کد خبر: ۳۰۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 05
شفا آنلاين-اتفاقات اخیر نشان داد؛ وقتی تعطیلات چند روزه پیش رو است، بیشتر مردم گزینه سفر را انتخاب می‌کنند و این یک موضوع ثابت شده است.
به گزارش شفا آنلاين،بنابراین انتظار افزایش حجم ترافیکی در این شرایط طبیعی است چراکه بیشتر مسافران در زمان‌های مشابه مثلاً روز تعطیل یا یک روز پیش از آن راهی جاده‌ها می‌شوند و همین مسأله هم ترافیک شدیدی در مبادی ورودی و خروجی شهرها به وجود می‌آورد و از آنجا که حجم تردد با وسایل نقلیه شخصی بیش از دیگر وسایل عمومی است، مشکلات ترافیکی بیشتر نمایان می‌شود. در این باره با دکتر امیر رضا فرهبد، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد گردشگری به گفت‌و‌گو نشستیم که می‌خوانید.

  حجم بالای سفرها و ترافیک‌های بعضاً 12 ساعته در تعطیلات عید فطر، مشکلات زیادی برای گردشگران به وجود آورد. به نظر شما این شکل مسافرت می‌تواند هدف اصلی سفر را که سلامت جسم و آرامش روح است، محقق کند؟

به طورحتم نه، متأسفانه مردم در این شکل سفر، زمان تفریح‌شان را در برابر زمان ترددشان از دست می‌دهند و در اصل خستگی سفر، بیش از لذت آن بر جسم و روحشان می‌نشیند.

  راهکار شما برای حل این مشکلات که البته ترافیک یکی از آنهاست، چیست؟

در این زمینه چند راهکار عمده وجود دارد که البته در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد. یکی از آنها تنوع مقاصد گردشگری است. هم‌اکنون بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به خاطر آب و هوای مطلوب و کوتاهی مسیر در هر تعطیلی به سمت استان‌های شمالی کشور بروند و مقاصد خاص را انتخاب کنند، در حالی که ما باید مقاصد جایگزین که همین ویژگی‌ها را دارند و حتی هزینه کمتری هم به مسافران تحمیل می‌کنند، معرفی کنیم. از طرفی نباید سفر به تعطیلات چند روزه و آخر هفته موکول شود. مسئولان باید تعطیلات را در طول سال تقسیم کنند و برای مثال دولت باید برای کارمندان که مشتریان اصلی این نوع تعطیلات هستند، تمهیدات ویژه‌ای از واحدهای اقامتی با تخفیف بالا تا مرخصی‌های ویژه سفر قائل شود. اتفاقاً توزیع تعطیلات با جغرافیای کشوربسیار همخوانی دارد و شما می‌توانید در هر فصل سال، یک مقصد متنوع را برای دیدن انتخاب کنید.

  چرا بیشتر مردم ما سفر را از یک مبدأ به یک مقصد رفتن می‌بینند؟

اغلب ما گردشگری را نقطه‌ای یعنی مبدأ به مقصد می‌بینیم. در حالی که باید مسیر گردشگری تعریف و آن را جزو سفر تلقی کنیم. در این صورت مسافران عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارند و در طول مسیر از جاذبه‌ها هم دیدن می‌کنند. شهرهای میانی هم در طول این مسیر مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند. البته بیشتر ایرانی‌ها از نظر فرهنگی مایلند به مقاصدی بروند که پیش از این تجربه کرده‌اند و درباره آن آگاهی دارند، بنابراین باید در این زمینه هم کار شود تا گردشگران علاقه‌مند به کشف و دیدن مقاصد جدید شوند. به طور حتم با این تغییر فرهنگی، اتفاقات مثبتی در روند سفرها اتفاق می‌افتد.

  به نظر می‌رسد مردم ما علاقه‌مندند به نقاطی بروند که دیگران هم می‌پسندند و یک اقبال عمومی درباره آن وجود دارد.

همینطور است. مسافران در نقاط شلوغ و جایی که عامه پسند است، احساس امنیت بیشتری می‌کنند و شاید به همین علت هم ترجیح می‌دهند همزمان با دیگران راهی سفر شوند چراکه خیلی‌ها معذوریت تعطیلی کارمندان را ندارند و می‌توانند در زمان‌های دیگر هم به سفر بروند.

آیا مسئولان نباید با این حجم تقاضا برای سفر به استان‌های شمالی، فکری هم برای ارائه خدمات کنند. مردم در تعطیلات اخیر با مشکلات زیادی مانند نبود اقامتگاه‌های مناسب مواجه شدند و در مواردی حتی مواد غذایی هم با زحمت و نرخ‌های بالا پیدا می‌کردند؟

مشکل اصلی این است که چون سفر در طول سال توزیع نشده، خدمات هم به شکل دوره‌ای و فصلی ارائه می‌شود و برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد که مثلاً یک هتل جدید بسازند. اول اینکه عده‌ای، چادر مسافرتی و حتی منازل استیجاری را به هتل ترجیح می‌دهند و این واحدهای اقامتی در ماه‌های دیگر سال خاک می‌خورد و به ضرر مالک است. یا عابر بانک؛ در یک شهر کوچک چند صد هزار نفری 10 عابربانک جواب می‌دهد، اما وقتی میلیون‌ها مسافر در چند روز خاص به این شهر هجوم می‌برند، نمی‌توان برای این چند روز، عابر بانک جدید گذاشت، به نظر من این مشکل بخش خصوصی یا دولتی نیست و تنها راه چاره، فرهنگسازی و متنوع‌سازی مقاصد است.

این نوع مشکلات فقط در کشور ما وجود دارد؟

خیردرهمه کشورها بسته به تقویم و رویداد‌های خاص دیده می‌شود، اما کشورهای دیگر دربرابراین مسأله آمادگی دارند. ما هم در طول زمان این آمادگی و تجربه را پیدا می‌کنیم. به هر حال سفر در سبد خانوارهای ایرانی در چند سال اخیر جای خود را باز کرده و بتدریج مدیریت زمان هم ایجاد می‌شود.


ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: