کد خبر: ۳۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 09
شفاآنلاین-قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران گفت: در صورت حل برخی مشکلات بر سر راه، قادر خواهیم بود فاز نخست شهربازی بزرگ پایتخت را تا نیمه دوم سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری کنیم.

به گزارش شفا آنلاین،غلام حسین خسروآبادی  افزود: پروژه "هزار و یک شهر" بزرگترین مقصد گردشگری مدرن در ایران محسوب می شود که از ١٠ زیر پروژه یعنی اولین تم پارک ایران(مجموعه شهربازی)، مجتمع تجاری ایران، خیابان سرگرمی، برجهای اداری، سه هتل ٣، ٤ و ٥ ستاره، پارک آبی، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شده است.

وی ادامه داد: ایجاد چنین مجموعه ای اولین تجربه کشور محسوب می شود، به همین دلیل در تلاشیم تا با دقت کافی و زمان بندی مناسب پروژه را به پیش ببریم تا ایمنی و استانداردهای جهانی در پروژه به خوبی اجرا شود.

خسرو آبادی با بیان اینکه از سوی دیگر در اجرای پروژه با مشکلاتی مواجه شدیم که حل آنها زمان بر شد افزود: به طور مثال به دلیل وجود تحریم ها روند انتقال پول و خرید تجهیزات و استفاده از مشاوران خارجی با مشکل مواجه شد اما از آنجا که بالا بودن ضریب ایمنی، سلامت شهروندان و استاندارد تجهیزات برای مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت بود ،باید در هر صورت با کشورهای اروپایی کار را دنبال می کردیم .

وی گفت: به رغم تمامی مشکلات خوشبختانه بخشی از تجهیزات و لوازم مورد نیاز این پروژه تولید شده و برخی نیز در حال تولید و یا ثبت سفارش هستند که پیش بینی می شود تجهیزات فاز نخست پروژه تا آخر سال وارد کشور شود.

قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به حجم و وسعت پروژه، طراحی کامل تمامی بخش ها و همچنین آماده سازی زیرساخت ها نیز زمان بر است. شاید در این مدت خیلی ها تصور می کردند که پروژه متوقف شده اما در واقع زیرساخت های مجموعه در دست اجرا بوده است.

خسروآبادی خاطر نشان کرد: ایجاد شبکه تاسیساتی آب، برق، گاز، تلفن،فاضلاب، شبکه دسترسی های و حمل و نقل عمومی و... برای پروژه ای که در زمینی به وسعت ١٣٩ هکتار در دست اجرا است ، کار سخت و زمان بری است و برای آنکه پس از بهره برداری مجموعه با مشکلی مواجه نشود باید تمامی زیرساخت های لازم فراهم شود که این مهم نیازمند همکاری و مساعدت دستگاه های ذی ربط و دولت است.

وی افزود: با توجه به توسعه منطقه 22 آماده سازی تاسیسات زیر بنایی تا ورودی پروژه برعهده های دستگاه مسئول است.

خسرو آبادی مالکیت زمین این پروژه را از دیگر مشکلات بر سر راه دانست و گفت: در خصوص سند مالکیت این پروژه توافقاتی بین شهرداری و ارتش صورت گرفته و مقرر بود این زمین به نام شهرداری منتقل شود اما این مهم هنوز محقق نشده است.. این در حالیست که شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی مالکیت زمین را از شرایط ضمن عقد قرار داد می دانند . در این خصوص اخیرا کارگروه و جلساتی برگزار شده و قول های مساعدی از سوی ارتش داده شده که تا پایان سال مشکل سند مالکیت زمین پروژه نیز حل شود.

وی خاطر نشان کرد: به طور معمول در هر پروژه ای سرمایه گذاران حدود 20 درصد هزینه های کلی را به صورت آورده دارند و بقیه اعتبارات مورد نیاز را از طریق اخذ تسهیلات بانکی و پیش فروش واحد ها اخذ می کنند اما پروژه ای که سند مالکیت نداشته باشد، پروژه ای پر ریسک محسوب می شود و سرمایه گذاران نمی توانند از تسهیلات بانکی و روش های تامین منابع مالی مانند اوراق مشارکت بهره مند شوند.

خسروآبادی گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه این است که هنگام عقد قرارداد شهرداری با بخش خصوصی، قیمت ارز بسیار پایین تر از اکنون بود و با افزایش قیمت ارز یکباره هزینه ها 2 تا 3 برابر شد که این مساله بخش خصوصی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران تاکید کرد: در صورت حل مشکل سند مالکیت زمین می توانیم فاز نخست این پروژه را تا نیمه دوم سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری کنیم.

وی گفت: در فاز نخست پروژه هزار و یک شهر، 4 دیار از مجموع 7 دیار این مجموعه آماده بهره برداری خواهد شد.

خسرو آبادی با بیان اینکه 4 دیار نخست این مجموعه دیارهای آفرینش، تاریخ، راه ابریشم و بازی هستند گفت: پروژه هزار و یک شهر، داری بخش های مختلف از جمله شهر‏قصه، مجتمع تجاری شهرزاد، پارک آبی زریوار، برج های اداری، هتلها و... است که مجموعه شهر قصه بزرگترین پارک تفریحی غرب آسیا تا شرق اروپا، محسوب می شود و در زمینی به وسعت  38 هکتار در دست اجرا است.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: