کد خبر: ۲۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 22
شفا آنلاين-سازمان خصوصی سازی با انتشار گزارشی در خصوص بلاتکلیفی سهام عدالت ۷۰۰ هزار بازنشسته و چرایی عدم پرداخت سود سهام عدالت توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش شفا آنلاين،در گزارش سازمان خصوصی سازی آمده است: به استناد بند (1) مصوبه مورخ 20/10/1386 ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، کلیه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و افراد تحت تکفل آنان با هر میزان حقوق و مزایا، مشمول برخورداری از طرح سهام عدالت می باشند. تاریخ پایان اسفند ماه 1385 مقطع زمانی تشخیص مشمولین بازنشستگی بوده و کسانی که تا قبل از این تاریخ بازنشسته شده اند، تا تاریخ 30/10/86 مهلت داشتند که نسبت به تکمیل فرم شناسائی و تحویل آن به مراجع ذیربط اقدام نمایند.

در این گزارش تأکید شده است، طی چندین نوبت تمدید مهلت ثبت نام مشمولین، در ایام مذکور، هیچگونه محدودیتی جهت بهره مندی بازنشستگان از سهام عدالت وجود نداشته و بالطبع کلیه افرادی که نسبت به تکمیل و تحویل فرم شناسائی خانوار اقدام نموده اند، از سهام عدالت و مزایای آن برخوردار شده اند.

این گزارش  می افزاید: احتمالاً افرادی که در حال حاضر فاقد سهام عدالت می باشند بعد از تاریخ پایان اسفند 1385 بازنشسته شده اند و بدیهی است که با توجه به تصریح قانون در تعیین مقطع زمانی مذکور، این افراد در حال حاضر حائز شرایط دریافت سهام عدالت نمی باشند.

بعلاوه این که با توجه به اینکه توزیع سهام عدالت بین مشمولان مراحل مختلف طبق دستور العمل ها و مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت و شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل «44» قانون اساسی و در مهلت زمانی معین صورت گرفته است و در حال حاضر با توجه به تکمیل سقف قانونی تعداد مشمولان سهام عدالت و عدم وجود ظرفیت قانونی، توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نمی باشد.

بدیهی است در صورت اخذ تصمیم جدید برای ثبت نام از افراد جامانده و باقی مانده، تقاضای این گروه از متقاضیان نیز قابل بررسی می باشد.

در این گزارش در خصوص پرداخت سود سهام عدالت به مشمولین نیز آمده است: قبل از ابلاغ قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، با تصویب ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، قسمتی از سود سالهای 1385 و 1386 بین مشمولان مراحل اول تا سوم طرح توزیع سهام عدالت پرداخت شد و قسمتی هم به حساب خزانه واریز گردید.

همچنین پس از تصویب و ابلاغ قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در تاریخ 31/4/1387 و تصویب آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت در تاریخ 19/1/1388، با توجه به مفاد ماده (6) آیین نامه یاد شده مبنی بر اینکه «بهای اقساط سهام توزیع شده می بایست از محل سود سالانه شرکت های واگذار شده تسویه گردد» و نیز با توجه به تبصره (1) ماده (100) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته «پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده، ممنوع است» بنابراین پرداخت هر گونه سود به سهامداران نهایی سال های 1387 و پس از آن متوقف گردیده و مبالغ مذکور برابر تکلیف قانون، بابت اقساط سهام واگذار شده به حساب خزانه واریز می شود.

بدیهی است پس از استهلاک مطالبات دولت سود دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر، بین مشمولین قابل توزیع خواهد بود.

تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: