کد خبر: ۳۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 07
رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: اسهال بر اثر خوردن میکروب، ویروس ها، مواد غذایی مسموم، اختلالات جذب و بیماری های دستگاه گوارش ایجاد می شود.

دکتر ایرج خسرونیا در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بنابراین مبتلایان باید توسط پزشک بررسی وتشخیص داده شوند؛و اگر مشخص شد علت بروز اسهال، ناشی از میکروب یا ویروس باشد آب از دست رفته بدن باید جبران شود.

وی با اشاره به این که همچنین سدیم پتاسیم از دست رفته بدن توسط دفع هم باید جبران شود، خاطرنشان کرد: در صورت شدت اسهال برای جبران آب از دست رفته بدن باید برای بیمار سرم یا مواد خوراکی دیگر تجویز شود و در صورت نیاز آنتی بیوتیک و سایر داروها تجویزگردد.

فوق تخصص گوارش ادامه داد: حال اگر بروز اسهال و استفراغ ناشی از مصرف مواد غذایی مسموم باشد؛ در صورت جزئی بودن بیماری ، مصرف کته و ماست مفید است اما در شرایط همراهی اسهال با تب، دل پیچه و شدت آن باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

مبتلایان به اسهال چه بخورند و چه نخورند؟

خسرونیا توصیه کرد: در صورت شدت اسهال از موادی که موجب افزایش میزان آن می شوند نظیر میوه جات، غذاهای خیلی چرب و سنگین نباید استفاده کرد بلکه باید مایعات را جایگزین کرد.

وی هشدار داد: زمانی که حجم اسهال زیاد باشد و به تبع آن نیز فرد آب زیادی از دست بدهد، در صورت عدم مراجعه به پزشک و جدی نگرفتن آن امکان مرگ بیمار نیز وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: