کد خبر: ۲۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفا آنلاین:درست است که کارتن‌خوابها همه چیزشان از دست رفته و روزهای بدی را تحمل کرده و می‌کنند، درست است که خودشان تقصیر زیادی در به وجود آمدن این شرایط دارند اما حالا در این شرایط کمترین حقشان داشتن مدارک شناسایی برای شامل شدن اولین حقوق اولیه‌شان به عنوان یک انسان است

به گزارش شفا آنلاین، از چند سال قبل و در جریان انتخابات‌ها و یا در جریان اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در مورد شناسایی برخی گروه‌ها مثل کارتن‌خوابها و یا کودکانی که خانواده و شناسنامه‌ای ندارند و کارشان دستفروشی و تکدی‌گری است، قولهایی داده شد تا با این تدبیر، این گروه محروم و آسیب‌دیده جامعه نیز مشمول اولین خدمات اجتماعی برای هر فرد شوند. در این سالها بارها در مورد این موضوع صحبت و جلساتی تشکیل شد اما در نهایت هنوز این قولها محقق نشده است.

در جریان بازدیدهایی که رسانه‌ها بارها از مجموعه‌های مددسرا یا گرمخانه‌های تهران و دیگر استانها داشته‌اند یکی از مهمترین نگرانی‌ها و مطالبات افراد حاضر در این مراکز نداشتن مدارک شناسایی برای امورات شخصیشان است. مثلا مدرکی ندارند تا در بانکی حساب باز کنند و پول و درآمدشان را در آنجا نگه دارند و به همین دلیل پولشان گم و یا دزدیده می‌شود. بسیاریشان امورات حقوقی و اداری دارند که به دلیل نداشتن مدارک ، قائله به نفع طرف مقابل تمام می‌شود و آنها دستشان بسته است و ... از این مشکلات زیاد است و بسیاری از ما فکر می‌کنیم چون آنها کارتن‌خواب شده‌اند دیگر مرده‌اند و نیازی به این حقوق و مدارک و امکانات ندارند، در حالی اینطور نیست و بی‌توجهی ما آسیب آنها را برای خودشان و جامعه ما بیشتر می‌کند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در همین رابطه می گوید: علی‌رغم درخواست‌های ما از سازمان ثبت احوال و ستاد ساماندهی استانداری تهران، هنوز اتفاق خاصی برای اوراق هویتی مددجویان مددسراها نیفتاده است.

رضا جهانگیری‌فر  با اشاره به مشکل اوراق هویتی مددجویان مستقر در مددسراها گفت: این افراد در بیرون از مددسرا نمی‌توانند خدمات اجتماعی و درمانی دریافت کنند و از سوی دیگر بیمارستان‌ها، کمیته امداد و مراکز بیمه همگی برای ارائه خدمات به اوراق هویتی نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه ما مرجع تهیه و تائید اوراق هویتی افراد نیستیم ولی از مراجع مربوطه از جمله ستاد ساماندهی کارتن‌خوابهای استانداری تهران درخواست کرده‌ایم که موضوع را رسیدگی کند، اما تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

جهانگیری‌فر با بیان اینکه به دنبال پوشش بیمه سلامت ایرانیان برای مددجویان هستیم، گفت: برای اعزام هر یک از مددجویان آنان را به صورت فردی بیمه می‌کنیم ولی به دنبال این هستیم تا تمام مددجویان ساکن در گرمخانه‌ها را بیمه کنیم. هرچند که این افراد برای حوادثی که داخل مددسرا واقع شود بیمه هستند و برای بیمه‌های درمانی و تامین اجتماعی و حوادث بیرون از گرمخانه نیاز به اوراق هویتی دارند.

وی تاکید کرد: برای اینکه بیمه سلامت ایرانیان شامل این افراد هم شود پیگیری‌هایی انجام شده تا با ارائه معرفی‌نامه تحت پوشش قرار بگیرند.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه نبود مدارک شناسایی باعث می‌شود تا امکان شناسایی آنها در گرمخانه و بیرون از آنجا وجود نداشته باشد، افزود: نمی‌توانیم موردهایی که در گرمخانه رسوب کرده‌ و تکراری شده‌اند را شناسایی کنیم یا اینکه شناسایی آنها بسیار سخت امکان‌پذیر می‌شود.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، افزود: در حال انعقاد قرارداد برای تهیه نرم‌افزاری هستیم که با اثر انگشت و قرنیه، موارد تکراری کارتن‌خوابها را شناسایی کند و ما بتوانیم آمار دقیقی از تعداد مراجعان تکراری و آنهایی که برای اولین بار مراجعه می‌کنند داشته باشیم.

جهانگیری‌فر همچنین تاکید کرد: با توجه به نبود اسناد سه جلدی، مددجویان گرمخانه‌ها علاوه بر مشکلات و محدودیت‌های فراوان از دریافت یارانه که حق آنهاست محروم هستند در حالی که این پول باید به دست مستحق‌ترین افراد جامعه برسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: