کد خبر: ۲۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 02
شفا آنلاين-یک تازه‌داماد و پسری جوان که برای آب‌تنی به سد کرج رفته بودند، شیرینی تعطیلات عیدفطر را برکام خانواده‌هایشان تلخ کردند.کلاه‌سبزهای تیپ 65 ارتش که در حال آماده‌باش بودند نه تنها با گشتزنی در آب‌های سد کرج به شناگران هشدار می‌دادند بلکه در دو مرحله عملیاتی غواصی توانستند اجساد این دو قربانی را از اعماق آب بیرون بکشند.
زنگ عملیات غواصی

شفا آنلاين-روز شنبه چهارم مردادماه سال جاری بود که زنگ عملیات غواصی در مقر کلاه‌سبزهای تیپ 65 نیروهای مخصوص ارتش مستقر در سد کرج به صدا درآمد و آنان در جریان غرق شدن تازه‌دامادی قرار گرفتند.



با دستور سرتیپ دوم خسرو خسروی تیمی از غواصان کلاه‌سبز به‌نام‌های سروان «حجت غلامی» و ستوان «جمشید مهرنور» با دو غواص محلی وارد عمل شدند و در تحقیقات میدانی پی‌بردند قربانی این حادثه مرد 30 ساله‌ای به نام کیومرث تیموری بود که عصر جمعه در برابر دیدگان خانواده‌اش غرق شده است.

خانواده این تازه‌داماد از قلعه‌حسن‌خان به حاشیه سد کرج رفته بودند که کیومرث همزمان با آتش‌سوزی جنگل‌های‌کرج و زمانی که محو تماشای هلیکوپتر در آسمان بود پای در منطقه عمیق سد کرج گذاشت و به‌خاطر نداشتن آشنایی به فن شنا غرق شد.


غواصان تیپ 65 ارتش پس از پنج ساعت عملیات پیوسته و جست‌وجوی گسترده توانستند جسد تازه‌داماد را از آب بیرون کشیده و تحویل خانواده‌اش دهند.

  تفریح مرگ

پسر 20 ساله‌ای به‌نام «امیر محمد عبدالهی» که همراه دوستانش به سد کرج رفته بود ساعت 10 صبح هشتم مردادماه در کیلومتر 27 غرق شد و غواصان نیروهای مخصوص تیپ 65 ارتش، سریع خود را به محل حادثه که تابلوی شنا ممنوع در حاشیه آن به چشم می‌خورد رساندند.
غــــواصان کلاه‌سبز در 12 عملیات پیوسته توانستند جسد این جوان را پس از 30 ساعت از عمق 15 متری آب بیرون بکشند.

  چرا شنا ممنوع؟!

یکی از غواصان کلاه‌سبز گفت: «آب سد کرج با وجود آرامش خاصی که دارد به‌خاطر شیرینی‌اش که تفاوت زیادی با آب دریا دارد برای کسانی که حتی به صورت حرفه‌ای شنا را دنبال  می‌کنند خطرناک است و آشنایی به آب سد کرج زمانبر بوده و برای هر کسی آسان نیست.»

وی افزود: «عمیق‌بودن آب سد کرج بسیار خطرناک است چرا که به‌خاطر سنگینی آب آن خستگی ناگهانی به عضلات شناگر وارد کرده و نجات دادن یک غریق بسیار سخت است، به‌خاطر همین متأسفانه از سال‌های بسیار دور ما شاهد بی‌اعتنایی مسافران به تابلوهای شنا ممنوع بوده و این تصور که برخی، شنا در استخر را بلد هستند باعث وقوع حوادث مرگبار می‌شود.»

این نیروی مخصوص ارتش ادامه داد: در همه فصل‌ها حتی زمستان کلاه‌سبزهای مستقر در سد کرج با گشتزنی با قایق‌هایی مجهز به موتورهای چهار زمانه که هیچ آلودگی‌ای در آب به‌وجود نمی‌آورد برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اقدام می ‌کنند و اگر شناگرانی را ببینند که غافل از خطر مرگ وارد آب سد کرج شده‌اند به آن‌ها هشدار داده و همه را به حاشیه‌های آب هدایت ‌کنند و خدای ناکرده اگر کسی غرق شود به جست‌وجو در آب سد پرداخته و اجساد را بیرون می‌کشند.

این غواص باتجربه در پایان گفت: دیدن اشک‌های خانواده‌های قربانیان شنا در سد کرج برای ما بسیار تلخ است و برای این‌که چنین صحنه‌هایی را شاهد نباشیم وظیفه ذاتی‌مان این است که مرتب در آب سد کرج گشتزنی کنیم و از این خدمت انساندوستانه خوشحال هستیم و بارها شده در صحنه‌هایی حاضر شده‌ایم که غریق هنوز زنده است و توانسته‌ایم آنان را نجات دهیم و این‌ها زیباترین لحظات زندگی‌مان را رقم زده است.

یکی از اهالی بی‌نظیر‌ترین روستاهای ایران واقع در جاده چالوس به‌نام «وادیان» که در آن‌سوی سد کرج بوده و آن‌ها تنها می‌توانند با یک لنج رفت و آمد داشته باشند نیز به شوک گفت: متأسفانه هیچ کس توجهی به تابلوهای شنا ممنوع نمی‌کند و بارها شاهد بوده‌ام گشت‌های ارتش مستقر در سد کرج به کسانی که در آب شنا می‌کردند هشدار داده و از ادامه اقدام خطرناک آن‌ها جلوگیری کردند و اگر چنین نمی‌کردند آمار تلفات شنا در سد کرج افزایش می‌یافت.

وی افزود: وقتی شناگری غرق می‌شود غواصان کلاه سبز جسد را بیرون می‌کشند و اگر آن‌ها زود دست به کار نشوند و جسد پیدا نشود با توجه به عفونی شدن اجساد و حتی به رغم گستردگی 18کیلومتری آب سد کرج، آلودگی زیست محیطی شدیدی به‌وجود می‌آید که حتی با وجود تصفیه آب باز آثار آلودگی باقی می‌ماند و از همه کسانی که علاقه به شنا دارند می‌خواهم سد کرج را انتخاب نکرده و دل‌ها را داغدار نکنند.


شوک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: