کد خبر: ۲۸۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 29
در بررسی توالی ژنی جهش‌های احتمالی ویروس مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرند و متوجه می‌شویم، جهش مشخصی در قسمتی از ویروس رخ داده است که این کار در هیچ جای دنیا به صورت روتین انجام نمی‌شود و بسیار هزینه بردار است

شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص عفونی از افزایش ابتلای کودکان و پر شدن ظرفیت بخش اطفال در بیمارستان ها خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین: شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان اظهار کرد: وقتی وزارت بهداشت، گونه‌ی غالب کشور را دلتا اعلام می‌کند، دیگر بررسی توالی ژنی ویروس انجام نمی‌شود، زیرا این آزمایش ویژه که برای مشخص کردن جهش‌های ویروسی است، یک آزمایش بسیار پرهزینه است و در چند مرحله تحقیقاتی انجام می شود و ما صرفا بر اساس اطلاعات استان‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که غلبه شایع در سطح کشور، دلتا است.

آرمین ادامه داد: در بررسی توالی ژنی جهش‌های احتمالی ویروس مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرند و متوجه می‌شویم، جهش مشخصی در قسمتی از ویروس رخ داده است که این کار در هیچ جای دنیا به صورت روتین انجام نمی‌شود و بسیار هزینه بردار است.

او افزود: متاسفانه تعداد مراجعین ما افزایش پیدا کرده و تخت‌های بخش کووید تقریباً پر هستند و این جهش، کودکان را از همه رنج‌های سنی درگیر کرده است و حتی نوزادان نیز درگیر این ویروس شده اند، همچنین در کودکان علائمی مانند درگیری‌های ریوی مشابه با درگیری بزرگسالان مثل التهاب ریه و تنگی نفس مشاهده می‌شود.

این متخصص عفونی کودکان بیان کرد: در کودکانی که به کرونا مبتلا می شوند پس از اتمام دوره بیماری، شاهد درگیری و التهاب بعد از کووید هستیم که در آن، ارگان‌های مختلف مثل کبد، کلیه، قلب، پوست و مخاط درگیر می‌شوند. بروز این عارضه در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر قابل مشاهده است. حتی در بعضی از موارد شاهد مراجعه کودکان به دلیل شوک ناشی از این التهابات پس از کرونا هستیم و متاسفانه گاه این درگیری‌ها به حدی شدید است که مجبور می‌شویم کودکان را در آی سی یو بستری کنیم.

او گفت: ما در پیک های قبلی نیز شاهد ابتلای کم و بیش کودکان بودیم اما در این پیک بخش‌های بستری کودکان ما پر شده است و شاهد افزایش تعداد مبتلایان به پروسه‌های التهابی پس از کووید هستیم. در حال حاضر در این جهش، شاهد افزایش درگیری‌های ریه در بین مبتلایان هستیم. بچه‌ها معمولاً با تب و پی سی آر و سی تی اسکن مثبت و مسائل گوارشی مثل حالت تهوع و استفراغ و سرفه به ما مراجعه می‌کنند.

آرمین اظهار کرد: ما در این پیک شاهد درگیری‌های شدید خانوادگی هستیم، یعنی وقتی یک نفر در خانواده به کووید مبتلا می‌شود بلافاصله تا ۹۰ درصد اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند و در اکثر این مراجعات خانواده کودک نیز مثبت هستند و کودک از خانواده اش بیماری را دریافت کرده است، زیرا خانواده با فرد مبتلا و مشکوک تماس داشته اند.
درمان کرونا در کودکان و بزرگسالان متفاوت است

این متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، در مورد تفاوت درمان کرونای کودکان نسبت به بزرگسالان اظهار کرد: درمان کووید در کودکان تفاوت‌هایی با بزرگسالان دارد. مثلاً در کودکان در صورت شدید بودن پروسه التهابی از دارو‌هایی با دوز کمتر استفاده می کنیم، اما وقتی ریه کودکان درگیر شد دیگر در مورد درمان شاهد تفاوت چندانی نسبت به درمان بزرگسالان نخواهیم بود.

آرمین گفت: متاسفانه پس از ۱۸ ماه هنوز خانواده‌ها توجیه نشده‌اند که کودکان نیز به کرونا مبتلا می شوند و حتی بعضی از خانواده‌ها فکر میکنند، کودکان صرفاً به نوع خفیف و یا بی علامت کووید مبتلا می‌شوند. این در حالی است که از ابتدای شروع کرونا تا کنون ما حدود ۸۰ مورد فوت در بیمارستان مفید داشتیم و این عدد بالایی برای یک مرکز است.

او افزود: توضیح این نکته حائز اهمیت است که، اکثر کودکانی که فوت کردند، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نورولوژیک، عفونی، عصبی و بدخیم بودند. در این میان کودکانی نیز وجود داشتند بدون هیچ بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست دادند با این تفاسیر خانواده‌ها می‌گویم که کودکان هم کرونا می‌گیرند و می‌توانند با علامت‌های شدید بیماری مواجه شوند و تنها راه مقابله با این ویروس و محافظت از جان و سلامت فرزندانمان خانه نشینی قرنطین رعایت اصولی شیوه نامه‌های بهداشتی است.

آرمین بیان کرد: متاسفانه خانواده‌ها فکر می‌کنند کرونا صرفاً از غریبه‌ها منتقل می‌شود و در جمع‌های خانوادگی با حضور خاله و دایی و عمه و عمو کرونا وجود ندارد و به همین دلیل دورهمی‌های خود را کنسل نمیکنند این در حالی است که ابتلای خانوادگی در چند روز اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: