کد خبر: ۳۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 24
شفاآنلاین-کارشناسان حوزه اعتیاد معتقدند که بی توجهی والدین به تربیت فرزندان، زمینه را برای حرکت آنان در مسیر انحراف فراهم آورده و این قشر از جامعه را به سمت اعتیاد به مواد مخدر سوق می دهد.
به گزارش شفاآنلاین، به اعتقاد آنان، ریشه بسیاری از کج روی ها و آسیب های اجتماعی در درون نهاد خانواده قرار دارد، در حالیکه خانواده باید به ارزش ها و دستورات اخلاقی اهمیت داده و آنها را در فرآیند زندگی و تربیت فرزندان حاکم کند.

این کارشناسان عواملی بسیاری را زمینه ساز گرایش فرد به اعتیاد در خانواده می دانند.

کارشناس حوزه اعتیاد و مددکار در این باره می گوید: یکی از علل و عوامل گرایش نوجوانان وجوانان به مواد مخدر، پایین بودن سطح آگاهی و اطلاعات دقیق بعضی از خانواده ها در ارتباط با مشخصات مواد اعتیار آور و روانگردان ها و نیز ضررهای آنهاست.

«شهلا کرمی» ادامه می دهد: ضروریست در کلاس های آموزش خانواده که در بسیاری از کانون های فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد برگزار می شود، حتما روی موضوع یاد شده، تاکید بیشتری صورت گیرد و در کتاب های درسی برای آشنایی با اعتیاد و آثار تخریبی آن فصلی اختصاص داده شود، زیرا بسیاری از افرادی که معتاد شده اند، خود و خانواده آنها از پیامدهای واقعی اعتیاد اطلاعاتی نداشته اند.



** کمبود محبت در خانواده

وی اضافه می کند: تحقیقات مختلف ثابت کرده که کمبود محبت و ضعف عاطفی ریشه اصلی اعتیاد است، زمانیکه نیازهای عاطفی فرد در خانواده برآورده نشود، مجبور می شود دست نیاز به سوی دیگران دراز کند، در این زمان است که برخی از این موقعیت ها سوءاستفاده کرده و با ارتباط عاطفی آنان را به سوی انحراف می کشانند.



** افراط در محبت

کارشناس حوزه اعتیاد نیز در این زمینه می گوید: زیاده روی در محبت نیز خود مانند کمبود محبت، اثر منفی بر تربیت فرزندان دارد، به نحویکه فرزند همیشه متکی به پدر و مادر است و هیچ گاه احساس استقلال و بزرگ منشی نخواهد کرد.

«احمد محمدی» ادامه می دهد: زمانیکه چنین فردی وارد جامعه شود و در این موقعیت از محبت های پدر و مادر به دور باشد، احساس کینه و عقده جویی می کند و برای جبران این مساله دست به هر خلافی از جمله مصرف مواد مخدر خواهد زد.



** محدود کردن فرزندان

محمدی با بیان اینکه آزادی بی حد وحصر منجر به گرایش فرد به انحرافات اجتماعی می شود، اضافه می کند: محدود بودن نیز می تواند عامل گرایش فرد به انحرافات اجتماعی باشد، زیرا از سویی محدود بودن منجر به فعال شدن حس کنجکاوی فرد و از سوی دیگر منجر به بروز مشکلات عاطفی می شود.

وی تصریح می کند: کنترل بیش از حد فرزندان سبب می شود که فرد وابسته به کنترل خارجی مانند زور باشد اما به محض اینکه کنترل والدین ضعیف شود یا والدین به دلیل مشغله زیاد فرصت کنترل را نداشته باشند، خود را رها می یابد و به رفتارهای انحراف آمیز روی می آورد. زیرا از کودکی حس کنترل درونی(وجدان) او خاموش بوده و همیشه به کنترل خارجی و احتمالا زور وابسته بوده است.



** رفاه اقتصادی خانواده

محمدی با بیان اینکه در خانواده هایی که رفاه و درآمد اقتصادی بالاست، روابط انسانی بر اثر کثرت کار و یا سرگرمی ضعیف می شود، می افزاید: ضعف روابط انسانی نیز به نوبه خود عامل مساعدی برای کشش فرد به مواد مخدر است، بهترین دلیل این مدعا افزایش روزانه درصد معتادان است که با رشد صنعت، روابط انسانی ضعیف تر می شود.

وی می گوید: همچنین افرادی که در آمد بیش از حد دارند، موقعیت و زمینه مساعدتری برای شرکت در مهمانی های شبانه و یا تفریحات متنوع دارند و بدیهی است که این قبیل امکانات و تفریحات زمینه را برای مصرف و فروش مواد مخدر بسیار مساعد می کند.

به باور کارشناسان حوزه اعتیاد، نهادهای اجرایی و فرهنگی در امر مبارزه با مواد مخدر باید برنامه هایی را در جهت تقویت نهادهای درونی خانواده و هوشیار کردن آنان در ارتباط با اعتیاد عملیاتی کنند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: