جدیدترین روش‌های درمانی برای پر کردن جای دندان‌های خالی است. در گذشته بیمارانی که دندان‌های خود را از دست می‌دادند، ناچار بودند از روش‌هایی مثل استفاده از دندان مصنوعی یا بریج دندان استفاده کنند. مهم‌ترین مشکل این روش‌ها عمر پایین دندان‌های جایگزین و فرسودگی استخوان لثه در درازمدت است. به‌علاوه که دندان‌های بریج یا مصنوعی کاربرد دندان‌های اصلی را نخواهند داشت؛ اما در روش ایمپلنت از فیکسچر به جای ریشه دندان استفاده می‌شود؛ فیکسچر کمک می‌کند تا دندان‌های ایمپلنت کاملاً با لثه درگیر باشند و علاوه بر ظاهر بهتر، از نظر کاربرد هم دقیقاً شبیه دندان‌های اصلی عمل کنند. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه ایمپلنت دندان، مزایا و معایب ایمپلنت و محدودیت‌های آن صحبت کنیم.

کدام روش پر کردن دندان شکسته برای من بهتر است؟
در اینجا چند نکته اضافی در مورد درمان‌های دندان شکسته آورده شده است:

باندینگ معمولاً کمترین هزینه را دارد. درمان، اما ممکن است به اندازه روکش‌ها یا ایمپلنت‌ها بادوام نباشد.

روکش‌ها می‌توانند قوی و بادوام باشند، اما گران‌تر از باندینگ هستند. برای استفاده از روکش‌ها نیز لازم است از مواد بیشتری روی دندان استفاده شود.

عصب کشی معمولاً روشی مؤثر برای تسکین درد دندان شکسته است، اما هزینه بالایی دارد. عصب کشی همچنین ممکن است عمر دندان را کوتاه کند. یعنی پس از گذر مدت زمانی نیاز به کشیدن آن داشته باشید.

ایمپلنت‌های دندانی بادوام‌ترین و طبیعی‌ترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های شکسته هستند. با این حال، هزینه ایمپلنت‌ها نسبت به تمام روش‌های پر کردن دندان بسیار بالا است.

در نهایت، بهترین راه برای تعیین بهترین روش درمان برای دندان شکسته شما، مشورت با دندانپزشک خود و بحث در مورد گزینه‌های خود است.

برای جلوگیری از این مشکلات، مراقبت از دندان‌ها و انجام ویزیت‌های دوره‌ای به دندانپزشک ضروری هستند. همچنین، در صورت وقوع آسیب به عاج یا مینا دندان، باید بلافاصله اقدامات لازم برای ترمیم آن صورت گیرد تا از تشدید مشکلات جلوگیری شود.

آیا پر کردن دندان شکسته عوارض دارد؟
در حالی که این روش معمولاً بی‌خطر و مؤثر است، اما عوارضی نیز وجود دارد که ممکن است بعد از آن رخ دهد. در اینجا برخی از عوارض احتمالی پر کردن دندان شکسته را بررسی می‌کنیم.

حساسیت
برخی از افراد ممکن است بعد از پر کردن دندان، به خصوص به غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد، حساسیت دندانی را تجربه کنند. این حساسیت معمولاً موقتی است و طی چند روز یا چند هفته از بین می‌رود.

درد
درد خفیف تا متوسط بعد از پر کردن دندان طبیعی است. این درد معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن قابل تسکین است. با این حال، اگر درد شدید باشد یا بیش از چند روز طول بکشد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
افتادن پرکردگی
در برخی موارد، پرکردگی ممکن است به دلیل جویدن غذاهای سفت یا به دلیل ضربه به دهان از بین برود. اگر پرکردگی شما افتاد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آن را تعمیر یا جایگزین کند.

عفونت
اگر پرکردگی عمیق باشد و به عصب دندان برسد، ممکن است عفونت رخ دهد. این اتفاق می‌تواند منجر به درد شدید، تورم و تب شود. اگر فکر می‌کنید عفونت دارید، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: