کد خبر: ۳۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
شفا آنلاين-نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست زائران ایرانی از ایجاد بازارچه هایی برای خرید زائران در فرودگاهها در آینده خبر داد و گفت: گروه یاوران حج در کاروانها تشکیل شده است .

به گزارش شفا آنلاين، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر در نشست خبری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره محدودیت های دعای کمیل در عربستان گفت: در این خصوص محدودیتی وجود ندارد و در موسم حج طبق توافقات گذشته دو دعای کمیل در مدینه قبل و دو دعای کمیل در مدینه بعد انجام می شود و در مکه نیز مراسم داخل بعثه برگزار می شود. البته ما هم سعی می کنیم از حساسیت ها کم کرده و هیچ مشکلی ایجاد نشود.

وی درباره تحویل بار مسافران گفت: وظیفه دولت و حکومت این است که برای زائران تسهیلات ایجاد کند که یکی از آنها ترمینال حجاج است که قرار بود چند سال گذشته این اتفاق رخ دهد که اعتبار داده نشد و با توجه به اینکه فرودگاه مهرآباد گنجایش ظرفیت زائران را ندارد و همچنین ترافیک اطراف مهرآباد باعث شد که ترمینال موقت حجاج باعث شد که ترمینال موقت حجاج ایجاد شود.

قاضی عسگر تاکید کرد: در مورد سوغات زائران برنامه ریزی های لازم برای ایجاد بازارچه ای در خود فرودگاه انجام شده و کار کارشناسی لازم نیز صورت گرفته به طوری که سعی می کنیم بازارهایی برای جلوگیری از خروج ارز و همچنین تلف شدن وقت زائران در فروشگاههای عربستان و سامان دهی خرید حجاج در داخل فرودگاه ایجاد کنیم که دولت باید برای این کار سرمایه گذاری کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج با اشاره به اینکه وظیفه ما دفاع از حقوق زائر و حفظ شان زائر است، گفت: سالنی که در حال حاضر برای زائران در فرودگاه امام در نظر گرفته اند مناسب است و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده و در مورد برگشت زائران فقط مسئله بار است که آن نیز باید رفع شود و زائرانی که از استانهای همجوار به تهران آمده اند بار آنها به استان خودشان منتقل می شود، فقط زائران تهرانی وسایلشان فرستاده می شود.

وی در مورد مراسم برائت از مشرکین گفت: این مراسم وظیفه دینی بوده و رکن سیاسی حج است و ریشه در قرآن و روایت دارد و طی چند سال گذشته این مراسم را در عرفات برگزار کردیم و امسال نیز نسبت به این کار اقدام خواهیم کرد و خطری احساس نمی کنیم که البته ماموران عربستان مراقبت های ویژه ای انجام می دهند تا حادثه ای رخ ندهد و شرایط ما نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است.

قاضی عسگر گفت: پادشاه عربستان خیلی سریع علیه داعش و تکفیری ها موضع گیری کردند و دقیقا همان موضعی است که از روز اول عنوان کرده بودیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج با اشاره به اینکه شعار حج امسال "حج، معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی" است، گفت: اساسا در حج هرگز دنبال کار فرقه ای نیستیم و مباحث شیعه و سنی و اختلافات را در حج مطرح نمی کنیم، البته پاسخگوی شبهات خواهیم بود و از ظریف امت اسلام برای وحدت اسلامی استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: به زائران توصیه کرده ایم که حساسیت های کشور میزبان را رعایت کنند و از خرافات هایی مانند دخیل بستن، خاک برداشتن و ... که هیچ مبنای دینی ندارد و همچنین  از تجمعات در قبرستان بقیع خودداری کنند.

قاضی عسگر اظهار داشت: گروه یاوران حج در کاروان ها تشکیل شده است که این افراد زائران را در زیارت و انجام اعمال مختلف همراهی می کنند.

به گفته وی، همچنین نرم افزاری تدوین شده که بر روی تلفن های همراه زائران نصب می شود که آنها می توانند از روی همان زیارت نامه ها را بخوانند و امیدواریم با تعاملاتی که صورت گرفته شاهد کاهش تنش در حج امسال باشیم.

سرپرست زائران ایرانی از برگزاری همایش های بین المللی در حج امسال خبر داد و گفت: برنامه جامع فرهنگی از جمله تفسیر و قرائت قرآن، تجلیل از خانواده شهدا، برگزاری همایش های بین المللی تقریب و ... انجام شده است که در حج امسال اجرایی می شود و همچنین 700 کتاب نیز به صورت نرم افزار و قابل نصب در تلفن همراه در نظر گرفته شده است.

قاضی عسگر در مورد ثبت نام سال عمره در سال 90 گفت: حرکتی که انجام شد ما به هیچ عنوان آن را قبول نداشتیم و در آن زمان چند تصمیم مهم داشتیم که ثبت نام ها را هر سه سال یک بار انجام دهیم و افرادی که چند بار مشرف شده اند اجازه ثبت نام ندهیم و افرادی که در قرعه کشی برنده نشدند پولشان را پس دهیم و همچنین یکسری از افرادی که مشکل بیماری دارند را زودتر اعزام کنیم که متاسفانه این گونه نشد.

به گفته وی، در آن موقع بیشتر به دنبال جمع کردن نقدینگی بودند که بسیار بد است و مسائل دیگر را وارد حج کردند و دلیلی نداشت برای اینکه 800 هزار تومان جهت ثبت نام از مردم دریافت شود. می توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم اما نگذاشتند.

سرپرست زائران ایرانی گفت:اعزام کل زائرانی که در نوبت هستند 10 سال زمان می برد که امیدواریم با افزایش ظرفیت این مدت را کوتاه کنیم.

وی گفت: هیچ تخطی در نوبت بندی زائران نمی شود و افرادی که فیش های سال های قبل را دارند بر اساس نوبت به تمتع اعزام می شوند و پارتی بازی در این زمینه وجود ندارد.



مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: