کد خبر: ۲۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۳ - 2014July 14
شفا آنلاین:این نخستین باری است که پزشکان موفق شدند با چاپ سه‌بعدی اعضای بدن جان یک انسان را نجات دهند و بتوانند یک تومور بدخیم را از بدن او خارج کنند.
به گزارش شفا آنلاین،گروهی از پزشکان متخصص اسپانیایی برای نجات جان بیمار خود، توموری را به کمک چاپگر سه‌بعدی ساختند و این اتفاق به آنها کمک کرد تا تومور را با موفقیت از بدن پسر بچه ۵ ساله خارج کنند.

آنها یک چاپگر سه‌بعدی با قابلیت دریافت انواع مواد را در اختیار گرفتند تا از این طریق تمام سرخرگ‌ها و ارگان‌های موجود در کنار تومور با موقعیت دقیق مشخص شوند و پزشکان به کمک آن بتوانند بدون به خطر انداختن زندگی کودک، تومور را از بدن او خارج کنند.

این کودک به "نوروبلاستوما" مبتلا بوده است. نوروبلاستوما یکی از شایعترین تومورهای بدخیم توپر دوران کودکی است که در کلیه ایجاد شده و بیش‌ترین احتمال بروز آن در کودکان وجود دارد. بیش از نیمی از موارد این تومور خارج جمجمه‌ای در کودکان زیر دوسال روی می‌دهد.

با توجه به محل قرار گرفتن این تومورها، جراحی و خارج کردن آن به مهارت فراوانی نیاز دارد تا در این اتفاق به سرخرگ‌ها آسیبی وارد نشود و زندگی فرد به خطر نیفتد.

جائوم مورا مدیر گروه جراحی در این خصوص می‌گوید: ما دو بار برای انجام عمل جراحی تلاش کردیم و هر دو بار با شکست مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که امکان دسترسی ما به تومور وجود ندارد. اما در نهایت به جای تسلیم شدن سعی کردیم یک راه جدید پیدا کنیم.

مورا به همراه گروه خود در بیمارستانی در بارسلونا این عمل را انجام دادند و طی آن بنیاد "سیم" در دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا به کمک چاپگر سه‌بعدی تومور موجود در شکم پسربچه را با همه اجزای آن تولید کرد تا پزشکان بتوانند بهترین روش برای خارج کردن آن را پیدا کنند.

این نخستین باری است که پزشکان موفق شدند با چاپ سه‌بعدی اعضای بدن جان یک انسان را نجات دهند و بتوانند یک تومور بدخیم را از بدن او خارج کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: