کد خبر: ۳۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 09
شفا آنلاين-قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 67 درصد دانش‌آموزان و دانشجویان معتاد اعلام کرده‌اند آشنایی با مواد مخدر نداشته‌اند، گفت: 60 درصد دانش آموزان نیز بیان کردند که با دوستان و همسالان خود بودیم که مصرف مواد مخدر را به ما توصیه کردند.

به گزارش شفا آنلاين، علیرضا جزینی در حاشیه برگزاری سومین جشنواره کشوری نوجوان سالم به نتایج حاصل از مطالعات شیوع شناسی اعتیاد که در سال 92 در میان دانجشویان صورت پذیرفت اشاره و اظهار کرد:‌ در این شیوع شناسی آمده است که 0.4 درصد از دانش آموزان شیشه مصرف می‌کنند.

وی افزود: اما یک درصد دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر هستند که البته به معنای معتاد بودن آنها نیست و مصرف آنها به صورت تفننی گزارش شده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه همچنین بر اساس نتایج این مطالعات بیش از 60 درصد دانشجویان گزاش کرده‌اند که مصرف مواد مخدر در آنها از دوره دانش آموزی شروع شده است گفت:‌ در ارتباط با این موضوع با آموزش و پرورش توافقنامه‌ای امضا شد تا بتوانیم مدارس را تحت پوشش قرار دهیم. سال گذشته نزدیک به هشت درصد مدارس تحت پوشش قرار داشتند و امسال مقرر شد با حمایت این وزارتخانه پوشش مدارس به 20 درصد افزایش یابد که البته معتقدیم کافی نیست.

جزینی با بیان اینکه مدیران،‌ مربیان، دبیران و اولیا باید هر کدام سهمی را در جهت پیشگیری اولیه اعتیاد ایفا کنند و جوانان را هوشیار سازند گفت: اکنون 67 درصد دانش آموزان و دانشجویان معتاد اعلام کردند که آشنایی با مواد مخدر نداشته‌اند و 60 درصد دانش آموزان بیان کردند که ما با دوستان و همسالان خود بودیم که مصرف مواد مخدر را به ما توصیه کردند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه آسیبی که بیشتر متوجه قشر جوان است روان گردان‌هاست گفت: باید در جهت آگاه سازی و پیشگیری اولیه بیشتر تلاش کنیم. در حال حاضر در ارتباط با مواد مخدر تهدیدها و آسیب‌های بسیاری هم از سوی کشورهای همسایه تولید کننده مواد مخدر سنتی و هم تولید مواد مخدر صنعتی در داخل کشور داریم.

جزینی با تاکید بر اینکه هیچ دانش آموزی نباید از مدرسه اخراج شود، گفت: دانش آموزان معتاد به مراکز درمان و کاهش آسیب ارجاع می‌شوند.

وی با اعلام اینکه از ابتدای امسال 124 تن مواد مخدر کشف شده است اظهار کرد: البته این آمار در دو هفته گذشته بیشتر شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت طی این دو هفته 25 تن مواد مخدر کشف شده است.

هر سه ساعت یک معتاد می‌میرد

وی درباره میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد نیز گفت: در سال گذشته آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد 2957 نفر بود که سه درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت؛ اکنون هر سه ساعت یک فوتی ناشی از اعتیاد داریم.

افزایش تعداد زنان معتاد

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نزدیک به 10 درصد از یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور را زنان تشکیل می‌دهند گفت: این آمار نسبت به دوره قبل افزایش یافته است. همچنین مرگ و میر زنان نیز نزدیک به 15 درصد رشد را نشان می‌دهد که اهمیت پیشگیری از مصرف مواد مخدر را نمایان‌تر می‌کند.

وی افزود:‌ اکنون 200 مرکز DIC در سطح کشور ایجاد شده است. همچنین سعی داریم با تقویت تیم‌های سیار و حضور آنها در نقاط آلوده از این میزان مرگ و میر بکاهیم. توزیع سرنگ و لوازم بهداشتی از موضوعات مهمی است که مورد توجه ماست.

دانش آموزان معتاد به مراکز درمان و کاهش آسیب ارجاع می‌شوند

جزینی در پاسخ به پرسشی درباره حضور دانش آموزان معتاد در مدارس گفت: بر اساس همکاری مشترکی که با آموزش و پرورش داریم قرار بر این شده است که دانش آموز معتاد به هیچ وجه نباید اخراج شود و باید تحت درمان قرار بگیرد.

وی افزود: بر این اساس دانش آموزان معتاد به مراکز درمان و کاهش آسیب ارجاع می‌شوند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین وضعیت اجرای بیمه درمان معتادان در کشور نیز گفت: بیمه درمان معتادان در شورای عالی بیمه مصوب شده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوب شد و امید است از مهرماه اجرایی شود، ا کنون هیچ مشکلی برای اجرای این مصوبه نداریم.

ایجاد مراکز ترک اعتیاد ویژه کودکان در مناطق بسیار آلوده

وی افزود: ما مراکز ترک اعتیاد ویژه‌ای برای دانش آموزان پیش بینی نکرده‌ایم اما قرار است مراکز ویژه ترک اعتیاد برای کودکان در مناطق بسیار آلوده چون زاهدان به صورت پایلوت راه‌اندازی شود.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: