کد خبر: ۳۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 10
شفاآنلاین-رشد قارچ گونه و راه اندازی بی حساب و کتاب مهدهای کودک باعث شده که خانواده ها برای ثبت نام کودکشان در این قبیل مراکز دچار شک و تردید شوند زیرا تبلیغاتی که این قبیل مهدها برای جذب و ثبت نام کودکان انجام می دهند بعضا به قدری اغزاق آمیز است که والدین را بر سر دو راهی انتخاب مهد قرار می دهد. نبود نظارت دقیق بر نحوه صدور مجوز و تاسیس مهد کودک یکی از دلایل رشد قارچ گونه این مراکز است.

به گزارش شفاآنلاین ، مدتی است که علاوه بر مهدهای کودک سازمان بهزیستی سازمانهای دیگر مانند شهرداری و همچنین بخش خصوصی نیز اقدام به راه اندازی مهد کودک کرده اند و همین مساله باعث شده که تعدادی از مهدهای کودک بصورت غیر قانونی فعالیت کنند و خانواده ها نیز برای ثبت نام کودکان خود بلاتکلیف شوند.

دوران کودکی دوران رشد و شکوفایی فکری و شخصیتی فرزندان است به همین دلیل خانواده ها سعی می کنند در سن یک تا 6 سالگی آموزشهای لازم و برای این شکوفایی را به کودکان ارائه دهند که البته دراین میان مهدهای کودک نقش بسزایی دارند. در حال حاضر با توجه به اینکه بیش از 60 درصد مادران شاغلند و مجبورند فرزندانشان را به مهد کودک بسپارند به همین دلیل کودکان ساعات زیادی از روز را در این مکان می گذرانند و برهمین اساس اغلب والدین بدنبال مهد کودکی خوب و دارای شرایط ایدآل از لحاظ آموزش و پرورش کودکان هستند.

مهدهای کودک استاندارد دارای مربیان آموزش دیده و کادر فنی مرتبط و همچنین فضا و مکان استاندارد هستند اما در این میان مهدهای کودکی نیز هستند که استاندارد نیستند و بصورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز فعالیت می کنند. به همین دلیل نظارت درستی نیز بر روی فعالیت آنها انجام نمی شود و در صورت بروز مشکل و تخلف هیچ سازمانی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد.

آشفتگی در بازار شهریه مهدهای کودک و همچنین افزایش روز افزون آنها ازسوی سازمانهای مختلف از دیگر مواردی است که به تازگی شاهد آن هستیم و این موضوع در کلانشهرها نیز بیشتر مشاهده می شود.

همچنین به تازگی در سرای محلات شهرداری مهدهای کودک راه اندازی شده که اغلب آنها فقط از شهرداری مجوز دارند در حالیکه براساس قانون باید برای فعالیت در حوزه کودکان زیر 6 سال تمامی سازمانها و بخش خصوصی از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کنند و در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای کودکان و والدین بدلیل نبود نظارت دقیق ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر عنوان می شود که سازمان بهزیستی متولی امور رسیدگی و نظارت به مهدهای کودک است؛ این در حالی است که هر روز شاهد افزایش تعداد مهدهای کودک در کشور هستیم و اگر اینچنین است پس چرا سازمانهای دیگر نسبت به راه اندازی مهد کودک اقدام می کنند و از همان ابتدا باید اجازه این کار داده نشود نه اینکه مهد کودک راه اندازی و سپس از سازمان بهزیستی مجوز گرفته شود .

پلمب مهدهای سرای محلات و خانه‌های اسباب بازی بدون مجوز

در این باره معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از تعطیلی مهدهای کودک سرای محلات خانه های اسباب بازی بدون مجوز بهزیستی خبر داد و گفت: هر مرکزی که کودکان زیر 6 سال نگهداری می کند باید از سازمان بهزیستی برای فعالیت مجوز داشته باشد در غیر این صورت با حکم قضایی پلمب می شود.

محمد نفریه تاکید کرد خانه های اسباب بازی و یا مکانهایی که در سرای محله های مختلف نسبت به نگداری کودکان اقدام می کنند براساس قانون باید از سازمان بهزیستی برای فعالیت خود مجوز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جلوی فعالیت غیر قانونی خانه های اسباب بازی گرفته می شود، گفت: خانه‌های اسباب بازی، خانه‌های شکوفه ، خانه های خلاقیت و اینگونه موارد که فقط از شهرداری مجوز دارند و هیچ مجوزی از بهزیستی ندارند حق فعالیت ندارند و بهزیستی آنها را تعطیل می کند.

استاندارد بودن مکان و فضای مورد نیاز نگهداری کودکان، داشتن مسئول فنی، تعداد نیروهای انسانی، امکانات استاندارد ، داشتن مربیان با رشته های مرتبط و ... از جمله مواردی است که باید این خانه های برای دریافت مجوز دارا باشند.

مسئولان بهزیستی معتقدند در صورت داشتن مجوز، سازمان بهزیستی همانند تمامی مهدهای کودک به فعالیت این خانه ها نیز نظارت می کند و همچنین مربیان آنها نیز باید از دوره های آموزشی و بازآموزی برخوردار شوند اما در غیر اینصورت بهزیستی نمیتواند دراین خصوص کاری انجام دهد چون اطلاعی از فعالیت غیر قانونی این مراکز ندارد.

همچنین به والدین نیز توصیه می شود که برای ثبت نام کودک خود در خانه های اسباب بازی و یا مهدهای سرای محلات از دارا بودن مجوز بهزیستی اطمینان حاصل کنند و درصورت بروز مشکل در این مراکز و آدرس و اسم مرکز را از طریق پیامک 30008530 به واحد بازرسی سازمان بهزیستی اطلاع دهند.

براساس آمارهای سازمان بهزیستی هم اکنون 17 هزار مهد کودک در سراسر کشور زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می کند که علاوه بر نظارت ، مهدهای کودک موظف به نصب دوربین های مدار بسته هستند و همچنین از سال گذشته نیز انجمن اولیا و مربیان نیز در مهدهای کودک راه اندازی شده است.

در هر حال افزایش روز افزون مهدهای کودک نیاز به نظارت گسترده مسئولان و دریافت مجوز از سازمان بهزیستی دارد که امیدواریم سازمانها با این مرجع متولی همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلی برای کودکان ما ایجاد نشود.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: