کد خبر: ۲۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفا آنلاين-سال 73 بود که گوشی‌های موبایل برای نخستین بار در دستان ایرانیان قرار گرفت. از آن موقع تاکنون موضوع تأثیر امواج تلفن‌های همراه بر سلامت شهروندان محل بحث‌های پایان‌ناپذیری شده است که گاه به نسبت ذینفع بودن دستگاه‌های مرتبط، مخالفان و موافقان این بحث‌ها صف ‌بندی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاين اگر در مرداد ماه سال 73 تعداد دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه در شهر تهران به کمتر از 200 عدد می‌رسید، اکنون به گفته رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران تعداد این دکل‌ها درحال حاضر 4 هزار و 217 دکل است که بر فراز پشت بام‌های ساختمان‌های بلند، ارتفاعات، کناره بزرگراهها، خیابان‌ها و... جا‌سازی شده‌اند.

دعوا بر سر استاندارد اپراتورهای تلفن همراه، براساس قانون حفاظت در برابر اشعه و با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، باید با اخذ پروانه اشتغال به کار با پرتوهای رادیویی و مایکروویو از امور حفاظت در برابر اشعه کشور، به نصب و بهره‌برداری از تجهیزات تلفن همراه بپردازند.

با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مشترکان تلفن همراه در سال‌های اخیر، تعداد ایستگاههای آنتن تلفن همراه(BTS) نیز در مناطق مسکونی به صورت امری اجتناب ناپذیر و اجباری افزایش یافته است.

سازمان انرژی اتمی مسئولیت صدور مجوز و جانمایی دکل‌های تلفن همراه را بر عهده دارد. هر بار که موضوع تأثیر زیان بار امواج این دکل‌ها مطرح شده است مسئولان این سازمان اعلام کرده‌اند که سازمان انرژی اتمی بر اساس اندازه‌‌گیری‌های بسیار دقیقی که در سطح کشور انجام داده‌است و با توجه به «رعایت استاندارد توسط اپراتورها»، به این نتیجه رسیده است که شدت پرتوهای تابشی توسط این آنتن‌ها در محل سکونت مردم بسیار کم‌ است و در حال حاضر نگرانی در این زمینه وجود ندارد.  از سوی دیگر اپراتورها برای دریافت پروانه اشتغال، متعهد می‌شوند که ضوابط مربوط و نیز استاندارد ملی ایران را در ارتباط با پرتوگیری مردم رعایت کنند.
تخلف اپراتورها
این توضیح سازمان انرژی اتمی منتقدان را قانع نمی‌کند. حافظی در گفت‌و‌گو با مهر می‌گوید: اگرچه دکلهای وارد شده به کشور، دکلهای استانداردی است اما هنگام نصب آن به واسطه جغرافیای شهر تهران که دارای پستی بلندی‌های بسیار است وات خروجی دستگاه‌ها را اپراتور تغییر می‌دهد.  وی می‌افزاید: اپراتورها برای آن که بتوانند پوشش کاملتری ایجاد کنند وات خروجی را از اندازه استاندارد خارج می‌کنند و آن را افزایش می‌دهند که این موضوع برای سلامت شهروندان زیان آور و تهدید‌کننده است.

حافظی همچنین خبری می‌دهد که می‌تواند نگرانی‌ها درباره آسیب‌پذیری شهروندان در برابر آسیب‌های امواج تلفن همراه را کاهش دهد. وی با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص نصب ایستگاه‌های اندازه‌گیری اشعه و امواج در سطح شهر تهران، می‌گوید: این دستگاه‌ها مانند ایستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا، امواج و اشعه را سنجش و امکان پایش و رصد میزان امواج در پایتخت را فراهم می‌کند. با این ایستگاه‌ها ما می‌توانیم مداخلات لازم را برای کاهش آن داشته باشیم.

وی با بیان این‌که 185 شرکت خدمات اینترنتی داریم که اگر هر کدام برای پوشش اینترنتی هزار دکل در سطح شهر نصب کنند تمام سطح شهر پر از دکل می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر در دنیا استفاده از تکنولوژی نسل چهارم و پنجم در حال شکل‌گیری است.

حافظی می‌افزاید: انتظار ما از دستگاه‌های مربوطه بخصوص وزارت ارتباطات این است که اگر قصد اجازه فعالیت به اپراتورهای جدید را می‌دهد بر اساس تکنولوژی نسل چهارم و پنجم باشد. مزیت این تکنولوژی علاوه بر آن که خدمات جدیدتری ارائه می‌کند کاهش دکلها در سطح شهر است بطور مثال اگر اپراتور اول هزار دکل در سطح شهر داشته باشد با استفاده از نسل جدید این دکلها به 200 دکل کاهش خواهد یافت.

ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: