کد خبر: ۲۶۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 14
اين يک دستاورد چندجانبه براي نظام عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي است که در برقراري امنيت منطقه و جهان سهم به سزايي دارد
شفاآنلاین>سیاسی>«جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه با صدور بيانيه‌اي به مناسبت پنجمين سالگرد توافق برجام اعلام کرد مصمم است هر اقدام ممکن را براي حفظ اين توافق انجام دهد.

به گزارش شفاآنلاین:در اين بيانيه که يک نسخه آن در تارنماي اقدام خارجي اتحاديه اروپا منتشر شده، آمده است: در پنجمين سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حفظ اين توافق بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد.

برجام در تاريخ ۱۴ ژوئيه ۲۰۱۴ منعقد شد و متعاقبا از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد(قطعنامه ۲۲۳۱)  به اتفاق آراء تصويب شد. اين يک دستاورد چندجانبه براي نظام عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي است که در برقراري امنيت منطقه و جهان سهم به سزايي دارد.

اين بيانيه مي‌افزايد: برجام تنها ابزاري است که به جامعه جهاني درباره [ماهيت صلح‌آميز بودن] برنامه اتمي ايران اطمينان مي‌دهد. اين توافق شامل تعهدات اتمي براي ايران است که بايد در ازاي رفع تحريم‌هاي بين‌المللي با نگاه به عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي با ايران اجرا شود.
براساس اين توافق، نظارت و راستي‌آزمايي بي سابقه‌اي [از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران] توسط آژانس بين‌المللي انرژي صورت مي‌گيرد که جا دارد در اين خصوص از اقدامات حرفه‌اي، فني و بي طرفانه آژانس قدرداني کنم. از اين رو، اجراي کامل برجام از سوي تمام طرف‌ها حياتي است.

در ادامه اين بيانيه، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نسبت به خروج ايالات متحده از برجام ابراز تاسف کرد و افزود که آمريکا از ماه «مي» سال ۲۰۱۸ ميلادي(ارديبهشت۱۳۹۸) به اين سو در هيچ يک از جلسات مرتبط با برجام شرکت نکرده است.

اما ساير طرف‌هاي باقي‌مانده در برجام در چارچوب اين توافق، به همکاري جمعي در خصوص بررسي نگراني‌هاي موجود پيرامون اجراي اين توافق، تاثيرات ناشي از خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران پرداخته‌اند.

«جوسپ بورل» در پايان بيانيه ياد شده تصريح کرد که در کسوت مسئول هماهنگ کننده برجام مصمم است که با همکاري ساير طرف هاي مشارکت کننده در اين توافق و جامعه‌ جهاني اين سند را حفظ کند.

وي خطر نشان کرد: ما نبايد تصور کنيم که فرصت دوباره‌اي در آينده براي جامعه جهاني مهيا خواهد شد، تا بتواند به برنامه‌هاي هسته‌اي ايران به اين شکل وسيع و جامع بپردازد.رویترز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: