کد خبر: ۳۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 17
شفاآنلاین-اگر متوسط باروری در دهه 55 تا 65 برای هر زن ایرانی ، هفت فرزند بود امروز این میزان به 7 / 1 تا 8 / 1 فرزند برای هر خانواده رسیده است. چنین هرم وارونه رشد جمعیتی نشان می دهد که چرا می بایست سیاست های افزایش جمعیتی پیش گرفت و به همین علت مسوولان برای افزایش جمعیت به صرافت اجرای سیاست هایی افتاده اند.
به گزارش شفا آنلاین،در این راه مسوولان به دنبال ایجاد قوانین و برچیدن قوانینی دیگر هستند تا بتوانند حداقل متوسط باروری برای زنان ایران را به دو فرزند برسانند . البته اخذ چنین قوانینی توسط مسوولان و اینکه به فکر جمعیت آینده کشور باشند، پسندیده است اما گاهی اوقات تدابیری برای افزایش جمعیت اخذ می شود که مواردی به ظاهر جزیی اما مهم نادیده گرفته می شود.

وسایل پیشگیری از بارداری مثل کاندوم از جمله این موارد است که به نظر می رسد در راستای عدم حمایت از واردات این کالا و در نتیجه افزایش قیمت و گاهی کمبود آن برای برخی اقشار جامعه مشکلاتی ایجاد کرده است .

آیا کاندوم فقط برای پیشگیری ازبارداری به تولید می رسد؟ آیا هدف دیگری برای تولید این وسیله پیشگیری از بارداری در نظر گرفته نشده است؟ کاندوم چه کاربری دیگری به جز پیشگیری از بارداری دارد؟

آیا نمی توان از این وسیله برای پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی و واگیرداری همچون سیفلیس یا ایدز استفاده کرد ؟ چند درصد زوج ها برای مناسبات خصوصی خود از این وسیله استفاده می کنند تا بچه دار نشوند؟ در زمان حاضر خیلی از زوج ها از این وسیله استفاده نمی کنند و روش هایی همچون قرص های هورمونی، تزریق یا جراحی ها را برای بچه دار نشدن استفاده می کنند.

از طرف دیگر برخی افراد در جامعه نیز بسر می برند که ناگزیر از استفاده از کاندوم هستند. به عنوان نمونه زوج مبتلا به اچ آی وی/ ایدز هر چند دیگر به این ویروس نقص ایمنی دچار شده اند و شاید برخی فکر کنند که دیگر آب از سرشان گذشته است اما به گفته دکتر«مینو محرز » رییس مرکز تحقیقات ایدز ، زوج های مبتلا به اچ آی وی / ایدز باید از کاندوم استفاده کنند چون بیماری آنها در صورت عدم استفاده از این وسیله تشدید می شود.

به عنوان نمونه علل ابتلا به هپاتیت سی در مبتلایان جدید نسبت به مبتلایان قدیمی تفاوت دارد.

دکتر «سید موید علویان » رییس شبکه هپاتیتک کشور یکی از علل ابتلا به هپاتیت سی در کشور در مبتلایان جدید را رفتار پرخطر جنسی محافظت نشده عنوان می کند این در حالی است که اکثر کسانی که از سال 1375 به قبل به این بیماری مبتلا شده اند به علت فرآورده های خونی آلوده بوده است .

بی جهت نیست که صندوق جهانی مبارزه با ایدز( UNAIDS) کاندوم را برای پیشگیری از بیماری های ایدز و مقاربتی در اختیار سازمان های مردم نهاد (NGO) به صورت رایگان قرارمی دهد.

اما هدف از این نوشتار چیست؟ هدف از این نوشتار توضیح کاربری های گوناگون کاندوم نیست بلکه یاد آوری این نکته است که با توجه به آنچه به نقل از کارشناسان در این مطلب آمد، نباید امکان دسترسی به این وسیله را محدود کردچرا که تنها یکی از کابردهای آن پیشگیری از بارداری است.

دکتر « حمید شاعری » رییس انجمن ایدز در این خصوص می گوید : کاندوم جنبه های بسیار مهم تری از پیشگیری از بارداری دارد و آن، پیشگیری از انتقال بیماری های مقاربتی است. کما اینکه این وسیله در کنترل موالید ، وسیله خیلی مطمئنی هم به شمار نمی آید.

شاعری می افزاید: تا قبل از اینکه سیاست های افزایش جمعیت جدی شود، نه تنها وزارت بهداشت این کالا را به صورت رایگان در اختیار برخی اقشار می گذاشت که البته شمار آنها محدود بود، قیمت این کالا نیز در حدی نبود که نتوان آن را تهیه کرد. این در حالی است که امروز، هم واردات کاندوم کاهش یافته و هم اینکه قیمت آن افزایش یافته است.

شاعری این موضوع را به ضرر افراد در معرض خطر ذکر می کند و می افزاید: متاسفانه ضریب استفاده این افراد از زمان گران شدن قیمت کاندوم ، پایین آمده است. در واقع افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی و ایدز قربانیان گران شدن کاندوم شده اند.

وی می گوید: در زمان حاضر وارد کنندگان کاندوم نیز رغبتی برای ورود این کالا به کشور از خود نشان نمی دهند زیرا کاندوم در شرایط حاضر به عنوان کالایی لوکس و غیر ضروری به شمار می آید.

وی به کاندوم های زنانه اشاره می کند که اتفاقا قیمت آن چند برابر، بیشتر از کاندوم های مردانه است و می گوید: این موضوع برای برخی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و ضریب استفاده از این کالا را بشدت پایین آورده است.

دکتر شاعری می افزاید: اگر پیشتر قیمت کاندوم به یک دلار می رسید الان قیمتش سه برابر و گاهی بیشتر هم شده است و افراد در معرض خطر واقعا احتمال آسیب دیدگیشان بیشتر شده است.

دکتر اسلامی معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی نه تنها به خبرنگاراجازه نمی دهد سوال هایش را به طور واضح بپرسد بلکه به او می گوید که چرا از او در خصوص قیمت ها سوال می پرسد!؟ سپس افزایش قیمت کاندوم ها را در محدوده وظایف اداره خود نمی داند و آن را به بخش های دیگر مربوط می داند.

سخن آخر اینکه هرچند NGO هایی همچون انجمن ایدز به افراد در معرض خطر به طور رایگان خدماتی این چنینی ارایه می دهد اما به گفته دکتر شاعری آیا همه آحاد جامعه به NGO ها دسترسی دارند؟
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: