کد خبر: ۳۴۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 01
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: سالانه هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که از این تعداد ۱.۳ میلیون نفر افرادی هستند که در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران قرار می گیرند.

شفا آنلاین:سلامت> «وحید جعفری»  ضمن اشاره به این که در هر چهار ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل مصرف دخانیات جان خودش را از دست می‌دهد، گفت: در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲.۳ درصد از جمعیت جهان از دخانیات استفاده می کردند و درحال حاضر نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دخانیات مصرف می کنند.

به گزارش شفا آنلاین وی با بیان این که حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان دخانیات جهان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، گفت: متاسفانه تعداد مصرف کنندگان مواد دخانی در کشورهای رو به توسعه نیز در حال افزایش است.

جعفری با اشاره به این که سالانه هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند، گفت: ۱.۳ میلیون نفر از آمار ذکر شده افرادی هستند که در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران قرار می گیرند.

وی افزود: این موضوع  اهمیت دوری از مواجهه با دود دست دوم و سوم دخانیات و ترویج اماکن عاری از دخانیات را نشان می دهد و همچنین برخلاف باور عموم که تمام خطر و مضرات را متوجه افراد مصرف کننده می‌دانند باید مضرات دودهای دست دوم و سوم را مورد توجه قرار داد.

جعفری اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است، چنانچه اقدامی عاجل برای کنترل اپیدمی جهانی انجام نشود، تا پایان قرن بیست و یکم حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان قربانی این اپیدمی مرگبار خواهند شد.

وی افزود: این در حالی است که در قرن گذشته برآوردها حاکی از مرگ ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل استفاده از محصولات دخانی بوده است.

جعفری با بیان این‌ که خطر بیماری‌های منتسب به دخانیات خصوصا بیماری‌های مزمن رو به افزایش است، گفت: شانس ابتلای مصرف‌کنندگان دخانیات به بیماری‌های قلبی و عروقی دو تا چهار برابر سایرین است.

مدیر سلامت محیط و کار افزود: در مورد بروز سکته مغزی نیز شانس افراد مصرف کننده دخانیات دو تا چهار برابر سایر افراد است.

وی با اشاره به این که ابتلا به سرطانی مثل سرطان ریه در مصرف‌کنندگان دخانیات به ۲۵ برابر می‌رسد، اظهار کرد: این موضوع به حدی است که علت بروز ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، استفاده از دخانیات اعلام می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار یزد اظهار کرد: مصرف دخانیات یا مواجهه با دود دست دوم و سوم آن‌ باعث بروز برخی مشکلات دیگر مانند سرطان‌های دستگاه تنفس، آب مروارید و حتی کم وزنی و مشکلات بارداری و حول تولد را بوجود آورد.

جعفری تصریح کرد: بر اساس آمار سالیانه بیش از ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور استفاده می‌شود که در کنار استفاده از سایر محصولات دخانی ‌ به خصوص قلیان، باعث مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر از هم وطنانمان می‌شود.

وی در خصوص خسارت‌های اقتصادی استفاده از دخانیات، گفت: سالیانه حدود یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار در دنیا  خسارت اقتصادی دخانیات برآورد می‌شود.

جعفری افزود: در کشور ما نیز بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید و استفاده از سیگار و سایر محصولات دخانی می‌شود که دو تا سه برابر این عدد هزینه درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار اظهار کرد: در استان یزد نیز حدود ۸.۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان در حال حاضر به طور روزانه ۱۲ نخ سیگار مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به این که شعار هفته مبارزه با دخانیات سال جاری «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» انتخاب شده است، گفت: این انتخاب نشان دهنده ضرورت توجه ویژه به نوجوانان و جوانان به عنوان گروه هدف صنایع دخانی است.

مدیر سلامت محیط و کار اظهار کرد: آمارها حکایت از این دارد که ۹۰ درصد افراد سیگاری از سن قبل از ۲۵ سال شروع به استفاده از آن می‌کنند.

جعفری در پایان اظهار کرد: در کنار مضرات خانمان‌سوز سلامتی و اقتصادی، مصرف دخانیات بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره نیز تاثیرگذار است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: