کد خبر: ۳۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 10
شفاآنلاین-رییس مرکز تحقیقاتی بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد:بیماری مننژیت اپیدمی ندارد اما به دلیل اینکه درایام مناسک حج تمتع میلیون ها نفراز سراسردنیا در گردهم می آیند شانس بروز اپیدمی وسعت می یابد از این رو تاکید می شود حجاج از تزریق واکسن مننژیت غافل نشوند .
به گزارش شفا آنلاین،در ایام مناسک حج تمتع امسال 64 هزار زائر ایرانی در قالب 450 کاروان از 19 ایستگاه پروازی از 14 شهریور ماه به زیارت خانه خدا مشرف می شوند.

دکتر داوود یادگاری افزود:مننژیت (منگوکوکی) یکی از بیماری های مسری و خطرناک است که به سرعت انتشار یافته و از میزان آلودکنندگی بالایی برخوردار است.

به گفته وی احتمال انتشار این بیماری به دلیل گردهمایی عظیم مسلمانان در مراسم عبادی حج وجود دارد (افرادی ناقل این میکروب باشد)، توصیه می شود افرادی که قرار است به مراسم حج مشرف شوند واکسن مننژیت را تزریق کنند.

وی اضافه کرد : واکسن مننژیت را حد فاصل 2 تا 3 هفته قبل از حضور در مناطق پر تراکم جمعیتی تزریق شود تا اثر بخشی و ایمنی مناسب را داشته باشد .

یادگاری یاد آور شد :در ایران با برنامه های واکسیناسیون توانسته اپیدمی بیماری مننژیت کنترل و مهار کند به طوری که سایر کشورها در سال 2001 و 2005 افرادی که از سفر حج برگشتندبه بیماری مننژیت مبتلا شده بودند اما در ایران از این بیماری در امان ماندند.

یادگاری افزود: این واکسن برای همه افراد جامعه توصیه نمی شود و برای کسانی که طحال آنها برداشته شود ، دارای نقص ایمنی و یا مبتلا به ایدز نیز توصیه می شود.

وی اظهار کرد: این بیماری در قدیم از مشکلات بهداشتی درمانی کشور بوده ، اما در حال حاضر به دلیل وجود واکسیناسیون این بیماری بسیار نادر شده است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر این بیماری در کشور ما ریشه کن نشده است افزود : مننژیت در کشور مهار شده است و میزان مبتلایان به این بیماری در کشور بسیار کم است و با اتخاذ روش های پیشگیری موارد کمی از مبتلایان گزارش شده است .

یادگاری اضافه کرد :در نقاطی که تراکم جمعیت وجود دارد احتمال بروز و انتشار این میکروب بیشتر است به عنوان مثال در پادگان ها نظامی ، خوابگاه هایی دانشجویی و مراسم حج از جمله جامعه ای هستند که توسط این میکروب تهدید می شوند.

به گفته وی در کشور سالهاست تدابیر پیشگیرانه ای برای این سه گروه به اجرا در آمده است و افرادی که به حج می روند یا قرار است دوره خدمت سربازی را بگذرانند واکسینه می شوند و در حال حاضر سال هاست این بیماری تحت کنترل در آمده است .

متخصص بیماری های عفونی به عوارض این بیماری اشاره کرد وافزود : مننژیت از بیماری هایی است که به سرعت می تواند در عرض 24 یا 48 ساعت بیمار را به کما ببرد و دچار عوارض کری ، کوری ، اختلالات هوشیاری ، عقب ماندگی ذهنی نماید .

وی اظهار کرد : مننژیت با تب، استفراغ ، سفتی گردن به صورت ناگهانی شروع می شود و بعد ممکن است با ضایعات پوستی در بدن ظاهر شود که نشان دهنده ابتلا به بیماری مننژیت منگوکوکی است .

رییس مرکز تحقیقاتی بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت : ترشحات تنفسی بزاق و گلو اصلی ترین راه انتقال مننژیت است . یکی از ویژگی های این نوع مننژیت این است که افرادی که در معرض تماس با بیماران هستند می توانند حامل این میکروب در گلو باشند.

یادگاری افزود : دیده شده است فردی که مبتلا است 1200 برابر ، افراد خانواده آنان در معرض حامل بودن این میکروب قرار دارند ، بنابر این افرادی که در تماس با این نوع مننژیت ها هستند ممکن است در یک هفته اول دچار علائم بشوند.

متخصص بیماری عفونی همچننی افزود: برای پیشگیری از این بیماری یک روش استفاده از قرص و دیگری تزریق واکسن است . در حال حاضر در کشور 2 نوع واکسن برای کنترل این بیماری وجود دارد . واکسن پلی ساکاریدی مننگوکوکی است که معمولا به دلیل ارزان بودن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و این واکسن رابه صورت روتین به افرادی که به سفر حج مشرف می شوند و درفواصل زمانی 3 تا 5 سال یکبار تزریق می کنند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: