کد خبر: ۲۷۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 02
نکته قابل توجه این است که، شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری می‌توانند سناریو‌ها را تحلیل و به مردم ارائه دهند که بر اساس آن مردم تصمیم بگیرند.
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی‌های با انحراف زیاد سهام شرکت‌ها به علت سوء استفاده مدیران نیست بلکه به دلیل بی ثباتی اقتصادی است.
به گزارش شفاآنلاین:علیرضا تاجبر کارشناس بازارسرمایه در مورد بازگشت پیش بینی EPS‌ها به صورت‌های مالی گفت: در کل بازگشت پیش بینی EPS‌ها به صورت‌های مالی کار درستی و مبتنی بر نظر خبرگان بازار نیست اما دلیل حذف پیش بینی EPS‌ها از صورت‌های مالی این است که انحراف EPS‌هایی که محقق می شوند با EPS‌های پیش بینی شده اختلاف بسیار داشت، برای همین موضوع نماد‌ها به مدت طولانی بسته می‌شدند.

وی گفت: در آن زمان کارکرد اصلی بورس نقد شوندگی تشخیص داده شد و شفافیت را در اولویت دوم گذاشتند و ترجیح دادند که پیش بینی‌ها منتشر نشوند و در ازای آن نقد شوندگی بازار بالا برود زیرا دیگر شرکتی به خاطر پیش بینی EPS‌ها نمادش بسته نمی‌شد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که بعضی شرکت‌ها پیش بینی کمتر از حد معمول داشتند، آیا این پیش بینی ها به نفع مدیران است؟، اظهار کرد: در دو سال گذشته در جهت افزایش نقد شوندگی مسئولان شفافیت را در اولویت دوم و نقد شوندگی را در اولویت اول قرار دادند، اما در حال حاضر این پیش بینی‌ها به صورت‌های مالی برگشته اند این در حالی است که پارامتر‌های اقتصای کشورمان اصلا ثبات ندارند و نامتعادل هستند.

وی ادامه داد:این نکته قابل توجه است که بازار ما بر پایه کامودیتی است و از نوسانات کامودیتی‌ها متاثر می‌شود ولی از آن طرف چیز‌هایی که در دوسال گذشته ثبات نسبی داشته الان بسیار بی ثبات است، مانند نرخ بهره، دلار، میزان صادرات کشور که براساس با مراودات با کشور‌های تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کسب سود از منفی‌های بورس!
وی افزود: بنابراین پارامتر‌هایی که سود یک شرکت را می‌سازند، شامل نرخ فروش، سود فروش، نرخ جهانی و موارد دیگر که، همه بی ثبات هستند، و قطعا هیچ مدیری نمی‌تواند پیش بینی با انحراف کم داشته باشد، پیش بینی با انحراف زیاد به علت سوء استفاده مدیران نیست بلکه به دلیل بی ثباتی اقتصاد است.

تاجبر تشریح کرد: در این زمان که بی ثباتی بر فضای اقتصاد حاکم است، پیش بینی EPS‌ها با انحراف رو به رو است و باید به مدیران این حق را بدهیم که محافظ کارانه عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با طرح چند فرض می‌توان از انحراف کم کرد؟، گفت: بحثی که در این باره مطرح شده چینش سناریو است، برای مثال بگویند اگر دلار این اندازه باشد، فروش چه میزان می شود، اما این سناریو چینی هدف سازمان بورس را محقق نمی‌کند به علت اینکه آن‌ها را به یک عدد خاص نمی‌رساند،سازمان بورس به این علت پیش بینی را برگرداند که مرم در سایت TSETMC.IR از آن استفاده کنند و اینکه بازار در حال حاضر با P/E کمی در حال معامله است، پس این پیش بینی بر اساس سناریو هم هدف اصلی سازمان بورس را محقق نمی‌کند.

تاجبر ادامه داد:نکته قابل توجه این است که، شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری می‌توانند سناریو‌ها را تحلیل و به مردم ارائه دهند که بر اساس آن مردم تصمیم بگیرند.

وی گفت: در کل با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی که ما با آن دست به گریبان هستیم، برگرداندن EPS‌ها تصمیم درستی نبوده و اثری بر بازار نداشته و شاید اثر منفی هم بر بازار گذاشته است، حتی اگر نظارت دقیقی بر این پیش بینی‌ها صورت بگیرد، باز هم انحراف بین چیز پیش بین شده با واقعیت زیاد است، چون متغیر‌های اقتصادی کشورمان ثبات ندارد.
برچسب ها: سایه ، بی ثباتی ، پیش بینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: